کاسپی
معنی کلمه کاسپی در فرهنگ فارسی

کاسپی

معنی کلمه کاسپی در فرهنگ فارسی

طایفه ای که قبل از ورود آریاییان در نجد ایران سکونت داشتند و نام کاسپین (بحر خزر ) از نام آن مشتق است و بعضی [ قزوین ] را از همین نام ماخوذ دانند . توضیح هانری فیلدگویدریشه [ کاسی ] همان [ کاسپی ] است . اصل کاسی بوده که در حالت جمع کاسیپ میشده ( بنابر نقل یونانیان ) .

معنی کلمه کاسپی در دانشنامه عمومی

کاسپی (آستراخان). کاسپی ( به لاتین: Kaspy ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در استان آستراخان واقع شده است.
کاسپی (گرجستان). کاسپی ( به لاتین: Kaspi ) یک شهر در گرجستان است.
کاسپی ۱۹٬۹۰۰ نفر جمعیت دارد. شهر کاسپی یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستان و از مهمترین شهرهای پادشاهی ایبری می باشد.
معنی کلمه کاسپی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه کاسپی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه کاسپی

معنی کلمه کاسپی در ویکی واژه

قوم٬ سرزمین٬ دریا٬ زبان. ویژگی سرزمین کاسپیان یا به عبارت دیگر کرانه‌های جنوب‌غربی و غرب دریای خزر در دوران ماد‌. این سرزمین فقط از طریق خاک ماد می‌توانست با دنیای خارج ارتباط بر قرار نماید. قبایل کاسپی در جنگل‌های گرمسیری زندگی می‌کردند و غالباً از طریق شکار روزگار می‌گذراندند و از مادها و آلبانی‌ها عقب‌ مانده‌تر بودند. تات٬ تالش٬ گیلک و مازنی ظاهراً جزو قبایل کاسپی‌ها نیستند چون زبان کاسپی زبان غیر هند و اروپایی (فارسی) بود.

جملاتی از کاربرد کلمه کاسپی

آلبانیا در زبان ارمنی باستان Աղուանք و به ارمنی امروزی Աղվանք (آقوانک) و به سایر زبان‌های قفقازی «آلبانیا» به منطقه‌ای فراتر از کل جمهوری آذربایجان امروزی گفته می‌شد. پادشاهی آلبانیا از چهار قرن پیش از میلاد تا نیمه اول قرن نهم میلادی برقرار بوده‌است. در سال ۳۳۱ پیش از میلاد از آلبانیای قفقاز به عنوان یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان یاد شده‌است. از آن دوران نام هیچ شهری از این منطقه در جایی یاد نشده‌است. پایتخت آلبانیا در کنار دریای کاسپین قرار داشته‌است. در سال ۳۸۷ میلادی که ساسانیان و رومی‌ها ارمنستان را بین خود تقسیم کردند، آلبانیای قفقاز تابع مطلق ایران شد. ساسانیان در سال ۵۱۰ میلادی آخرین حاکم بومی را برکنار کرده و اداره منطقه را به کل به‌دست گرفتند.
پوست اسب کاسپین نازک؛ ظریف و انعطاف‌پذیر است. پوشش بدن (مو) نرم و صاف است و پوشش تابستانی بدن اسب کاسپین اغلب براق و درخشان است. دارای پوشش زمستانی ضخیم است.
بر مبنای توضیحِ اراتوستن از آریانا، حدود این سرزمین از رود سند در شرق است، تا خطی از کارمانیا تا دروازه‌های کاسپین (شرقِ دریای خزر) در غرب و از دریای عمان در جنوب است تا رشته‌کوه‌های توروس در شمال. استرابون ساکنان آریانا را یک ملت می‌شمارد.
حدود ۴۰ جزیره ایرانی خلیج فارس در حوزه سیاسی سه استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان قرار دارند که بیش از نیمی از آن‌ها غیرمسکونی هستند. همچنین در دریای کاسپین نیز یک جزیره ایرانی وجود دارد. جزیره شیطان نیز که جزیره‌ای بسیار کوچک در دریای عمان است، در حوزه سیاسی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است.