کتاب‌شناس

معنی کلمه کتاب‌شناس در لغت نامه دهخدا

کتاب شناس. [ ک ِ ش ِ ] ( نف مرکب ) کتاب شناسنده. کسی که شناسایی به احوال کتابها و مصنفان و مؤلفان و مترجمان دارد. عالم فن کتاب شناسی. ( فرهنگ فارسی معین ). بصیر در شناخت کتاب.

معنی کلمه کتاب‌شناس در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که شنا سایی با حوال کتابها و مصنفان و مولفان و مترجمان دارد عالم فن کتابشناسی .

معنی کلمه کتاب‌شناس در فرهنگستان زبان و ادب

{bibliologist} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] متخصص شناخت ساختار و محتوای کتاب

معنی کلمه کتاب‌شناس در ویکی واژه

متخصص شناخت ساختار و محتوای کتاب.

جملاتی از کاربرد کلمه کتاب‌شناس

کتاب‌شناسی بهاءالله - آثار و گفتار عبدالبهاء
تمام مطالب این بخش با توجه به اطلاعات ارائه شده در کتاب‌شناسی احمد شاملو تهیه شده‌است. این کتاب‌شناسی در منابع مختلف از جمله احمد شاملو شاعر شبانه‌ها و عاشقانه‌ها∗، شناخت‌نامهٔ∗، در بارهٔ هنر و ادبیات ∗ منتشر شده‌است. هر جا از منبع دیگری استفاده شده باشد در پانویس ذکر شده‌است.
کتاب‌شناسی ابوالحسن نجفی فهرستی از نوشته‌های ابوالحسن نجفی، ادیب و مترجمِ ایرانیِ قرن چهاردهم هجری خورشیدی است.
برای نوشتن این بخش علاوه بر منابع یاد شده در بخش کتاب‌شناسی، از احمد شاملو مجموعهٔ آثار دفترِ یکم:شعرها∗ نیز استفاده شده‌است. تاریخ‌ها به‌جز مورد اول مربوط به زمان سرودن شعرهای موجود در دفتر شعر مربوطه‌است. مورد اول سال انتشار است.
گلچین معانی مقالات ادبی، تاریخی و کتاب‌شناسی زیادی در مجلات مختلف از جمله "ارمغان" ، "مهر" ، "دانش" ، "یغما" ، "سپاهان" ، "راهنمای کتاب" و غیره نوشته است.
چهار واژه کتاب سنجی، اطلاع سنجی، علم سنجی و کتابخانه سنجی، هر کدام از ترکیب واژه سنجی (متریک) با چهار واژه کتاب‌شناسی، اطلاع‌رسانی، علم، کتابخانه، به وجود آمده‌اند.
ابوالفرج محمد بن ابی‌یعقوب اسحاق بن محمد بن اسحاق (مرگ ۳۸۰ قمری) کتاب‌شناس، فهرست‌نگار و محقق برجستهٔ بغدادی سدهٔ چهارم هجری و صاحب کتاب الفهرست است.