کانا
معنی کلمه کانا در لغت نامه دهخدا

کانا

معنی کلمه کانا در لغت نامه دهخدا

کانا. ( ص ) نادان و ابله و احمق و بی عقل. ( برهان ) ( اوبهی ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( شعوری ج 2 ورق 229 الف ). چلازه : خویشتن کانا ساخته بود [ ازهربن یحیی ] چیزهایی کردی که مردمان از آن بخندیدندی. ( تاریخ سیستان ص 269 ).
زن چو این بشنیده شد خاموش بود
کفشگر کانا و مردی لوش بود.رودکی.اگر چه گو سروبالا بود
جوانی کند پیر کانا بود.فردوسی.که پیر فریبنده کانا بود
اگر چند پیروز و دانا بود.فردوسی.چو مهر مهر او خواند شود کانا چو فرزانه
چو کان کین او کاود شود فرزانه چون کانا.قطران.نبینی بر گه شاهی مگر غدار بی باکی
نیابی بر سر منبر مگر زراق کانایی.ناصرخسرو.ره دین گرد هر که دانا بود
به دهر آن گراید که کانا بود.اسدی.مرترا خصم دشمن دانا
بهتر از دوستان همه کانا.سنایی.نه دمنه چون اسد نه درمنه چو سنبله ست
هر چند نام بیهده کانا برافکند.خاقانی.|| ( اِ ) چوب بن خوشه انگورو خرما را نیز گویند. || پاره ای از خوشه ٔانگور و خرما را گفته اند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ).
کانا. ( اِخ ) او نخستین کسی است که در بخارا سکه زد:... پادشاهی بود نام او«کانا» بخارا خدات و او سی سال بخارا را پادشاه بودو در بخارا بازارگانی به کرباس و گندم بود وی را آگاه کردند که در دیارهای دیگر سیم زده اند و او فرمان داد تا در بخارا سکه زدند از سیم ناب و بر آن صورت وی را با تاج نقش کردند. ( تاریخ بخارا صص 34 - 36 ).
کانا. ( اِخ ) شهری است در ناحیه داهومی واقع در خلیج گینه بین نیجریه و توگو نزدیک آبومی شهر مقدس قدیمی که مقبره شاهان در آنجا بوده است و امروز بصورت ویرانه است.

معنی کلمه کانا در فرهنگ معین

(ص . ) نادان ، ابله ، بی خرد.

معنی کلمه کانا در فرهنگ عمید

نادان، ابله، احمق، کودن: مر تو را خصم و دشمن دانا / بهتر از دوستان همه کانا (سنائی۱: ۴۴۸ ).

معنی کلمه کانا در فرهنگ فارسی

نادان، ابله، احمق، کودنکانایی:نادانی، کودنی
( صفت ) نادان ابله احمق : [ خویشتن کانا ساخته بود چیز هایی کرد که مردمان از آن بخندید ( ند ) ی ] . ( تاریخ سیستان )
شهری است در ناحیه داهومی واقع در خلیج گینه

معنی کلمه کانا در دانشنامه عمومی

کانا ( به ژاپنی: 仮名 ) خط هجانگار ژاپنی است که در سامانهٔ نگارش زبان ژاپنی به کار می رود. در سامانهٔ نگارش زبان ژاپنی علاوه بر کانا، واژه نگارهای چینی کانجی و حروف لاتین یا روماجی نیز به کار برده می شود. کاناها شامل هیراگانا، کاتاکانا و مان یوگانا هستند. مان یوگانا ریشهٔ هجانگارهای هیراگانا و کاتاکانا است که در ژاپن امروز بسیار کمتر از دو کانای دیگر از آن استفاده می شود.
کانا (باگاسی). کانا شهری در شهرستان باگاسی در استان باله در بورکینافاسوی جنوبی است و جمعیت آن ۷۶۳ نفر است.
کانا (سرزمین آلتای). کانا ( به لاتین: Kanna ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در سرزمین آلتای واقع شده است.
کانا (کالابریا). کانا ( به ایتالیایی: Canna ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان کزنتزا واقع شده است. کانا ۲۰ کیلومتر مربع مساحت و ۸۲۸ نفر جمعیت دارد و ۴۱۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه کانا در فرهنگ معین
معنی کلمه کانا در فرهنگ عمید
معنی کلمه کانا در فرهنگ فارسی

معنی کلمه کانا در ویکی واژه

نادان، ابله، بی خرد.

جملاتی از کاربرد کلمه کانا

زن چو این بشنیده شد خاموش بود کفشگر کانا و مردی لوش بود
خدا یکانا گنجور تو چه دیده ز من که تو بگویی پنجاه ده نیارد پنج
سه دختر دیگر وی یکی در کشور کانادا مشاور است؛ دیگری استاد درس روان‌شناسی در دانشگاه رودهن و دیگری دبیر ادبیات در ناحیه دو کرج است.
مرا درمان نداند هیچ دانا مرا چاره نداند هیچ کانا
اگرچه گوی سرو بالا بود جوانی کند پیر کانا بود
فلولاه و لولانا لما کان الذی کانا اگر نه ما و او بودی نبودی این و آن جانا
چو مهر مهر او خواند شود کانا چو فرزانه چو کان کین او کاود شود فرزانه چون کانا
۱- سنجش نیرو و قدرت کشورها (مقدورات یا امکانات کشورها)
بامداد و شبانگاه از آسمان فرو آمدی، و خوردندی. حسن گفت: و اللَّه ما نزلت المائدة و لو نزلت لکانت الی یوم القیامة لانه قال لاولنا و اخرنا و نحن منهم. حسن گفت: ایشان مائده خواستند امّا چون این شرط شنیدند که: فَمَنْ یَکْفُرْ بَعْدُ مِنْکُمْ فَإِنِّی أُعَذِّبُهُ الآیة، استعفا خواستند، گفتند: لا نریدها. و قول درست آنست که مائده فرو آمد، و بر آن طعام بود، چنان که شرح دادیم. قال وهب بن منبه کانت مائدة یجلس علیها اربعة آلاف، فقال اشراف القوم من وضعائهم هؤلاء یلطّخون علینا ثیابا فلو بنینا بناء نرفعها فلا تصل ایدیهم الینا، فبنوا دکانا فجعلت الضعفاء لا تصل الی شی‌ء منها، فلمّا خالفوا امر اللَّه رفعها عنهم. و گفته‌اند. آن روز که مائده فرو آمد روز یکشنبه بود، قوم عیسی آن را عیدی ساختند، اینست که خدای تعالی گفت: تَکُونُ لَنا عِیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا یعنی نتخذ الیوم الذی تنزل فیه عیدا نعظمه نحن و من یأتی بعدنا. و انما سمی العید عیدا لانه عوّاد ینتظر عوده، و یعتاد معاده، و قیل معناه عائدة فضل من اللَّه علینا و نعمة منه جل ثناؤه لنا.
نظارت و کنترل عملیات زیرساخت‌های شهری و روستایی مانند پل‌ها، خطوط راه‌آهن و نیروگاه‌های بادی یک کاربرد کلیدی از اینترنت اشیا است. زیرساخت اینترنت اشیا می‌تواند برای نظارت بر هر رویداد و با تغییر در شرایط ساختاری که می‌تواند ایمنی (افزایش امنیت و کاهش ریسک) را بهبود بخشد استفاده شود. همچنین می‌تواند برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های تعمیر و نگهداری در شیوه ای کارآمد، با هماهنگی وظایف بین ارائه دهندگان خدمات مختلف و کاربران این امکانات استفاده گردد.
نور الله زمانا حازنا الوصل امانا و سقی الله مکانا بحبیب التقینا