کار کردن

معنی کلمه کار کردن در لغت نامه دهخدا

کار کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) فعل. عمل. کدح. سعی. ( ترجمان القرآن ). صنع. ( دهار )( ترجمان القرآن ). اعتمال. استعمال. عمل کردن : کشتی بانان که اندر رود پرک و اندر رود خشرت کارکنند از آنجا [ از نوجکث ] باشند. ( حدود العالم ).
به یک نیمه از روز خوردن بدی
دگر نیمه زو کار کردن بدی.فردوسی.بر گفته من کار کن ای خواجه ازیراک
کردار ببایدت بر اندازه گفتار.ناصرخسرو.گفتارشان بدان و بگفتار کار کن
تا از خدای عز و جل وحیت آورند.ناصرخسرو.گر کار کنی عزیز باشی
فردا که دهند مزد مزدور.ناصرخسرو.گفت یا قوم اینک کتاب و احکام خدا نوشته در این کتاب بخوانید و در این کارکنید. ( مجمل التواریخ و القصص ص 114 ). گفتند سمعنا و اطعنا بشنویم و بدان کار کنیم. ( مجمل التواریخ و القصص ص 115 ). موسی گفت از لوح نسخه ای گیرید و بخوانید و بر آن کار کنید. ( مجمل التواریخ و القصص ص 115 ).
مدبر نکند کار بگفت عاقل
هرگز نشود بحیله مدبر مقبل.( سندبادنامه ص 115 ).نیکی او بین و بر آن کارکن
بر بدی خویشتن اقرار کن.نظامی.گر برین گفته شاه کار کند
خویشتن را بزرگوار کند.نظامی.نابرده رنج گنج میسر نمیشود
مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.سعدی.چون من بنفس خویشتن این کار میکنم
بر فعل دیگران به چه انکار میکنم.سعدی.ملک از میان دو ابروی مرد
بدانست حالی که کاری نکرد.( بوستان ).تو نیز ار بدم بینی اندر سخن
بخلق جهان آفرین کار کن.( بوستان ).نصیحت از دشمن پذیرفتن خطاست ولیکن شنیدن رواست تا بخلاف آن کار کنی که عین صواب است. ( گلستان ). چراخدمت پادشاه نکنی تا از مشقت کار کردن برهی گفت تو چرا کار نکنی تا از مذلت خدمت رهائی یابی. ( گلستان ).
- کار کردن عمله ؛ اشتغال کارگران و مزدوران بشغلی و خدمتی.
|| تأثیر کردن ، درگرفتن. اثر کردن. کارگرشدن : پس شراب اندر بهرام کار کرد و آن زن پیش وی نشسته بود. ( ترجمه طبری بلعمی ).
از آن پس که چون آب گردد برنگ
کجا کرد یارد بدو کار رنگ.فردوسی.این نامها بر دل امیر کار کرد.( تاریخ بیهقی ص 409 ).

معنی کلمه کار کردن در فرهنگ معین

(کَ دَ ) (مص ل . ) ۱ - عمل کردن ، به جا آوردن . ۲ - به کاری پرداختن . ۳ - تأثیر کردن ، کارگر شدن .

معنی کلمه کار کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - عمل کردن بجا آوردن بکار بستن : [ موسی گفت : از لوح نسخه ای گیرید و بخوانید و بر آن کار کنید ] . ( مجمل التواریخ و القصص ) ۲ - بکار پرداختن بکاری مشغول شدن : [ و هم در خواب و بیداری که خود محجوب شود کار کنید ] . ( مصنفات بابا افضل ۳ ) ۴۳۸ ۲ - اثر کردن تاثیر کردن کار گر شدن ( با [ در ] و [ اندر ] آید ) : پس شراب اندر بهرام کار کرد و آن زن پیش وی نشسته بود ... ] . ( تاریخ بلعمی ) ۴ - بریدن شکافتن سنبانیدن ( با [ بر ] آید ) : [ و ملاط وی ( هرمان مصر ) از جوهر یست که هیچ چیز بر وی کار نکند ] . ( حدود العالم ) ۵ - کار زار کردن جنگیدن : [ در میدان جنگ کم از پانصد سوار کار میکردند و یک لشکر بنظاره بودند که چون فوجی مانده شدی فوجی دیگر آسوده پیش کار رفتی ] . ( بیهقی ) یا کار کردن ساعت . حرکت چرخها و عقربه های ساعت یا کار کردن شکم . اجابت کردن آن و دفع فضولات . یا کار کردن زن بد کار ( فاحشه روسبی ) . بکار بد پراختن وی .
عمل سعی

معنی کلمه کار کردن در ویکی واژه

operare
funzionare
عمل کردن، به جا آوردن.
به کاری پرداختن.
تأثیر کردن، کارگر شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه کار کردن

چو فرمان دهد خسرو زود یاب نگیرم برین کار کردن شتاب
گر ترا از کار کردن فرصت گفتار نیست رفته رفته کار گویا می شود غمگین مباش
کار کن زانکه بهتر است تو را کار کردن ز کاردان گفتن
کمیته‌های شورشی قذافی کاملاً مشابه با سیستم‌های موجود در کشورهای کمونیستی بود. طبق گزارش ۱۰ تا ۲۰ درصد از مردم لیبی برای احیای این کمیته‌ها کار کردند که این یک نسبت از اطلاعات موجود در مورد صدام حسین در عراق یا کیم جونگ ایل در کره شمالی را نیز دربرمی‌گیرد. احیاء در دولت، کارخانجات و بخش تحصیلات رخ داد. اختلاف عقیده داشتن طبق ماده ۷۵ در سال ۱۹۷۳ میلادی ممنوع شد. قذافی اعلام کرد که هر کسی که حزب سیاسی تشکیل دهد اعدام می‌شود. شرکت کردن در مباحثات سیاسی با کشورهای بیگانه یک جنایت قابل مجازات محسوب شده و برای آن ۳ سال زندان در نظر گرفته می‌شد. قذافی آموزش زبان‌های خارجی را از برنامه مدارس حذف کرد. یکی از مخالفان قذافی در سال ۲۰۱۱ میلادی اوضاع را اینگونه شرح می‌دهد.
اوقات چیز خوردن، هوش است و بادپائی هنگام کار کردن خوابست و سرگرانی
شکر تن خدمت و تحمل و صبر کار کردن به اختیار و به جبر
شکّاکان سه پاسخ فوق را رد می‌کنند. آنان استدلال می‌کنند که باورها را نمی‌توان به عنوان چیزی غیرقابل‌ شک توجیه کرد. توجّه داشته باشید که بسیاری از شکّاکان منکر این نیستند که چیزها ممکن است به شکل خاصی ظاهر شوند. با این حال، در دیدگاه شک‌گرا، نمی‌توان از چنین برداشت‌های حسی برای یافتن باورهایی استفاده کرد که قابل تردید نیستند. همچنین شکّاکان انکار نمی‌کنند که مثلاً بسیاری از قوانین طبیعت ظاهر کار کردن را می‌دهد یا انجام برخی کارها ظاهر تولید لذّت/درد می‌دهد یا حتّی عقل و منطق ابزار مفیدی به نظر می‌رسند. از این نظر، شک و تردید ارزشمند است؛ زیرا تحقیقات مستمر را تشویق می‌کند.
و کِتابٌ مُبِینٌ اینجا قرآن است که در آن بیان حلال و حرام است، و روشنایی دل و جان است، و نجات خلق در پذیرفتن آن و کار کردن بآنست. مصطفی (ص) گفت: «ان هذا القرآن من اللَّه، و هو النّور المبین، و هو الشّفاء النّافع، فیه نبأ من قبلکم، و خبر من بعدکم، و حکم ما بینکم، و هو الفصل لیس بالهزل، من ترکه من جبّار قصمه اللَّه، و من ابتغی الهدی فی غیره اضلّه اللَّه، و هو حبل اللَّه المتین، و هو الذکر الحکیم، و هو الصّراط المستقیم، من قال به صدّق، و من عمل به اجر، و من حکم به عدل، و من دعا الیه هدی الی صراط مستقیم».
لیویو کاستیلیونی در سال ۱۹۵۲ میلادی کار را ترک کرد. از آن زمان تا زمان مرگ پیر جاکومو در سال ۱۹۶۸ میلادی، او و آکیله به عنوان یک تیم کار کردند. طرح‌های آن‌ها به هیچ‌یک از آن‌ها نسبت داده نمی‌شود. پس از مرگ پیر جاکومو، آکیله به تنهایی کار کرد. از سال ۱۹۶۹ میلادی او موضوعات معماری و طراحی را ابتدا در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین و سپس از سال ۱۹۸۰ میلادی که به عنوان استاد عادی یا استاد تمام رسید، در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان تدریس کرد.
چو ترک اندر آید ز جیحون به جنگ نباید برین کار کردن درنگ
ز گرشاسب آگه نبودند کس شب آمد ز پیکار کردند بس