کالج
معنی کلمه کالج در لغت نامه دهخدا

کالج

معنی کلمه کالج در لغت نامه دهخدا

کالج. [ ل ِ ] ( انگلیسی ، اِ ) دبیرستان. دبیرستانی که معمولاً بوسیله دولت تأسیس و زیر نظر او اداره شود.
کالج. [ ل ِ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای دوازده گانه کجور شهرستان نوشهر است. این دهستان در قسمت باختری شهرستان واقع است. و از یازده آبادی تشکیل شده است. 7 آبادی آن در ساحل دریا واقع و محصول آن برنج و هوای آنجا معتدل است و 4 آبادی دیگر در 36هزارگزی جنوب قراء قشلاقی منطقه کوهستانی و خاور کجور واقع شده. و سردسیر و قشلاقی است. محصول آن غلات دیمی است و در حدود 3300 تن سکنه دارد و قریه مهم آن در ساحل قصبه المده و در ییلاق آبادی کالج است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).
کالج. [ ل ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان کالج بخش مرکزی شهرستان نوشهر واقع در 3 هزارگزی جنوب المده و 12هزارگزی جنوب گلندرود. کوهستانی و سردسیر، داری 400 تن سکنه است. آب آن از چشمه تأمین میشود و محصول آن غلات و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری و کسب و نجاری است. راههای آن مالرو است عده ای از اهالی در زمستان بحدود تاشکوه و المده میروند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).

معنی کلمه کالج در فرهنگ معین

(لِ ) [ فر. ] (اِ. ) آموزشگاه ، مدرسة عالی ، مدرسة شبانه روزی .

معنی کلمه کالج در فرهنگ عمید

۱. آموزشگاه یا مؤسسۀ عالی.
۲. کفش بدون پاشنه.

معنی کلمه کالج در فرهنگ فارسی

یکی از دهستانهای کجور شهرستان نوشهر ( مازندران ) شامل ۱۱ آبادی که ۷ آبادی آن در ساحل دریا واقع است و محصول آنها برنج است هوای معتدل دارد ۴ ده دیگر در جنوب ده های قشلاقی و منطقه کوهستانی خاور کجور واقع شده جمعیت این دهستان ۳۳٠٠ تن است .
آموزشگاه، دبیرستان، مدرسه عالی
( اسم ) مدرس. عالی .

معنی کلمه کالج در دانشنامه عمومی

دانشکدگان یا کالج ( به انگلیسی: college ) یک مؤسسه آموزشی است که معمولاً، بخشی از یک دانشگاه است. در ایران و برخی کشور های دیگر، دانشگاه های بزرگ به چند دانشکدگان و هر کدام از آن دانشکدگان ها به چند دانشکده تقسیم می شوند؛ بنابراین رابطه دانشکدگان با دانشگاه، شبیه به رابطه دانشکده با دانشگاه است و اغلب از واژه های دانشکده و دانشکدگان به جای یک دیگر استفاده می شود؛ اما معمولا دانشکدگان ها بزرگ تر از دانشکده ها هستند و ممکن است خودشان شامل تعدادی از دانشکده ها باشند؛ ولی دانشکده ها نمی توانند شامل دانشکدگان باشد. در نهایت، کاربرد این واژه در کشورهای گوناگون با معانی متفاوتی صورت می گیرد. کالج ممکن است یک مؤسسهٔ سطح سوم باشد که یک مدرک آموزشی را ارائه می کند؛ ممکن است بخشی از یک دانشگاه کالجی ( collegiate university ) باشد یا آن که مؤسسه ای باشد که آموزش های شغلی را ارائه می کند. در ایالات متحده آمریکا واژهٔ کالج به یک بخش از دانشگاه گفته می شود اما گاهی واژه های دانشگاه و کالج به جای هم به کار می روند. در کشورهای مشترک المنافع، واژهٔ کالج به دبیرستان، مؤسسه های آموزش های تکمیلی یا بخشی از دانشگاه گفته می شود.
کالج (فیلم ۱۹۲۷). کالج ( انگلیسی: College ) یک فیلم کوتاه صامت در سبک کمدی - درام به کارگردانی جیمز دبلیو هورن و باستر کیتون است که در سال ۱۹۲۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به باستر کیتون، هارولد گودوین، سام کرافورد، ان کرنوال و فلورنس ترنر اشاره کرد.
کالج (فیلم ۲۰۰۸). «کالج» ( انگلیسی: College ( 2008 film ) ) فیلمی در ژانر کمدی است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دریک بل، آندراش کالدول، و هیلی بنت اشاره کرد.
معنی کلمه کالج در فرهنگ معین
معنی کلمه کالج در فرهنگ عمید

معنی کلمه کالج در ویکی واژه

آموزشگاه، مدرسة عالی، مدرسة شبانه روزی.

جملاتی از کاربرد کلمه کالج

دیو می‌سازد جفان کالجواب زهره نه تا دفع گوید یا جواب
قال مقاتل ای کالجبال، و قال الکلبی: کالسّحاب، دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ الدّین هاهنا الدّعاء ای یخلصون له الدعاء و لا یدعون معه احدا سواء و لا یستعتبون بغیره.
تحصیلات مقدّماتی خویش را در مدرسه علیه اصفهان و تحصیلات متوسطهٔ خود را در کالج تهران به پایان رساند. سپس در دانشگاه کلمبیا ادامه تحصیل داد و دکترای فلسفه گرفت.
دب طیف فی الحشا نعم ماش قد مشا قد سقانا ما یشا فی کأس کالجفان
رایت در ۹ فوریه ۱۹۴۷ در برکلی، کالیفرنیا زاده شد ولی در لارنس، کانزاس بزرگ شد. والدین رایت، ام اریک رایت و بئاتریس آن (پوسنر) رایت هر دو استاد روان‌شناسی در دانشگاه کانزاس بودند. پدر و مادرش، یهودی بودند. او دو مدرک لیسانس هنر، یکی از کالج هاروارد (مطالعات اجتماعی) در سال ۱۹۶۸ و یکی از کالج بالیول، آکسفورد، (تاریخ) در سال ۱۹۷۰ دریافت کرد. رایت در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مدرک دکترای فلسفه در جامعه‌شناسی دریافت کرد. او در سال ۱۹۷۶ استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون شد.
از آثار مهم می‌توان به ساخت کلیسای جامع سنت جرج، جرج‌تاون، طراحی کالج سلطنتی موسیقی لندن و بازسازی کلیسای جامع سات‌ارک اشاره کرد.
وَ مِنْ آیاتِهِ الْجَوارِ، یعنی السفن واحدتها جاریة و هی السائرة، فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلامِ، یعنی کالجبال فی العظم.
گوردون سال ۱۹۰۲ در مارلبرو، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا زاده شد. او از دانش‌آموختگان کالج دارتموث بود.
کرسیدا ویلسون دانش‌آموخته کالج اسمیت است. او بیشتر برای نویسندگی فیلم منشی (۲۰۰۲) شناخته‌می‌شود که برای او یک جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین نویسندگی فیلم اول به همراه داشت.
بالبی در والهو، کالیفرنیا متولد شد. او به عنوان یک کودک به مانتکا، کالیفرنیا نقل مکان کرد و در دبیرستان ایست یونیون شرکت کرد. او در کالج مورپارک به مطالعه زیست‌شناسی دریایی، باله و فرانسوی پرداخت و قبل از تصمیم‌گیری برای بازیگری، حرفه مدلینگ را دنبال کرد. او دوره‌های بازیگری را با ایوانا چوبوک گذراند.
عالم چو بحر مواج در وی فتن چو امواج آن اهل بیت عصمت فی البحر کالجواری
عبداللّه بن عباس می​گوید:شبی با علی بن ابی طالب- کرم اللّه وجهه- بودم تا روز، شرح بای بسم اللّه می​کرد: «فرأیتُ نفسی کالجرَّةِ عند البحرِ العظیم».یعنی خود را نزد وی چنان دیدم که سبویی نزد دریایی عظیم. از دریا، چه بر توان گرفت؟ تا ساکن دریا نشوی، هرچه یابی قَدَری و حَدّی دارد؛ ملاح از دریا، چه حدِ و وصف کند و چه برگیرد؟! زیرا که هرچه برگیرد باز بریزد که مقام در بحر دارد، اما بَرّ از بحر چه خبر دارد؟ «ظَهَر الفسادُ فی البرّ و البحر. هرچه آموختۀ خلق باشد بر و بری باشد و هرچه آموختۀ خدا باشد که «الرحمنُ عَلَّم القرآن». بحر و بری باشد و بحر نهایت ندارد «ولایُحیطون بشیءِ مِنْ علمه».
ز شوق لعلت ای سرو چمانم یغیص العین دمعا کالجمانی
امروزه کتابخانه کالج آل سولز شامل حدود ۱۸۵۰۰۰ مورد است که حدود یک سوم آنها قبل از سال ۱۸۰۰ منتشر شده‌است.
ادوارد تا حدود سیزده سالگی تحت تدریس سختگیرانه هانسل نگهداری می‌شد. مربیان خصوصی آلمانی و فرانسوی را به وی آموختند. ادوارد برای ورود به کالج سلطنتی نیروی دریایی، آزبورن، امتحان داد و در آنجا در سال ۱۹۰۷ آغاز شد. هانسل می‌خواست که ادوارد زودتر وارد مدرسه شود، اما پدر شاهزاده مخالف بود. پس از دو سال در کالج آزبورن، که از آن لذت نبرد، ادوارد به کالج سلطنتی دریایی در دارتموث نقل مکان کرد. یک دوره دو ساله و به دنبال آن ورود به نیروی دریایی سلطنتی، برنامه‌ریزی شده بود.
از چهی بنموده معدومی خیال تا در اندازد اسودا کالجبال