کالام

معنی کلمه کالام در لغت نامه دهخدا

کالام. ( اِخ ) آلکساندر. نقاش و گراوورسازسوئیسی متولد به سال 1810 میلادی و متوفی به سال 1864. وی در ترسیم دورنما زبردستی و مهارت داشته است.
کالام. ( اِخ ) نام محلی است در جزیره سامس. پس از آن یونانیها به طرف سامس راندند و چون به کالام رسیدند در نزدیکی معبد ژون لنگر انداختند و قوای خود را برای جنگ ( با پارسیان ) آماده کردند. ( تاریخ ایران باستان ج 1 ص 867 ).

معنی کلمه کالام در ویکی واژه

سومریان سراسر جنوب دو رود، بین‌النهرین را کالام می‌نامیدند. کالام از دو کلمه کال- آم شکل گرفته و ممکن است منظور از کال نارس باشد و چون آم نشان جنس مؤنث بوده پس مفهوم کلی کالام زن نارس، و کم سن و سال یا به عبارتی دوشیزه است.

جملاتی از کاربرد کلمه کالام

در روزگار جستم تا پیش من بجست در روزگار جستن کاریست کالامان
خسرو خوبان بخواست از صنمان سرخراج خاست غریو از فلک وز سوی مه کالامان
کالامار در زمینه ابتکارات بین‌المللی حقوق بشر به عنوان متخصص با سازمان ملل متحد همکاری‌اش را آغاز نمود و تحقیقات خود را در زمینه حقوق بشر در تعدادی از کشورهای آفریقا، آسیا و خاورمیانه انجام داد. وی فعالیت‌هایش را در زمینه‌های حقوق بشر، حقوق زنان، جنبش‌های پناهندگان و پیگیری و پاسخگو کردن کشورها در این زمینه گسترش داد. کالامار در زمینه جنبش‌های بین‌المللی پناهندگان با مرکز مطالعات پناهندگان در تورنتو همکاری گسترده‌ای داشته‌است.
از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳، کالامار به عنوان مدیر اجرایی سازمان ماده ۱۹ که یک سازمان حقوق بشری است خدمت کرد.
کالامار مدرک کارشناسی خود را در ۱۹۸۵از انستیتوی سیاست‌های گرونوبل دریافت کرد. وی در ۱۹۸۸ از دانشگاه هاوارد فارغ‌التحصیل شد. او در ۱۹۹۵ دکترای علوم سیاسی خود را از دانشکده جدید تحقیقات اجتماعی در نیویورک دریافت کرد.
خاقان اکبر کز فلک بانگ آمدش کالامر لک در پای او دست ملک، روح معلا ریخته
برآورده گردون گردان فعان برآمد خروش از جهان کالامان
از تب هجران تو ناخن کبود پیش تو انگشت زنان کالامان
زین سفر مقصود امسالش تو بودستی نه حج کالامان گویان به درگاه آمد و جان تازه کرد
شرکت سهامی آبجوسازی بل شرکت آبجوسازی آمریکایی است که در کامستاک و کالامزو، میشیگان فعالیت دارد. این کارخانه به عنوان یک فروشگاه آبجوسازی خانگی در سال ۱۹۸۳ شروع به کار کرد و از سال ۱۹۸۵ به تولید آبجو پرداخت، این کارخانه قدیمی‌ترین کارخانه آبجوسازی صنعتی موجود در میشیگان و قدیمی‌ترین آبجوسازی صنعتی در شرق کلرادو است. در سال ۲۰۲۱ آبجوسازی بل بزرگ‌ترین کارخانه آبجوسازی مستقل در میشیگان بود که بنیانگذار آن لری بل، شرکت را به شرکت آبجوسازی لیتل ورد که یک شرکت تابعه استرالیایی از گروه نوشیدنی کیرین ژاپن است، فروخت. در پایان سال 2021. این شرکت همچنین مالک آبجوسازی آپر هَند، یک بخش جداگانه در اسکانابا، میشیگان است.
عاشقان بینی ز سوی کالامکان هر نفس در باخته جان جهان
از او به عنوان یکی از مهم‌ترین موسیقی‌دانان سبک سنتی آرژانتین در سدهٔ بیستم یاد می‌شود. ترانه‌های ساخت او توسط خوانندگان شهیری چون مرسدس سوسا، لس چالچالروس، اوراسیو گوارانی، خورخه کافرونه، آلفردو زیتاروسا، خوسه لارالده، ویکتور خارا، آنخل پارا، خائیرو، آندرس کالامارو، دیویدیدوس، ماری لافورت و بسیاری دیگر بازخوانی شده و بسیاری از خوانندگان در آرژانتین و در سراسر جهان از او تأثیر پذیرفته‌اند.
خوف مهل در میان بانگ بزن کالامان عشرت با خوف جان راست نیاید به هم
آندرِس کالامارو تاکنون برندهٔ جوایز گوناگونی شده‌است که از آن میان، می‌توان به جایزه گرمی لاتین اشاره کرد.
سجده آوردند پیشش کالامان حلقه‌مان در گوش کن وا بخش جان
شیر چرخ از بیم شیر رایتت افغان‌کنان کالامان ای فخر دین اینانج بلکا خاصبک