کانت

کانت

معنی کلمه کانت در لغت نامه دهخدا

کانت. ( اِخ ) امانوئل ( ایمانوئل ). کانت در سال 1724 م. در کنیگسبرگ از شهرهای آلمان متولد شده است. پدرش شغل سراجی داشت و پدر و مادرش هر دو مردمانی مقدس و مهذب بودند. تمام مدت هشتاد سال زندگانی را به دانشجویی و دانش آموزی و تألیف و تصنیف گذرانید و هیچ کار دیگر حتی مسافرت هم نکرد. در آغاز در خانه های بزرگان برای تحصیل معاش به تدریس مشغول شد و در همنشینی باآن مردم از کار دنیا تجربه حاصل میکرد. بعدها در دانشگاه شهر خود به دانشیاری و پس از چند سال به استادی پذیرفته شد و رشته های مختلف از علوم می آموخت. اما ریاضیات و طبیعیات و هیأت و نجوم و فلسفه را رشته اختصاصی خود ساخت و عمر خویش را وقف علم و حکمت کرد.متأهل نشد و زندگانی مرتب و منظمی برای خود ترتیب داد و پیروی کامل از اصول اخلاقی را واجب می پنداشت. نظر به این احوال و مقامات علمی و آثاری که از او ظاهر شد طرف مهر و احترام خاص و عام گردید. فقط هنگامی که رساله ای بنام «دین در حدود عقل » نوشته بود مورد سرزنش گردید و حتی از او التزام گرفتند که دیگر در امور دینی چیز ننویسد، اما کانت پس از روزگار فردریک گیلیوم خود را از این التزام آزاد دانست و موافق عقاید خویش سخن گفت و دیگر متعرض او نشدند. هشت سال پیش از مرگ ، قوای دماغیش سست شد و از کار بازماند و در سال 1804 م. درگذشت. کانت از کسانی بوده است که از دانشجویی جز دریافت حقیقت منظوری نداشته و از خودنمائی و شهرت طلبی و کسب جاه و مال یکسره دور بوده است. نوشته هایش اغلب پیچیده و دشوار است. در مطالب غور بسیار میکرد اما نوشتن را به شتاب انجام میداد. فلسفه اش در روزگار خود او در سراسر خاک آلمان قبول عامه یافت و بزودی به کشورهای دیگر نیز تجاوز کرد. آثار قلمی کانت بسیار و هفتاد هشتاد رساله و کتاب بزرگ و کوچک است. در اکثر مسائل علمی و ریاضی و طبیعی و جغرافیای طبیعی و زمین شناسی و هیأت و آثار جو و منطق و دیانت و سیاست چیز نوشته است. ( از سیر حکمت در اروپا ).

معنی کلمه کانت در فرهنگ فارسی

امانوئل - فیلسوف آلمانی ( و. کینگسبرگ ۱۷۲۴ - ف. ۱۸٠۴ م . ) پدرش شغل سراجی داشت و پدر و مادرش هر دو مردمانی مقدس و مهذب بودند . وی تمام مدت هشتاد سال زندگی خود را بتعلم و تعلیم و تالیف و تصنیف گذرانید . در آغاز در خانه های بزرگان برای تحصیل معاش بتدریس مشغول شد . بعدها در دانشگاه شهر خود بدانشیاری و پس از چند سال به استادی منصوب گردید . کانت متاهل نشد ولی زندگانی مرتب و منظمی برای خود ترتیب داده بود . در ساعت مقرر از خواب بر میخاست و در عرض روز کارهای معین و معلوم انجام میداد . هشت سال پیش از مرگ قوای دماغیش سست شد و از کاربازماند تا در گذشت . آثار قلمی کانت بسیار و شامل هفتاد هشتاد رساله و کتاب بزرگ و کوچک است . در اکثر مسائل علمی ریاضی طبیعی جغرافیای زمین شناسی هیئت آثار جو منطق دیانت و سیاست چیز نوشته است ولیکن آثار او در نقادی و فلسفه است و آنها شامل فلسفه خاص خود او میباشند . آثار مهم کانت عبارتند از : نقادی عقل مطلق مبانی فلسفه اخلاق نقادی عقل عملی . کانت عقل نظری و عملی را نقادی کرده و ثابت نموده است که عقل نظری از درک حقیقت اشیائ عاجز است و [ جزمیون ] که میگویند عقل همه چیز را درک میکند اشتباه میکنند و همچنین [ شکاکان ] هم که عقل را از درک همه چیز عاجز میدانند در اشتباهند . کانت پس از تفکر و تامل بسیار در کشف حقیقت موجودات حس و تجربه را تنها وسیله تحصیل علم پنداشت ولی بعدا باین اندیشه فرو رفت که تا قوه تعقل بکار برده نشود از حس و تجربه نمیتوان بعلم پی برد و علم مبانی عقلی میخواهد ولی از طرف دیگر به تعقل هم تا مبانی عملی بدست نیاید نمیتوان اطمینان کرد .

معنی کلمه کانت در دانشنامه عمومی

کانت (دهانه). کانت یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۱۲ دهانه اقماری دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه کانت

قال ابو بکر محمد بن عمر الورّاق فیهما عینان تجریان لمن کانت له فی الدنیا عینان تجریان بالبکاء.
و القول الرابع و هو قول الحسن و الربیع: فَأَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ، هم الذین کانوا میامین مبارکین علی انفسهم و کانت اعمارهم فی طاعة اللَّه، و هم التابعون باحسان و أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ هم المشائیم علی انفسهم و کانت اعمارهم فی المعاصی.
پس غلامان و کنیزکان رفتند و تابوت بنزدیک فرعون و آسیه آوردند و هر چند کوشیدند در تابوت برگیرند یا بشکنند، هیچکس طاقت آن نداشت و بدست هیچکس گشاده نشد، مگر بدست آسیه، چون سر تابوت بر گرفتند، کودکی را دیدند در آن تابوت، من اصبح الناس وجها. با روی چون ماه و دو چشم نرگسین و میان دو ابروی وی نوری تابان و انگشت ابهام خویش در دهن گرفته و از آن شیر میخورد. فرعون در وی نگریست محبّت و مهر وی در دل او جای گرفت، اینست که ربّ العزة گفت: «وَ أَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّةً مِنِّی» ای فعلت ذلک بک لیحبک فرعون فلا یقتلک. قال ابن عباس: احبه اللَّه و حبّبه الی خلقه، و قال قتاده: ملاحة کانت فی عینی موسی لا یکاد یصبر عنه من رآه. و قیل «أَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّةً مِنِّی» ای لتحبک امرأة فرعون و تحسن تربیتک. و هو معنی قوله. «وَ لِتُصْنَعَ عَلی‌ عَیْنِی» ای و لتربّی علی ارادتی بمرئی منی. و قیل لتغذی علی محبّتی، یقال صنع الصبی اذا احسن غدائه. چون موسی را از آن تابوت بیرون آوردند فرعون پاره‌ای خیوء وی بگرفت و بر آن علّت دختر خویش مالید، دختر از آن علّت برص پاک گشت. دختر او را در بر گرفت و می‌بوسید، غاویان قوم فرعون گفتند: ایّها الملک انّا نظنّ انّ المولود الذی تحذر منه من بنی اسرائیل هو هذا، رمی به فرقا منک، فاقتله. ای ملک آن کودک اسرائیلی که تو از وی می‌ترسی بر ملک خویش، مگر اوست نکش او را تا ایمن شوی، فرعون بقتل وی همت کرد، آسیه گفت. قرة عین لی و لک لا تقتله. ما را هیچ فرزند نیست و این کودک روشنایی چشم من و تست او را مکش تا او را فرزند گیریم و نفع او بما رسد.
آیکون عنوان یک آلبوم موسیقی از بیلی ری سایرس خواننده سبک کانتری است که در ۱ مارس ۲۰۱۱ به وسیله یونیورسال موزیک گروپ نشویل منتشر شده است. این آلبوم شامل ۱۲ آهنگ می‌شود.
و قیل کانت الیهود تقول اذا هلک لهم صبیّ هو صدّیق، فبلغ ذلک النبی (ص) فقال کذبت الیهود ما من نسمة یخلقه اللَّه فی بطن امّه الّا هو شقّی او سعید فانزل اللَّه هُوَ أَعْلَمُ بِکُمْ إِذْ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ... الایة.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال نوتس کانتی و باشگاه فوتبال بری اشاره کرد.
در ۳۰ مهٔ ۲۰۱۳، نسخه‌های کره‌ای و چینی موزیک ویدئوی «گرگ» منتشر شد و اولین اجرای این ترانه در ام کانت‌داون ام‌نت انجام شد. هر دو نسخهٔ این ترانه، در ۳ ژوئن ۲۰۱۳ به‌صورت دیجیتال منتشر گردید، در همان روز آلبوم کامل اکس‌اواکس‌او نیز در دو قالب فیزیکی در کره جنوبی منتشر شد: نسخه «بوسه» به کره‌ای و «آغوش» به زبان چینی. اولین اجرای نسخهٔ چینی این ترانه، در اواسط ژوئن از برنامهٔ چینی کمپ شادی به روی آنتن رفت.
چون به عالم نیست یک کس مر مکانت را عوض در عزای تو مکان و لامکان بگریسته
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هال سیتی و باشگاه فوتبال اسکانتورپ یونایتد اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هیز و یدینگ یونایتد، باشگاه فوتبال فولام، باشگاه فوتبال نورتوود، باشگاه فوتبال اسکانتورپ یونایتد، باشگاه فوتبال هارو بورو، و باشگاه فوتبال کارشالتون اتلتیک اشاره کرد.
هرچند کانتظار ندارم به ‌وصل او دارم به سیدالرؤسا انتظار خویش
کنون ز یمن شکوفه مکانتش ننهد کس ار نجوم فلک بر زمین نثار کند
تیر ترکانت فارغ از پرتاب تیغ گردانت ایمنست از زنگ
قال الحسین بن الفضل: یجوز ان یکون الاستثناء من الدخول لان بین الرؤیا و تصدیقها سنة و مات منهم فی تلک السنة اناس فمجاز الایة لتدخلن المسجد الحرام کلّکم ان شاء اللَّه. قیل ان هاهنا بمعنی اذ، کقوله تعالی: وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ یعنی اذ کنتم. قال عبد اللَّه بن مسعود من قال لک انت مؤمن فقل ان شاء اللَّه و هو قول جمیع اهل السنة فی الاسم، اذا سئل أ مؤمن انت قال ان شاء اللَّه. و اما فی الفعل فاذا قیل له آمنت فیقول آمنت باللّه و لا یستثنی و اما الشاک فی ایمانه فلیس بمؤمن و انما یستثنی المؤمن لانه یعلم ایمانه و لا یعلم اسمه عند اللَّه عز و جل. قوله: مُحَلِّقِینَ رُؤُسَکُمْ وَ مُقَصِّرِینَ فالتحلیق و التقصیر تحلتا الاحرام، و التحلیق افضل من التقصیر. حلق رسول اللَّه (ص) رأسه بمنا و اعطی شعر شق رأسه ابا طلحة الانصاری و هو زوج ام سلیم هی والدة انس بن مالک فکان آل انس یتهادونها بینهم فَعَلِمَ ما لَمْ تَعْلَمُوا ای علم من تأخیر ذلک ما لم تعلموا و هو ما ذکر من قوله: وَ لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ، الایة. و قیل علم اللَّه انه سیکون فی السنة الثانیة و لم تعلموا انتم فلذلک وقع فی نفوسکم ما وقع. و قیل علم من صلاح الصلح، ما لم تعلموا. و قیل علم انه یفتح خیبر و لم تعلموا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذلِکَ ای من قبل دخولهم المسجد الحرام، فَتْحاً قَرِیباً و هو فتح خیبر و قیل صلح الحدیبیة اسماه فَتْحاً قَرِیباً، ای تصلون بعده قریبا الی دخول مکة. قال الزهری: ما فتح فی الاسلام فتح کان اعظم من صلح الحدیبیة لانه انما کان القتال حیث التقی الناس فلما کانت الهدنة وضعت الحرب و امن الناس بعضهم بعضا، فالتقوا و تفاوضوا فی الحدیث و المناظرة فلم یکلم احد بالاسلام یعقل شیئا الا دخل فیه. لقد دخل فی تینک السنتین فی الاسلام مثل من کان فی الاسلام قبل ذلک و اکثر، قوله: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‌ یعنی بالبیان الواضح و هو القرآن و قیل شهادة ان لا اله الا اللَّه وَ دِینِ الْحَقِّ یعنی الاسلام، لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ، ای لیظفره و یعلیه کقوله: فَأَصْبَحُوا ظاهِرِینَ ای عالین. تقول ظهرت السطح ای علوته، و المعنی لیظهر دین الاسلام و یبطل سائر الملک و ذلک کائن عند نزول عیسی (ع) و قیل قد فعل ذلک لانه لیس من اهل دین الا و قد قهر هم المسلمون و ظهروا علیهم و علی بلدانهم او علی بعضها و ظهورهم علی بعض بلدانهم ظهورهم علیهم.