کبال

معنی کلمه کبال در لغت نامه دهخدا

کبال. [ ک َ ] ( اِ ) بمعنی کباک است و آن ریسمانی باشد که از لیف خرما سازند. ( برهان ) ( فرهنگ جهانگیری ). کبار. و رجوع به کبار و کباک شود.

معنی کلمه کبال در فرهنگ معین

(کَ ) (اِ. ) ریسمانی که از لیف خرما تابیده شده باشد.

معنی کلمه کبال در فرهنگ عمید

ریسمان تابیده شده از لیف خرما.

معنی کلمه کبال در فرهنگ فارسی

( اسم ) ریسمانی که از لیف خرما سازند .

معنی کلمه کبال در ویکی واژه

ریسمانی که از لیف خرما تابیده شده باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه کبال

وفا از هر دو سو باید به هر حال که نتواند پریدن مرغ یکبال
جنوبگان منطقه‌ای وسیع و سرشار از منابع غنی است بر همین اساس بین کشورهای مختلف رقابت تنگاتنگی برای حضور در این منطقه وجود دارد. دانشمندان معتقدند منابع گسترده و غنی مختلفی از قبیل نقره، مس، طلا، نیکل، پلاتین، سنگ آهن، کروم، کبالت، مولیبدن، روی، سرب منگنز، تیتانیوم، نیکل و اورانیوم در آن وفور یافت می‌شود از این رو همواره مورد توجه کشورهای دیگر بوده تا با احداث پایگاهی در آن بتوانند در آینده از منابع موجود در آن بهره ببرند از این رو رقابت تنگاتنگی میان کشورها وجود دارد.
آزمایش دیگری نشان داد که وقتی مونوکسید کربن نسبت به اکسید کبالتوزیک نامتناسب می‌شود، کربن رشته‌ای تشکیل می‌شود. در این آزمایش، یک مخلوط گاز کربوردار گرم شده روی اکسید کبالتوزیک پودر فرستاده شد. کربن رشته‌ای رسوب اصلی است که از این واکنش در دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد (۱۱۱۲ درجه فارنهایت) تشکیل می‌شود.
آهن‌رباهای ساماریوم-کبالت تف جوشی شده، ناهمسانگردی مغناطیسی از خود نشان می‌دهند، به این معنی که آنها فقط می‌توانند در محور جهت‌گیری مغناطیسی خود خواص مغناطیسی داشته باشند. این کار با هم راستاسازی ساختار کریستالی مواد در طول فرایند تولید انجام می‌شود.
استون اکسیم یک پیشگیری کننده عالی در برابر خوردگی (دی‌اکسیدان) با سمیت کمتر و پایداری بیشتر در مقایسه با ماده متداول هیدرازین است. همچنین در تشخیص کتون‌ها ، کبالت و نیز در سنتز ترکیبات آلی مفید است.
به روی چهرهٔ امکان‌، من آن رنگ سبکبالم که هر کس می‌رود از خویش می‌خیزد ز من گردی
ساماریم را می‌توان با بخشی از عناصر کمیاب دیگر از جمله پرازئودیمیم، سریم و گادولینیوم جایگزین کرد. کبالت را می‌توان با بخشی از فلزات واسطه دیگر از جمله آهن، مس و زیرکونیوم جایگزین کرد.
دو خم کمان نون و زه دال کرد خدنگش عقاب سبکبال کرد
بعضی از عناصر می‌توانند دمای تبدیل آلفا به بتا را افزایش یا کاهش دهند؛ عناصری که در فاز آلفا حل می‌شومد همچون آلومینیوم، گالیم، ژرمانیم، کربن، اکسیژن و نیتروژن باعث افزایش دمای انتقال می‌شوند و به عناصر پایدارکننده آلفا مشهورند. اما عناصری همچون مولیبدن، وانادیم، تانتال، آهن، کروم، کبالت، نیکل، مس و سیلیکون دمای انتقال را کاهش داده و پایدارکننده فاز بتا هستند.
اکبال رفیع‌اباد ۲٫۵ کیلومترمربع مساحت دارد.