کالری

معنی کلمه کالری در لغت نامه دهخدا

کالری. [ ل ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) یا میلی ترمی . واحد مقدار حرارت. و آن عبارت است از حرارت لازم برای رسانیدن درجه حرارت یک کیلوگرم آب از 14/5 درجه سانتیگراد به 15/5 درجه سانتیگراد.

معنی کلمه کالری در فرهنگ معین

(لُ ) [ فر. ] (اِمر. ) واحد اندازه گیری حرارت .

معنی کلمه کالری در فرهنگ عمید

۱. (فیزیک ) واحد اندازه گیری گرما، برابر با گرمایی که یک سانتی متر مکعب آب مقطر را یک درجۀ سانتی گراد گرم تر می کند.
۲. (زیست شناسی ) میزان گرما یا انرژی حاصل از سوخت وساز مواد غذایی در داخل سلول های بدن.

معنی کلمه کالری در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - واحد مقیاس برای حرارت و آن مقدار حرارتی است که یک سانتیمتر مکعب آب مقطر را بانداز. یک درج. سانتیگراد گرمتر کند ( یعنی از ۱۴/۵ به ۱۵/۵ درج. سانتیگراد برساند ) کالری کوچک . ۲ - از نظر نیروی حیاتی انسانی واحد نیرویی است که بر اثر احتراق مواد غذایی در داخل انساج و سلولهای بدن ایجاد میگردد . این واحد بامقدار نیروی زم برای با رفتن درج. حرارت یک کیلو گرم آب از صفر درج. سانتیگراد به یک درج. سانتیگراد تطبیق میکند . یا کالری بزرگ . واحد مقیاس برای حرارت و آن مقدار گرمایی است که یک لیتر آب را یک درجه گرم کند . یا کالری کوچک .

معنی کلمه کالری در دانشنامه آزاد فارسی

کالُری (calorie)
یکای گرما در دستگاه سی جی اس. اکنون از ژول استفاده می کنند. یک کالری تقریباً برابر با۴.۲ ژول است. کالری مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای یک گرم آب به اندازۀ یک درجه سانتی گراد است. در رژیم غذایی، از واحد کالری بزرگ یا کیلوکالری، برابر با هزار کالری، استفاده می کنند. کیلوکالری ارزش انرژی غذا برحسب دمای حاصل از آن است. ۲۸ گرم پروتئین ۱۲۰ کیلوکالری، همین مقدار کربوهیدرات ۱۱۰ کیلوکالری، به همین اندازه چربی ۲۷۰ کیلوکالری، و همین قدر الکل ۲۰۰ کیلوکالری گرما آزاد می کند.

معنی کلمه کالری در ویکی واژه

واحد اندازه گیری حرارت.

جملاتی از کاربرد کلمه کالری

للهوی عین بقلبی طافیه نار عشق کالریاح السافیه
اسیدهای چرب برای رشد طبیعی در کودکان و جوانان ضروری هستند. یک مقدار کوچک از امگا ۳ در رژیم غذایی (یک درصد از کالری کل) رشد طبیعی را ممکن می‌سازد، و افزایش مقدار کمتر دارد بدون تأثیر اضافه روی رشد.
برای موارد مشابه کالریمتر و کالری‌سنجی را مطالعه نمائید
این غذا تقریباً ۱۶۵۰ کیلوکالری دارد و با تقسیم کردن آن به عدد ۴ به هر نفر ۴۰۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته هر قدر آش‌تان رقیق‌تر باشد، انرژی دریافتی کمتر خواهد بود ولی در صورت خوردن آن با تکه‌های نان کالری بیشتری به بدن می‌رسد.
لیک در مدح چنین خاک سرشتان از حرص عمر نا من قبل الفضة کالریح ذهب
این‌که با این غذا چه چیزی بخوریم، کم‌اهمیت‌تر از آن است که با این غذا چه چیزی نخوریم. از آنجا که این آش خیلی پرکالری است، آن را با نان نخورید؛ بلکه کاسه‌ای کوچک از آن را گرم بخورید و جایی را برای صرف شام نیز باقی بگذارید.
۱۰۰ گرم از این ماهی، ۲۰ گرم پروتئین، ۱۱ گرم چربی و ۱۸۰ کیلوکالری انرژی دارد.
ذُرّت یا بَلال یا جواری یکی از انواع غلات است. خاستگاه ذرت قاره آمریکا بوده و پس از گندم، بیشترین زمین‌های کشاورزی جهان را به خود اختصاص داده است. ذرت سرشار از مواد خوراکی مورد نیاز برای بدن بوده و منبع خوبی از فیبر به‌شمار می‌آید و سرشار از کالری است.
خویش چو آتش توسنا، رویش به خوبی سوسنا کالریم غنجاً اذرنا و البدر حسناً ان سفر