کاندوم

معنی کلمه کاندوم در دانشنامه آزاد فارسی

کانْدوم (condom)
(یا: غلاف) وسیله ای برای پیش گیری از حاملگی۱. از لاستیک ساخته می شود و در حالت نعوظ۲ روی آلت قرار می گیرد تا هنگام انزال، مانع از ورود اسپرم به دستگاه تناسلی زن شود. اگر این روش با دقت و ترجیحاً همراه با موادّ اسپرم کش۳ به کار رود، در پیش گیری از بارداری مؤثر است. استفاده از کاندوم همراه با مواد اسپرم کش در ۹۷ درصد از موارد از حاملگی پیش گیری می کند. بدون مواد اسپرم کش این میزان حدود ۸۵ درصد است. استفاده از کاندوم تا حدّی از انتقال بیماری های مقاربتی۴، ازجمله ایدز، نیز جلوگیری می کند. در ۱۹۹۶، اتحادیۀ اروپا استانداردی برای کاندوم تعیین کرد. برطبق این استاندارد، طول کاندوم۱۷ سانتی متر درنظر گرفته شده است، هرچند پهنای آن متغیر است. پهنای استاندارد آن را۵.۲ سانتی متر در نظر گرفته اند. در ۱۹۹۲، در انگلستان کاندوم زنانه ای برای فروش به بازار عرضه شد. این کاندوم در مهبل۵ قرار می گیرد و مانع از حاملگی و ابتلا به بیماری های مقاربتی می شود.contraceptiveerectionspermicidesexually transmitted diseasesvagina

معنی کلمه کاندوم در ویکی واژه

پوششی است پلاستیکی و قابل کشسان که مردان در هنگام مقاربت جنسی آنرا به روی آلت تناسلی کشیده تا از انتقال اسپرم (مایه جنسی مردانه) به واژن زن جلوگیری کنند
استفاده از کاندوم رایج ترین راه برای جلوگیری از حاملگی و انتقال بیماری های جنسی مانند ایدز است

جملاتی از کاربرد کلمه کاندوم

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به کاندوم قاتل، نینجای قاتل، و کنتس اشاره کرد.
کاندوم به ندرت برای رابطه جنسی دهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحقیقات کمتری در مورد رفتارهای مربوط به استفاده از کاندوم در رابطه جنسی مقعد و دهان انجام می‌شود.
در بیشتر موارد، سرطان مقعد با ویروس پاپیلوم انسانی مرتبط است این ویروس با رابطهٔ مقعدی محافظت نشده (بدون کاندوم) وارد بدن می‌شود. سرطان مقعد نسبت به سرطان روده بزرگ کمتر روی می‌دهد. بر پایهٔ داده‌های انجمن سرطان آمریکا، از میان ۷۰۶۰ فرد مبتلا به سرطان مقعد (۴۴۳۰ زن و ۲۶۳۰ مرد) تقریباً ۵۵۰ زن و ۳۳۰ مرد در اثر این بیماری از دنیا رفتند شمار گرفتاران این سرطان هر سال رو به افزایش است. این بیماری در افراد در حدود ۶۰ سال روی می‌دهد و در زن‌ها بیشتر از مردها است. دخول در مقعد در زن و مرد احتمال سرطان را افزایش می‌دهد به ویژه اگر این دخول در سن کمتر از ۳۰ سال انجام شده باشد."
کاندوم تاخیری: این کاندوم‌ها مشابه کاندوم‌های عادی هستند با این تفاوت که دارای موارد بی‌حس‌کننده هستند و باعث بی‌حسی آلت مرد می‌شوند و به مرد کمک می‌کنند که دیرتر به انزال برسد.