کاز

معنی کلمه کاز در لغت نامه دهخدا

کاز. ( اِ ) کازه.( جهانگیری ). زمین کنده که چهارپایان را آنجا کنند. ( فرهنگ اسدی نخجوانی ). موضعی باشد که در کوه و بیابان برکنند تا بشب مردم و چهارپایان در آنجا باشند. ( صحاح الفرس ). جای بر زمین فروکنده در بیابانها و کوهها که بشب چهارپایان اندر آن کنند و کاروان نیز در رود و به تازی آن را مغاره گویند. ( تحفة الاحباب حافظ اوبهی ). خانه ای را گویند که از چوب و نی و علف و مانند خانه ای که مزارعان و پالیزبانان بر کنار زراعت و پالیز سازند. و بعضی جاییرا گفته اند که در کوه و بیابان در زیر زمین بجهت گوسفند و خر و گاو و غیره بکنندو آن را به عربی مغاره خوانند و بعضی گویند صومعه ای باشد که بر سر کوه ساخته باشند و به این معنی با کاف فارسی هم آمده است و اصح این است و صومعه در عربی خلوت خانه نصاری را گویند که سر آن را بلند و باریک سازند. ( برهان ). خانه ای از چوب و نی چون خانه فالیزبانان. کوخ. آغل : و همه [ صقلابیان ] بزمستان اندر کازها و زیرزمینها باشند. ( حدود العالم ).
شهریاری که خلاف تو کند زود فتد
از سمن زار بخارستان وز کاخ به کاز.فرخی ( از صحاح الفرس ).|| شاخهایی باشد از درخت که صیادان کهنه ولته و چیزها بر آن آویزند و بر یکطرف دام در زمین نصب کنند تا جانوران از آن رمیده بجانب دام و دانه آیند. ( برهان ). || بمعنی بادپیچ هم آمده است و آن ریسمانی باشد که در ایام عید و نوروز از شاخ درخت و امثال آن آویزند و زنان و کودکان بر آن نشینندو در هوا آیند و روند. ( برهان ). تاب. بازپیچ. ارجوحه. ( بحر الجواهر ). || درخت صنوبر بود که ستون کنندش. ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ) ( تحفة الاحباب حافظ اوبهی ). درخت صنوبر صغار را نیز گویند و به اینمعنی با زای فارسی هم آمده است. ( برهان ) :
یکی چادری جوی پهن و دراز
بیاویز چادر ببالای کاز.
ازرقی ( از حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی - تحفة الاحباب حافظ اوبهی ).
کاج. کاژ. || لگد. سیلی. ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ). سیلی و قفا زدن و گردنی. ( برهان ) :
همی نیارد نان و همی نخّرد گوشت
زند برویم مشت و زند به پشتم کاز.قریع الدهر ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ).کورس تو از خوردنی هر روز کاز اندر منه
باز بر پشت و قفا[ و ] سفت سیلی و عصا.عسجدی.|| ناخن پیرای زر بود. ( تحفة الاحباب حافظ اوبهی ). || آلتی باشد که باغبانان درخت را بدان پیرایش دهند یعنی شاخهای زیادتی را با آن ببرند. ( برهان ). || دندان و مقراض که برای جامه و کاغذ بریدن باشد یا برای طلا و نقره قطع کردن یا برای گل گرفتن شمع که آن را گلگیر نیز گویند. || بمعنی علف و گیاه که بزبان هندی آن را «گهاس » گویند. های مخلوط التلفظ را که بر غیر هندی تلفظ آن دشوار است حذف کردند و سین را بزای معجمه بدل کردند و توافق این دو زبان بسیار است کذا فی سراج اللغات و رشیدی و اللطایف. ( غیاث ).

معنی کلمه کاز در فرهنگ معین

(اِ. ) ۱ - جایی که در کوه و بیابان یا در زیرزمین کنده باشند برای جا دادن گوسفندان . ۲ - صومعه .

معنی کلمه کاز در فرهنگ عمید

١. (زیست شناسی ) صنوبر.
٢. ستونی که از تنۀ صنوبر درست می کنند: یکی چادری جوی پهن و دراز / بیاویز چادر به بالای کاز (ازرقی: لغت نامه: کاز ).
۱. سیلی یا پس گردنی.
۲. جای کنده شده در کوه یا بیابان برای اقامت مسافران یا چهارپایان: شهریاری که خلافش طلبد زود افتد / از سمن زار به خارستان وز کاخ به کاز (فرخی: ۲۰۳ ).
۳. سقف.

معنی کلمه کاز در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - محلی کنده در کوه یا بیابان که برای بیتوت. مردم و چار پایان اختصاص دهند مغاره : [ شهریاری که خلافش طلبد زود افتد از سمن زار بخارستان وز کاخ بکاز ] . ( فرخی ) ۲ - خانه ای که از چوب و نی و علف سازند مانند خانهای که دهقانان و پالیز بانان بر کنار زراعت و پالیز سازند . ۳ - شاخه هایی باشد از درخت که صیادان کهنه و لته و چیزها بر آن آویزند و بر یک طرف دام در زمین نصب کنند تا جانوران از آن برمند و بجانب دام و دانه آیند . ۴ - ریسمانی که بر آن نشینند و در هوا آیند و روند تاب باد پیچ ارجوحه .
چوخطنوک پیکان که از آن ریسمانی گذرانند

معنی کلمه کاز در ویکی واژه

جایی که در کوه و بیابان یا در زیرزمین کنده باشند برای جا دادن گوسفندان.
صومعه.

جملاتی از کاربرد کلمه کاز

در فیلم هیروکازو کورئیدا بنام هانا (فیلم ۲۰۰۶) از این داستان به عنوان زیرلایه استفاده شده‌است.
آنان کازین کبود قدح، باده میدهند خودخواه را بسی نگذارند هوشیار
باز شد هنگام آن کازادگان دردنوش چون صبوح عید برخیزند از خواب خمار
علی‌، عبد رسولی‌، بلی چو خامه گرفت چنان نویسدکاز فضل آن بزرگ، سزید
از سال ۱۹۴۳ وایلدکت‌های مجهز به بمب جهت عملیات علیه زیردریایی‌ها و اهداف زمینی دیگر به ناوهای هواپیمابر اسکورت اضافه شدند. با این حال همچنان با جنگنده‌ها، بمب افکن‌ها و هواگردهای کامیکازه (انتحاری) نیز مقابله می‌کردند. نیاز به جنگنده‌های بزرگ‌تر از جمله هلکت و کرسر و بمب‌افکن‌های شیرجه ای برای ناوهای هواپیمابر بزرگ‌تر و سرعت پایین فرود وایلدکت آن را مناسب استفاده در ناوهای هواپیمابر کوچک‌تر با باند فرود کوتاه‌تر می‌کرد.
بخش جـِره و بالاده یکی از بخش‌های شهرستان کازرون و دومین بخش بزرگ استان فارس ایران است.
ازیرا روی از آنان تافتم زود چنان کاز ماده گرگان آهوی نر
وعدهٔ باغ وگلستانم مده کاز فرط یاس بر دلم از باغ داغی‌، وز گلستان حسرتی است
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال الوداد کازابلانکا اشاره کرد.
بسی تیر از کمان افکنده بودم نشد بر هیچ کاغذ کازمودم
اسدآباد (کازرون)، روستایی از توابع بخش جره و بالاده شهرستان کازرون در استان فارس ایران است.
در دام تو مردیم، و به روی تو نگفتیم کازادی گنجشک ز صیاد نخواهند
بصد چشم می‌بیندت چرخ گردان مپندار کاز چشم گیتی نهانی
دل آن آزرده تر داریم کازارش کنند خصمی خود می کند هرکس که با ما دشمن است
اندر تو هیچ عیب ندانم جز آن همی کازار یافت خیره ز تو میر بوالخلیل