کتام
معنی کلمه کتام در لغت نامه دهخدا

کتام

معنی کلمه کتام در لغت نامه دهخدا

کتام. [ ک َ ] ( اِ ) تالار باشد و آن عمارتی است که از چوب و تخته سازند. ( برهان ). تالاری که از چوب و تخته سازند و آن را در تبرستان ناپار گویند. ( آنندراج ). تالار را گویند. ( فرهنگ جهانگیری ). اطاقکی که در جالیزها و مزارع از تخته و شاخه درختان و حصیر سازند و آن جایگاه نگهبان مزرعه و جالیز است.( فرهنگ فارسی معین ). کُتام ( در لهجه مردم گیلان ).

معنی کلمه کتام در فرهنگ معین

(کَ ) (اِ. ) خانه ای ساخته شده از چوب و تخته . تالار.

معنی کلمه کتام در فرهنگ عمید

خانۀ کوچک تابستانی از جنس چوب یا حصیر.

معنی کلمه کتام در فرهنگ فارسی

( اسم ) اطاقکی که در جالیز ها و مزارع از تخته و شاخ. درختان و حصیر سازند و آن جایگاه نگهبان مزرعه و جالیز است .

معنی کلمه کتام در دانشنامه عمومی

کتام (روستا). کُتام ( به ترکی آذربایجانی: Kotam ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان اردوباد واقع شده است. کتام ۳۹۴ نفر جمعیت دارد.
کتام در شمال ایران و مناطق مجاور به اتاقک هایی می گویند که در جالیزها و کشتزارها از تخته و شاخه درختان و حصیر درست می کنند و جایگاه نگهبان مزرعه و جالیز است.

معنی کلمه کتام در ویکی واژه

خانه‌ای ساخته شده از چوب و تخته. تالار.

جملاتی از کاربرد کلمه کتام

جام گیتی نما نموده به ما دو جهان دیده ایم یکتاما
رده درمانی: آنتی‌بیوتیک‌های بتالاکتام
برخی از ترکیبات شیمیایی که در مدل‌های آزمایشگاهی مؤثر بودند، اما هرگز به مرحله آزمایش بر روی بدن موجود زنده نرسیدند، عبارتند از: آنتی‌بیوتیک‌های بتا-لاکتام (همچون سفتریاکسون) و فولیستاتین.
اغلب آنتی‌بیوتیک‌های بتا-لاکتام با اثر بر دیواره سلولی باکتری‌ها اثر می‌کنند. ساخت آنزیم بتالاکتاماز توسط باکتری‌ها یکی از راه‌های دفاعی برضد دارو و همچنین از دلایل ایجاد مقاومت به این گروه از آنتی‌بیوتیک‌ها است.
پیش یکتامژهٔ چشم چو آهوش ز ضعف شده شیران جهان ریشه‌ای از شارهٔ دوست
باکتری­ها موجودات هوشمند زنده‌ای هستند که وقتی در مقابل ناسازگاری محیطی قرار می‌گیرند، عکس‌العمل نشان می‌دهند. به بیان دیگر تغییرات ژنتیکی که در باکتری‌ها رخ می‌دهد، منجر به مقاوم شدن آن‌ها و ظهور اشکال مقاوم به آنتی‌بیوتیک­ها می‌شود. بیشتر باکتری‌ها به‌طور ذاتی حساسند وقتی باکتری در معرض آنتی­ بیوتیک قرار می‌گیرد، امکان بروز جهش در آن وجود دارد یعنی تغییر در اطلاعات ژنتیکی باکتری، توانایی مقاومت به آنتی‌بیوتیک­ را به باکتری می‌دهد. بتالاکتام‌ها داروهای مناسبی جهت درمان عفونت‌های باکتریایی هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.