کاوند

کاوند

معنی کلمه کاوند در لغت نامه دهخدا

کاوند. [ وَ ] ( اِخ )دهی است از بخش ضیأآباد شهرستان قزوین. دارای 275 تن سکنه. آب آن از چشمه و قنات و محصول عمده اش غله ، عدس و لبنیات است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ).

معنی کلمه کاوند در فرهنگ فارسی

دهی است جزو دهستان ایجرود بخش مرکزی شهرستان زنجان در ۳۸ کیلومتری جنوب باختری زنجان کوهستانی و سردسیر ۱۱۱٠ تن سکنه . آب از چشمه و شغل اهالی زراعت است .

معنی کلمه کاوند در فرهنگستان زبان و ادب

{probe} [زمین شناسی، ژئوفیزیک، شیمی، علوم جَوّ، مهندسی بسپار] هر ابزار اندازه گیری که برای دریافت اطلاعاتی ویژه در محیط جا داده شود

معنی کلمه کاوند در دانشنامه عمومی

کاوند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است.
این روستا در دهستان بوغداکندی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۰۰۰ نفر ( ۵۸۷خانوار ) بوده است.

معنی کلمه کاوند در ویکی واژه

هر ابزار اندازه‏گیری که برای دریافت اطلاعاتی ویژه در محیط جا داده شود.

جملاتی از کاربرد کلمه کاوند

به راه سکاوند چون باد تفت شب قیرگون روی بنهاد ورفت
دهستان کاکاوند شرقی لرستان به دنیا آمد و ورزش کشتی را از ۱۰ سالگی زیر نظر مربی خود مهدی قاسمی در شهریار آغاز کرد و در سال ۲۰۱۳ در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا مدال برنز گرفت و در همان سال و در پیکارهای قهرمانی جهان در همین رده سنی به مدال نقره جهان دست یافت. او بعد از پشت سر گذاشتن رده نوجوانان ۲ سال در رده جوانان توفیقی نداشت اما سرانجام در سال ۲۰۱۷ پس از کسب مدال نقره جوانان آسیا موفق به کسب برنز جوانان جهان نیز شد و سپس به اردوی تیم ملی زیر ۲۳ سال و بزرگسالان ایران دعوت شد.
پس یک شب در آن روزگار مبارک پس از نماز خفتن پرده‌داری که اکنون کوتوال قلعه سکاوند است در روزگار سلطان معظّم ابو شجاع فرخ‌زاد ابن ناصر دین اللّه، بیامد و مرا که عبد الغفّارم بخواند- و چون وی آمدی بخواندن من، مقرّر گشتی که بمهمّی مرا خوانده میاید- ساخته‌ برفتم با پرده‌دار، یافتم امیر را در خرگاه تنها بر تخت نشسته و دویت‌ و کاغذ در پیش و گوهر آیین خزینه‌دار- و او از نزدیکان امیر بود آن روز- ایستاده، رسم خدمت را بجا آوردم و اشارت کرد نشستن را، بنشستم.
اما شهر آمل از بلاد قدیم است و بنای آن گویند جمشید کرده و بعضی گویند که افریدون ساخته، حالا چهار فرسنگ علامت شهر است که محسوس می‌شود و هر جا که زمین را بکاوند خشت پخته و سنگ ریخته ظاهر شود و چهار گنبد است در آن شهر که مقبره افریدون و اولاد او گویند آنجاست. فی کل حال از روزگار افریدون تا زمان بهرام گور تختگاه ربع مسکون آمل بود.
«لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ» و نپندارید که ناگرویدگان که در زمینند، با من بر آیند یا توانند که با من کاوند و مرا کم آرند یا در زمین توانند که از دست بشوند، «وَ مَأْواهُمُ النَّارُ» و جایگاه ایشان آتش، «وَ لَبِئْسَ الْمَصِیرُ» (۵۷) و براستی که بد جایگاه است.
الوار یکی از طایفه‌های ایوتوند است. این طایفه ساکن بخش کاکاوند از توابع شهرستان دلفان است.
تیرگی علم پیچ برپیچست کش بکاوند و هیچ در هیچست
زنند این قوم پر از حق‌پرستی لاف و می‌ترسم که گر کاوند بت از جیب دین‌داران شود پیدا
اگر بترک بکاوند مشهد ایلک وگر به هند بجویند دخمۀ چیپال
اسدآباد روستایی در دهستان کاکاوند غربی بخش کاکاوند شهرستان دلفان استان لرستان ایران است.
وین چنین قوتی تو راست که تو پارسی را کنی شکاوندی
اگر هر موی صائب را بکاوند فتاده کاروان در کاروان درد
این سامانه ایرانی تلار(رادار برروی خود پرتاب‌گر) از سیستم‌های الکترواپتیکال تلوزیونی و تصویرساز فروسرخ برای کشف و شناسایی استفاده می نماید. این سامانه همچنین از رادار کشف 360 درجه نیز بکار میگیرد که به منظور کشف اهداف مدنظر در بردهای فراتر از افق دید سامانه‌های الکترواپتیکال بکار گرفته می شود و خدمه را پیش از ورود اهداف مدنظر به محدوده درگیری موشک از جنبه های جهت، سرعت و فاصله آن اهداف آگاه می‌سازد. علاوه بر این، این سامانه از 4تیر موشک‌ آذرخش (یعنی سایدوایندر ایرانی) به همراه کاونده حرارتی به منظور درگیر شدن با هدف های پست استفاده می‌نماید.
اِشکاوَند روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان در استان اصفهان ایران است. روستای اشکاوند در کناردهستان کرارج قراردارد.
الماس‌خان، روستایی از توابع بخش کاکاوند شهرستان دلفان در استان لرستان ایران است.
کوه سکاوند به ما جان دهد نوبت دیگر زر رویان‌ دهد
کاوند تا به حشر اگر زیر پای تو پیدا شود نشانه حلم و پی وقار