کاشن

معنی کلمه کاشن در لغت نامه دهخدا

کاشن. [ ش َ ] ( اِخ ) جاشن و کاشن نام محلی بوده است در سیستان و منسوب بدان را کاشنی آورده اند و در این کتاب ( تاریخ سیستان ) باز هم مورد دارد لیکن معلوم نیست املای آن چگونه است و آیا با گاف فارسی یا کاف دیگر، چه کاف را در تعریب تبدیل بجیم کرده اند مثل کردو جرد و پهرک و فهرج و غیره. ( تاریخ سیستان ، حاشیه ص 20 ) : بسیار مردم بکشتند گبر و مسلمان و غارت کردند و بکاشن شدند، خانه کاشن حصار داشتند بستدند و گروهی مردم کشتند. ( تاریخ سیستان ص 369 ).

معنی کلمه کاشن در فرهنگ فارسی

( اسم ) نوعی انگدان که معطر است و در مناطق کوهستانی اروپای مرکزی میروید . گیاهی است دایمی که بارتفاع ۲ متر هم میرسد و شاخ و برگش کم و برگهایش سبز بریده بریده میباشد . گلهایش زرد مایل بسبز و میوه اش تخم مرغی است . ریشه اش خاکستری رنگ و نرم و خوشبو و تلخ مزه است و چون اندامهای این گیاه طعم ادویه یی دارند برای چاشنی اغذیه بکار میروند و در طب نیز برای زیاد کردن ادرار مصرف میشوند انجدان رومی انگدان رومی انگژد رومی لیفسطیقون . یا کاشن رومی . گیاهی است از تیر. چتریان که دو ساله است و برخی گونه های پایا نیز دارد . برگهایش دارای بریدگیهای زیاد و رنگ گلهایش سفید یا قرمز است . این گیاه در اماکن خشک اروپای جنوبی میروید . ریشه اش در طب قدیم بعنوان دوای صرع تجویز میشده است حرای رومی سیسالیوس ساسالیوس سسالی .
محلی در سیستان

معنی کلمه کاشن در ویکی واژه

از نواحی اسکان یافته کاسیان یا کاسی در هزاره سوم پیش از میلاد جبال زاگروس و زاگروس نشینان؛ تسخیر شده توسط پوزوراین‌شوشی‌ناک پادشاه مقتدر عیلامیان. کاشن کهن‌ترین نام پیش از کاسی یا کاشی ثبت شده و احتمالا مرکز آن امروزه به صورت کاشان محفوظ مانده است.

جملاتی از کاربرد کلمه کاشن

اسپیتاکاشن ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
شکوه کفر است از او گرنه بیان می کردم کاشنایی زمن امروز چو بیگانه گذشت
از سال ۲۰۱۸ تارلتسکی در استکهلم، سوئد زندگی می‌کند، وی در جنبش اعتراضی علیه دولت الکساندر لوکاشنکو شرکت کرد.
هر آن دل کاشنای کوی او گشت چه باک از شنعت بیگانه دارد
گرچه صدف ز ساحل قطره ربود و گم شد در بحر جوید او را غواص کاشنا شد
ناسا در سال ۲۰۱۸ با همکاری شرکت‌های دیگری مثل پرت اند ویتنی، سنسور کوتینگ سیستمز، مانیتور کوتینگ و یونایتد تکنولوژی پروژه کاشن[چ] را با هدف افزایش دامنه دمای نوعی پوشش ضدگرما به ۱۵۰۰ سیلسیوس و فراتر از آن راه‌اندازی کرد. هدف نهایی این پروژه، ارتقای امنیت موتورهای جت، افزایش بازدهی و کاهش تولید کربن دی‌اکسید از این موتورها است.
یادش آید کاشنایی یافتست وز چو من شاهی جدایی یافتست
لوکاشنکو که خود را یک دیکتاتور می‌داند [۱] در صدر یک دولت استبدادی قرار دارد و رسانه‌ها اغلب از او به‌عنوان «آخرین دیکتاتور اروپا» یاد می‌کنند. ناظران بین‌المللی انتخابات را در این کشور آزاد و عادلانه ارزیابی نکردند، وی مخالفان حکومت خود را سرکوب می‌کند و رسانه‌ها نیز آزاد نیستند. از سال ۲۰۰۶، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا گاهی لوکاشنکو و سایر مقامات بلاروسی را به‌دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده‌اند.
الکساندر گریگوریویچ لوکاشنکو (به روسی: Александр Григорьевич Лукашенко) (زاده ۳۰ اوت ۱۹۵۴)، یک سیاستمدار، افسر ارتش و پرسنل نظامی بلاروسی است که از زمان تشکیل نهاد ریاست‌جمهوری در ۳۰ سال پیش از ۲۰ ژوئیه ۱۹۹۴ تاکنون اولین و تنها رئیس جمهور بلاروس بوده است.
این اتحادیه در ابتدا با هدف اتحاد هر دو کشور تأسیس شد و در شکل نهایی برنامه‌ریزی‌شده خود به یک کنفدراسیون یا اتحاد سیاسی تبدیل خواهد شد. با این حال هم‌اکنون هر دو کشور استقلال خود را حفظ کرده‌اند. دولت اتحادیه بر اساس پیمان بین‌المللی پیشین میان روسیه و بلاروس در ۲ آوریل ۱۹۹۷ بنا شده‌است. گرچه این اتحادیه فقط از روسیه و بلاروس تشکیل شده‌است، سایر کشورها نیز مجاز به پیوستن به آن هستند. این اتحادیه فراملی از طریق شورای عالی دولت و سایر نهادهای حکومتی اداره می‌شود. رئیس‌جمهور کنونی آن الکساندر لوکاشنکو است که از سال ۲۰۰۰ در این منصب قرار دارد.
آن روز کاشنا شد با من به دلنوازی گفتم که: زود گردد بیگانه آشنایی
آن کاشنای تست غریبست در جهان وانکو غریب گشت ز خویش آشنای ماست
غربیست از کسانی کاشنایند حدیث خویش با بیگانه گفتن
اسپیتاکاشن (به ارمنی: Սպիտակշեն) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آرتساخ است که در استان هادروت واقع شده‌است.
در ۹ اوت ۲۰۲۰، طبق پیش‌بینی‌های اولیه، لوکاشنکو برای ششمین دوره به عنوان رئیس‌جمهور بلاروس انتخاب شد.
محتشم سیر نچیدم گل رسوائی او کاشنایان به سرم پرده دری آمد و رفت
بسیاری از کشورهای غربی، اعمال خشونت توسط پلیس و نیروهای امنیتی برای سرکوب هزاران نفر از مخالفان دولت و نیز دستگیری هفت نفر از نه نفر نامزد ریاست جمهوری بلاروس را محکوم کردند. بر اساس آمار کمیته برگزارکننده انتخابات، الکساندر لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا برای چهارمین بار متوالی رئیس‌جمهور بلاروس می‌شود. لوکاشنکو، در واکنش به اعتراضات داخلی و بین‌المللی، مخالفان خود را «مُشتی وحشی و جنایتکار» خواند. یورونیوز فارسی، دویچه وله فارسی
عمری است کاشنای شگان در توام بر من سگ تودوش نگاهی غریب کرد
بی بوالعجبی زلفش کاشنید که سر بر زد مهر از گلوی تنین ماه از دهن عقرب