کارگری

معنی کلمه کارگری در لغت نامه دهخدا

کارگری. [ گ َ ] ( حامص مرکب ) کار. عمل کارگر. || تأثیر.

معنی کلمه کارگری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در هر حوزه ای، عملی ارزشی کار به معنای تلاش و کوشش برای تولید است که در قرآن دارای جایگاه خاصی است.
← اشاره به کارگری در قرآن
انسان به عنوان خلیفه الهی بر روی زمین مأمور و موظف است تا به عنوان یکی از اهداف ابتدایی و یا میانی اقدام به استعمار و آبادانی زمین کند. قرآن در این باره می فرماید: «هو انشاکم من الارض و استعمرکم فیها؛
او شما را از زمین ایجاد کرد و خواست تا آن را آبادان و عمران کنید.»
آبادی و آبادانی زمین به عنوان مأموریت انسان در زمین بدون تلاش و کوشش و کار امکان پذیر نیست. انسانها با تلاش و کار و کوشش است که زمین را به شکل کنونی آباد کرده و از امکانات و فرصت های پیش روی بشر بهرهمند می شوند.
از آنجایی که انسان به جهت ذات استخدامگر خویش گرایش به اجتماع و جامعه دارد، در شکل اجتماعی زندگی خود را سامان میدهد تا از فرصتها و امکانات دیگری بهرهمند گردد و از آن برای رفع نیازهای خود و دفع مشکلاتش استفاده کند.
حرکت چرخ زندگی بشر در گرو تعاون، خدمت و استفاده متقابل از خدمات یکدیگر است که یکی از راههای آن اجاره و کارگری است. خداوند در این باره می فرماید: «نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیاة الدنیا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضا سخریا؛
ما وسایل معاش آنان را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کرده و برخی را برتر از برخی دیگر قرار داده ایم تا بعضی از آنان بعض دیگر را به خدمت گیرند.»
به نظر طبرسی، علت تفاوت روزی بندگان ، این است که انسانها از کار یک دیگر بهره مند گردند. و اگر انسانها در تمام درجات از قوت و ضعف، علم و جهل، زیرکی و بلاهت و دیگر مراتب، مساوی بودند، هیچ انسانی حاضر به کارکردن برای دیگری نبود و این امر موجب اختلال نظام عالم و فساد زندگی بشر می شد.
در روایتی علی علیه السلام علت تفاوت آفرینش انسانها را بهرهمند شدن آنان از خدمات یکدیگر دانسته و فرموده است: «هیچ انسانی توانایی این امر را ندارد که بنا، نجار و یا صنعتگر خویش باشد. تمام کارهایش را به تنهایی و بدون استخدام و به کارگیری دیگری انجام دهد.»
← حقوق کارگر و آداب کارگری
۱. ↑ نجم/سوره۵۳، آیه۳۹.
...

جملاتی از کاربرد کلمه کارگری

یکشنبه ۱۷ اسفند، بازنشستگان کارگری برای نهمین مرتبه ظرف دو ماه گذشته، در مقابل ادارات تأمین اجتماعی تجمع کردند و خواهان افزایش مزد و مستمری در تناسب با هزینه‌ها شدند. معترضان از شورایعالی کار خواستند الزامات قانونی در تعیین مزد را در نظر بگیرد. اعتراضات در تهران، کرمانشاه، تبریز، مشهد، اصفهان، شوشتر، یزد، ایلام، خرم‌آباد، قزوین، کرج، شاهرود، ارومیه، بهشهر و اراک با شعارهایی چون «گرانی، تورم، بلای جان مردم» برگزار شد.
جمعی از بازنشستگان کارگری در شهرستان شوش و هفت تپه با حضور مقابل اداره تأمین اجتماعی این شهرستان، خواستار توجه به مطالبات و خواسته‌های خود شدند.
بابک یزدی به همراه سایر اعضای حزب کمونیست کارگری در تجمعات در شرق کانادا در رابطه با جنبش «زن زندگی آزادی» نقش پررنگی داشته‌اند.
عدل بشیری‌ست خِرد شاد کن کارگری مملکت آباد کن
او مشاور سناتور جان اف کندی در ارتباط با مسائل کار و کارگری بود. در دوران ریاست جمهوری کندی از سال ۱۹۶۱ به مدت چهار سال و نیم او به عنوان وکیل عمومی دفتر رئیس جمهور منصوب شد که در آن زمان توجیه و استدلال برخی از مهم‌ترین تصمیمات دادگاه وارن توسط او به انجام رسید. پس از آن با بازگشت به هاروارد او در راستای تجربه‌اش در دولت به و تدریس قانون اساسی و نوشتن دربارهٔ آن پرداخت.
داشت آن کودک نورس پدری مزد را بهر کسان کارگری
مثل است این که چو بر مرد شود تیره جهان آن کند کش نه به کار آید از کارگری
آن کارگری که می‌خورد نان جوین با زحمت دست
بگشای گر که زنده‌دلی وقت پویه چشم بردار گر که کارگری بهر کار گام
پایین بودن حقوق‌ها، فساد و مشکلات در خصوصی‌سازی واحدهای صنعتی، اشکال در قراردادها، نداشتن امنیت شغلی، ناامن بودن فضای کار و از جمله مسائل مورد اعتراض جنبش کارگری در ایران است.
دهقان پسر کارگری کهنه لباس آمد پی دعوتم ز شب رفته دو پاس
در روی زمین کارگری دارد هر چیز جز کاری تیغت نبود کارگر فتح
دست بر رو نهاد و زار گریست گفت با خود که این چه کارگریست
طبق گزارش منابع کارگری، اتحادیه کامیون‌داران ایران طی اطلاعیه جدیدی اعلام کرده‌است که در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه با اعتصابات سراسری در ایران همراه خواهد شد.
تو بدین کارگه اندر، چو یکی کارگری هنر و علم بدست تو چو افزاری چند
من آن نیم که چون شمع، آسودگی گزینم درکارگریه کردم، لیل و نهار خود را