کاشی کار

معنی کلمه کاشی کار در فرهنگ معین

۱ - (ص شغل . ) آن که کاشی را در بنا کار گذارد. ۲ - بنایی که در آن کاشی کار گذاشته شده است .

معنی کلمه کاشی کار در فرهنگ عمید

کسی که آجر کاشی را در ساختمان ها کار می گذارد.

معنی کلمه کاشی کار در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) آنکه کاشی را در بنا کار گذارد . ۲ - بنایی که در آن کاشی کار گذاشته شده : [ جمیع دکاکین و خانات کاشی کار دو طبقه و حمامات ویران شده اجساد قتیلان تبریزی همچنان در کوچه ها و بیوت و بازار ها افتاده بود ] . ( عالم آرا )

جملاتی از کاربرد کلمه کاشی کار

امامزاده اباذر زیدون مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بهبهان، بخش زیدون، روستای اباذر واقع شده است، بانی بنا مرحوم غلامشاه خادمی و معمار آن محمد جواد دزفولی ست.امامزاده دارای دارای کتیبه، نقاشی،آیینه کاری و کاشی کاری های زیبا و بی نظیری بود که در روند توسعه و بازسازی آن تخریب گردید. این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امامزاده فضل بن موسی بن جعفر زیارتگاهی منسوب به فضل بن موسی بن جعفر واقع در جهرم، استان فارس است. ساختمان این زیارتگاه شامل بقعه‌ای کوچک و ساده‌است که درون آن فاقد تزیینات و کاشی کاری است. این زیارتگاه دارای گنبد آجری ساده و بلندی است. سنگ قبر این امامزاده در سال ۸۰۶ ه‍.ق به دستور سلطان محمد سلجوقی در اصفهان ساخته شده و به جهرم انتقال داده شده‌است. ساختمان زیارتگاه نیز مربوط به قرن نهم هجری است.
جالب است که در نقوش دیوارها از نمادهای مختص گیلان و نقوش دیواری استفاده شده است. در نقوش کاشی کاری‌های ایوان نیز از نقوش گیاهی و جانوری الهام گرفته شده است.