کالی
معنی کلمه کالی در لغت نامه دهخدا

کالی

معنی کلمه کالی در لغت نامه دهخدا

کالی. ( حامص ) خامی. ناپختگی. نارسیدگی. مقابل رسیدگی. || ( اِ ) نوعی نانخورش زنان. ( از شعوری ج 2 ورق 265 الف ).
کالی. ( ص )به لغت هندی بمعنی سیاه است. ( تحفه حکیم مؤمن ).
کالی. ( ع ص ) کالی ٔ. اسم فاعل از کلأ بمعنی تأخر. || ( اِ ) بیعانه. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || نسیئه : یقال عینه کالکالی ؛ ای نقده و حاضره ُ کالنسیئة. و فی الحدیث انّه صلی اﷲ علیه و سلم نهی عن بیعالکالی بالکالی و هُو بیعالدین بالدین و النسیئه بالنسیئة. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). || ( ص )وامی که به تأخیر افتد و در پرداخت آن درنگ شود. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || محافظت کننده و نگاهبان. ( برهان ) ( از آنندراج ). در اقرب الموارد کَلأ بمعنی حفظ و حراست آمده است :
زندگانی خواجه عالی باد
ایزدش پاسبان و کالی باد.( آنندراج ).|| ( اِ ) میل و خواهش. ( ناظم الاطباء ). || کسی که با زنان نان میخورد. ( ناظم الاطباء ).
کالی. [ ] ( ص نسبی ) منسوب است به کال. رجوع به کال و انساب سمعانی ورق 472 ب شود.
کالی. ( اِخ ) زوجه سیوا الهه نیروی مادینه در اساطیر هند.
کالی.[ ] ( اِخ ) محمدبن احمدبن کالجرجانی ، مکنی به ابوطاهر. محدث است. ( از اللباب فی تهذیب الانساب ج 2 ص 23 ).
کالی. ( اِخ ) قصبه ای است در حوالی کابل نزدیک بهبود. ( شعوری ج 2 ورق 265 الف ). نام شهری است در حوالی کابل. ( ناظم الاطباء ).
کالی. ( اِخ ) دهی است از دهستان جوانرود بخش پاوه شهرستان سنندج. که در 47 هزارگزی جنوب خاور پاوه و 32هزارگزی جنوب راه اتومبیل رو کرمانشاه به پاوه واقع است. کوهستانی و سردسیر است و 57 تن سکنه دارد. آبش از چشمه تأمین میشود. محصول آن غلات و توتون و لبنیات است. و شغل اهالی زراعت و گله داری است و راههای مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه کالی در فرهنگ معین

[ ع . کالی ء ] ۱ - (اِفا. ) محافظت کننده ، نگاهبان . ۲ - متأخر. ۳ - (اِ. ) بیعانه . ۴ - وامی که به تأخیر افتد و در پرداخت آن درنگ شود.

معنی کلمه کالی در فرهنگ عمید

نگهبان، محافظت کننده.

معنی کلمه کالی در فرهنگ فارسی

یا [ دروگا ] زن شیوا الهه نیروی مادینه ( اساطیر هندی ) .
۱ - ( اسم ) محافظت کننده نگاهبان : [ زندگانی خواجه عالی باد ایزد ش پاسبان و کالی باد ] . ۲ - متاخر . ۳ - ( اسم ) بیعانه . ۴ - وامی که بتاخیر افتد و در پرداخت آن درنگ شود . یا کالی به کالی . بیعی است که شرط مدت برای هر یک از عوضین در آن کرده باشد بیعی که ثمن و مثمن هر دو نسیه باشد و این را بیع باطل دانند
دهی است از دهستان جوانرود بخش پاوه شهرستان سنندج

معنی کلمه کالی در فرهنگ اسم ها

اسم: کالی (پسر) (هندی) (تلفظ: kali) (فارسی: کالی) (انگلیسی: kali)
معنی: نگهبان، محافظت کننده

معنی کلمه کالی در دانشنامه عمومی

کالی (ایزدبانو). کالی یا کالیکا ایزدبانوی مرگ و ویرانی در آئین هندو است. کالی را همسر ایزد شیوا می دانند. امروزه، هندوان وی را ایزدبانوی زمان و دگرگونی می دانند. کالی در هند از ایزدبانوان تودهٔ مردم است که چون نیروی مادری جهان ظاهر می شود.
کالی هنوز در هند بانوی اسطوره ای جهان تصور می شود که خاستگاه آن به دوران نوسنگی برمی گردد. مجسمه هایی از الههٔ مادر در تمدن درهٔ سند نیز پیدا شده است، که شاید با خاستگاه پرستش کالی مربوط باشد. کالی در برخی از این مجسمه ها کاملاً هراس انگیز به نظر می رسد و، در حقیقت، تاگها از پرستندگان کالی بوده اند. ولی در چند فلسفه، او دلسوز، برترین رنجبر همه، آن سوی هر شکل و هر گون، تقریباً همسنگ مفهوم برهمن می شود.
دورگا و ماتریکاس قصد کردند شیطانی به نام راکتاویجا را نابود کنند. به این منظور، به جنگ او رفتند و با سلاح هاشان به او زخم زدند. اما هر قطرهٔ خونی که از راکتاویجا به زمین می افتاد، تبدیل به یک راکتاویجای دیگر می شد. به زودی دشت از راکتاویجاها پر شد. در این هنگام، ایزدبانوان، از کالی کمک طلبیدند. کالی به میدان جنگ آمد و راکتاویجاها را قلع و قمع کرد، اما برای آن که خونشان به زمین نریزد، وقتی سرشان را می برید، خونشان را تا آخرین قطره می مکید. بعد از این که همهٔ راکتاویجاها کشته شدند، کالی از این همه خشونت، به جنون وحشی گری مبتلا شد. روی جسدهایی که در بیابان ریخته بود می رقصید و می خندید. در نتیجهٔ این جنون وحشی گری، خواست کل جهان را ویران کند. در این هنگام، خدایان به شیوا، شوهر کالی التماس کردند که جلوی کالی را بگیرد. شیوا خود را در میان جسدها، زیر پای کالی انداخت. اما کالی در جنونش، او را نشناخت و پا بر رویش گذاشت. اما در این لحظه، ناگهان با دیدن شیوا در زیر پایش، به خود آمد و شرمسار شد و از قصدش منصرف شد.
کالی (دیو). کالی ( कलि ) ارباب حاکم کالی یوگا و دشمن کالکی، دهمین و آخرین اوتار خدای هندو ویشنو است.
کالی (شهر). سانتیاگو ده کالی ( به انگلیسی: Cali ) یکی از شهرهای کشور کلمبیا و مرکز استان بایه دل کائوکا است که در شهرستان بایه دل کائوکا واقع شده است.
سانتیاگو ده کالی ۵۶۴ کیلومترمربع مساحت و ۲٬۴۰۰٬۶۵۳ نفر جمعیت دارد و ۹۹۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
• پالس دو لا فرونترا، اسپانیا
• آتن، یونان
• نیویورک، ایالات متحده آمریکا
• اورلندو، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا
• میامی، ایالات متحده آمریکا
• کاراکاس، ونزوئلا
• کیتو، اکوادور
• گوایاکیول، اکوادور
• لیما، پرو
• برایتون، بریتانیا
• استکهلم، سوئد
• گوادالاخارا، خالیسکو، مکزیک
• مونتری، مکزیک
• ریو د ژانیرو، برزل
• ونکوور، کانادا
• مانیل، فیلیپین
• فلورانس، ایتالیا
• مدلین، کلمبیا
• پراگ، جمهوری چک
• آمستردام، هلند
• مونترآل، کانادا
• مونت کارلو، موناکو
معنی کلمه کالی در فرهنگ معین
معنی کلمه کالی در فرهنگ عمید
معنی کلمه کالی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه کالی در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه کالی در دانشنامه آزاد فارسی

کالی (Cali)
شهری صنعتی و مرکز ولایت واله دل کائوکا، در غرب کلمبیا، به فاصلۀ ۳۰۰کیلومتری جنوب غربی بوگوتا. جمعیت آن ۲,۲۸۳,۲۰۰ نفر است (۲۰۰۳). در درۀ حاصل خیز رود کائوکا و در ارتفاع ۹۷۵متری از سطح دریا واقع شده است. رود کالی، ریزابۀ رود کائوکا، در این شهر جاری است. کالی بزرگ ترین مرکز شهری غرب کلمبیا، سومین شهر بزرگ کشور، و مرکز بازرگانی ناحیۀ غنی کشاورزی است. کشورگشایان اسپانیایی در ۱۵۳۶ شهر استعماری کالی را بنا کردند، ولی توسعۀ آن به منزلۀ یک مرکز صنعتی از ۱۹۰۰، درپی تأسیس راه آهن، آغاز شد.
کالی (اسطوره). کالی (اسطوره)(Kali)
کالی
در اساطیر هندی، یکی از جلوه هایی شاکتی، ایزد بانوی بزرگ و همسر شیوا. کالی را ایزدی سیاه پوست تجسم کرده اند و او را زادۀ رگۀ وحشتبار و سیاه الهه زمین دانسته اند. در مراسم نیایش او، انسانی قربانی می شد. دندان های بلند سیمایی دهشت آور بدو بخشیده است. کالی نیز چون شیوا سه چشم دارد. کالی، الهه ای خون آشام است و عطش خون آشامی خود را با کشتن کتاویرِ اهریمن فرو می نشاند.
کالی (پزشکی). کالی (پزشکی)(QALY)
سرنام عبارتی انگلیسی، به معنی سال عمر برحسب کیفیت. در پزشکی، معیاری که اقتصاددانان بهداشتی برای نشان دادن میزان تأثیر نسبی یک روش درمانی وضع کرده اند. این معیار برای ارزیابی درمان و مراقبت های صورت گرفته هم مفید است. گاهی مقادیر معیار کالی براساس کارآزمایی های بالینی ذکر می شوند. مثلاً شیمی درمانی شدید و پرتودرمانی عمر مبتلایان به سرطان پیشرفته را چند ماه طولانی تر می کند، ولی کیفیت زندگی آن ها بسیار پایین خواهد بود.

معنی کلمه کالی در ویکی واژه

کالی ء
محافظت کننده، نگاهبان.
متأخر.
بیعانه.
وامی که به تأخیر افتد و در پرداخت آن درنگ شود.

جملاتی از کاربرد کلمه کالی

عرب‌های آمریکا یا آمریکایی‌های عرب به آن دسته از ساکنین آمریکا گفته می‌شود که دارای‌تبار عرب هستند. بیش از ۸۰٪ این افراد توانسته‌اند که تابعیت آمریکا را دریافت کنند. عرب‌های آمریکایی از همه کشورهای عربی، از عمان در شرقی‌ترین نقطه جهان عرب گرفته تا موریتانی در غرب آن، می‌باشند. ۶۲٪ عرب‌های آمریکایی از بلاد شام (سوریه، لبنان، فلسطین و اردن)، ۱۱٪ از مصر و ۲۷٪ از سایر کشورهای عربی هستند. ایالات کالیفرنیا، میشیگان و نیویورک بزرگترین نقاط تجمع عرب‌ها در آمریکا هستند. ۶۳٪ عرب‌های آمریکایی مسیحی و ۲۴٪ آنان مسلمان هستند. دولت آمریکا و اداره آمار آن کشور عرب‌های آمریکا جزء سفیدپوستان آن کشور به‌شمار می‌آورد.
برآمد ابرهای برشکالی جهان را همچو کهسار از حوالی
ساخت این آباره از ابتدا به عنوان جنگهای آبی کالیفرنیا مشهور، و از همان ابتدا بحث‌برانگیز بود، زیرا انحراف آب به لس آنجلس اوونز ولی را به عنوان یک جامعه مناسب کشاورزی از بین برد. ادامه عملیات منجر به بحث عمومی، قانونگذاری و دعوی‌ها در دادگاه بر سر تأثیرات زیست‌محیطی آباره بر دریاچه مونو و سایر اکوسیستم‌ها شده‌است.
تیم‌های ورزشی دانشگاه‌های این شهر مانند دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس نیز دارای طرفداران زیادی در این شهر هستند.
بر عشوه ز من رفت به تعریض نکالات آسوده به تصریح نکالی دگر آمد
بجنگ اندرش هست صد شیر چونان که در چنگ صد شیر باشد شکالی
کالیگولا، همسرش میلونیا سزونیا و دخترشان جولیا دروزیلا در ۲۴ ژانویه ۴۱ به قتل رسیدند. عموی پدری آگریپینا، کلودیوس، برادر پدرش ژرمانیکوس، امپراتور جدید روم شد.
و چندانک در رحم آن ذره را که منشأ قالب طفل است پرورش میدهند آن ذره نفس که در و تعبیه است بمناسبت پرورش می‌یابد تا طفل در وجود آید و بحد بلاغت رسد نفس بکمال نفسی رسیده باشد بعد از آن شایستگی تحمل تکالیف شرع گیرد.
چون هفت سال برین صفت درآن بیابان مقام کرد بعد از آن به میهنه آمد شیخ گفت قدس اللّه روحه العزیز بعد از آن ما را تقاضای شیخ بوالعباس قصاب قدس اللّه روحه العزیز پدید آمد که بقیت مشایخ بود و پیر بوالفضل برحمت خدای تعالی پیوسته بود و ما را در مدت حیوة پیر هر اشکالی کی بودی بوی رجوع افتادی، چون او در نقاب خاک شد اشکال ما را هیچ کس معین نبود، الاشیخ بوالعباس قصاب. و شیخ ما بوسعید قدس اللّه روحه العزیز هیچ کس را شیخ مطلق نخواندی الاشیخ ابوالعباس قصاب را، و پیر بوالفضل را پیر خواندی، چه او پیر صحبت شیخ ما بوده است.
بود بی‌علم زاهد سخره‌ی دیو قدم در علم زن ای مرد کالیو
همه تلقینش آیاتی که خاموشی است تأویلش همه تعلیمش اشکالی که نادانی است برهانش
استیو وازنیک، پسر مارگارِت اِلاین (مادر)[واژه‌نامه ۷] و جیِکوب فرانسیس وازنیک (پدر)،[واژه‌نامه ۸] در شهر سن خوزه، واقع در ایالت کالیفرنیا متولد شد. پدر او یک لهستانی-آلمانی تبار و مادر او از نژاد آلمان، ایرلند و انگلستان می‌باشد.
آنیتا مورجانی، در هنگ‌کنگ با همسرش دنی مورجانی که او نیز هندی الاصل است آشنا شد و در دسامبر ۱۹۹۵ زندگی مشترکشان را شروع کردند. او به جز مواقعی که برای ارائه کنفرانس‌هایش به نقاط مختلف جهان سفر می‌کند، باقی اوقاتش را در کالیفرنیا به سر می‌برد.
به عاقبت چو نکالی شود میانهٔ خلق دریغ او نخورد یک تن و نگوید آه
در جدول زیر، سال‌های برگزاری مراسم آکادمی فهرست شده‌است و به‌طور کلی با سال انتشار فیلم‌ها در شهرستان لس‌آنجلس، کالیفرنیا مطابقت دارد. مراسم همیشه در سال بعد برگزار می‌شود. در پنج سال اول برگزاری مراسم، تنها فیلم‌هایی که از تاریخ ۱ اوت تا ۳۱ ژوئیه اکران می‌شدند، می‌توانستند در مراسم همان سال شرکت کنند. برای مراسم ششم که در سال ۱۹۳۴ برگزار شد، این زمان به ۱ اوت ۱۹۳۲ تا ۳۱ دسامبر ۱۹۳۳ تغییر پیدا کرد. از مراسم هفتم (۱۹۳۵) به بعد دوره مشمولیت به یک سال میلادی کامل تبدیل شد به گونه‌ای که فیلم‌ها باید از ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر اکران شوند تا بتوانند در مراسم حضور پیدا کنند.
تا درونت آشیان دیو هست دایمت از دیو سر کالیو هست
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اینتر میلان، باشگاه فوتبال تورینو، باشگاه فوتبال لچه، باشگاه فوتبال کالیاری، و باشگاه فوتبال آولینو اشاره کرد.
یک نسخهٔ اجرای زندهٔ دیگر «آنیوریسم» مربوط به کنسرت نیروانا در ۲۱ دسامبر ۱۹۹۱ در دل مار کالیفرنیا است که در آلبوم لایو از کناره‌های گل‌آلود ویشکا وجود دارد. این قطعه در قالب اولین تک‌آهنگ تبلیغاتی از کناره‌های گل‌آلود ویشکا هم منتشر شده‌است. برای ویدئوی همراه نسخهٔ صوتی هم، تصاویری از ویدئوهای زنده! امشب! بلیط تمام شد!! استفاده شد.
به سردی نکته گوید سرد سیلی نداری پای آن خر را شکالی
آونگ موزیک ناشر موسیقی ایرانی آمریکایی مستقر در لس آنجلس، کالیفرنیا است.