کارشناس

کارشناس

معنی کلمه کارشناس در لغت نامه دهخدا

کارشناس. [ ش ِ] ( نف مرکب ) دانای کار. صیرفی و حاذق در کار. ( ناظم الاطباء ). دانشمند. بخرد. خبره. متخصص : شریک اعور رحمة اﷲ علیه که از دهاة عالم و زیرکان دنیاو کارشناسان جهان بود گفت... ( کتاب النقض ص 384 ).
من که شدم کارشناس اندکی
صد کنم و باز نگویم یکی.نظامی.ج ، کارشناسان. || کنایه از دانایان ومنجمان و اصحاب فراست و اهل تجربه و قاعده و قانون دانان و عارفان و بخردان و عاقلان. ( برهان ) ( آنندراج ) :
مست چه خسبی که کمین کرده اند
کارشناسان نه چنین کرده اند.نظامی ( ص 143 ).

معنی کلمه کارشناس در فرهنگ معین

(ش ) (ص فا. ) دانای کار، متخصص ، دارای تحصیلات در حد لیسانس .

معنی کلمه کارشناس در فرهنگ عمید

۱. کسی که در کاری بصیرت و مهارت دارد، متخصص، اهل خبره.
۲. دارای مدرک لیسانس.

معنی کلمه کارشناس در فرهنگ فارسی

کسی که درکاری بصیرت ومهارت دارد، متخصص، اهل خبره
دانای کار

معنی کلمه کارشناس در دانشنامه عمومی

کارشناس یا متخصص، فردی است که از طریق تمرین و آموزش در یک حوزه خاص دارای تجربه طولانی یا شدید شده باشد. به طور غیرمستقیم، یک متخصص، فردی است که به طور گسترده به عنوان یک منبع قابل اعتماد از تکنیک یا مهارت شناخته شده است.
یک متخصص، به طور کلی، یک فرد با دانش و توانایی گسترده بر اساس تحقیق، تجربه یا اشتغال و در یک حوزه خاص از مطالعه است.

معنی کلمه کارشناس در دانشنامه آزاد فارسی

در اصطلاح حقوق، شخصی حقیقی که به واسطۀ علم یا شغل یا تجربۀ طولانی، دارای معلومات و قدرت تشخیص قابل اعتماد باشد. کارشناس رسمی کسی است که با گذراندن امتحان و احراز شرایط لازم در رشتۀ خاصی، دارای پروانۀ کارشناسی باشد. پروانه کارشناسی مطابق با قانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۱۷ توسط کانون کارشناسان رسمی صادر می شود. امروزه، رشته های کارشناسی بسیار متنوع شده اند، اما در عمل، مهم ترین رشته های کارشناسی، امور مالی و حسابداری، امور ساختمانی، امور پزشکی، امور صنعتی اند. کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری، یکی از اَدِلّه اثبات دَعوی است. مطابق مادۀ ۲۵۷ آیین دادرسی مدنی دادگاه می تواند رأساً یا به درخواست هریک از اصحاب دعوی قرار ارجاع امر به کارشناس را صادر کند، ولی ارزیابی ارزش اثباتی آن، مانند سایر ادله برعهدۀ دادگاه است. در صورت اعتراض یکی از طرفین به نظر کارشناس، دادگاه می تواند موضوع را به هیئت کارشناسان ارجاع کند.

جملاتی از کاربرد کلمه کارشناس

ایرنه خان دبیرکل عفو بین‌الملل هم در ۱۵ اوت اعلام کرد این سازمان از علی خامنه‌ای خواسته‌است، هر چه سریع‌تر از یک هیئت کارشناسی مستقل بین‌المللی دعوت کند تا به موضوع شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی رسیدگی کند. وی مدعی شد که هم مردان و هم زنان در زندان‌های ایران مورد تجاوز جنسی و دیگر انواع شکنجه قرار گرفته و در مواردی این شکنجه‌ها به مرگ زندانیان منجر گردیده‌است.
داد پاسخ جوان کارشناس که ز طفلان نکو نیاید پاس
گلکار دورهٔ کارشناسی را در دانشگاه تهران و دورهٔ کارشناسی ارشد و دکتری ادبیات روسی را در دانشگاه ملی تاراس شفچنکو کی‌یف گذرانده‌است.
مست چه خسبی که کمین کرده اند کارشناسان نه چنین کرده اند
الهام امین‌زاده دوره کارشناسی حقوق قضایی و کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق بین‌الملل در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرد و دکترای تخصصی خود را در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه گلاسگو واقع در بریتانیا با عنوان پایان‌نامه « سازمان ملل متحد و صلح و امنیت بین المللی: یک تحلیل حقوقی و عملی» اخذ کرد. او استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است و نیز دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه می‌باشد.
بگفت، کارشناسان بما بسی خندند اگر که گوش به پند تو حیله‌ساز کنیم
در روستای اسفیدان بنای امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر قرار دارد که بنایی قدیمی با گنبدی کوتاه می‌باشد که به گفته اهالی روستا ازتاریخ دفن این امامزاده بیش ازهزار سال می‌گذرد و بر اساس اظهارنظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی خراسان شمالی، بنای اولیه آرامگاه در قرن ششم هجری ایجاد گشته‌است.
دست و دل چون رود به کار مرا؟ نیست چون یک حریف کارشناس
من که شدم کارشناس اندکی صد کنم و باز‌نگویم یکی
مست چه خسبی‌؟ که کمین کرده‌اند کارشناسان نه چنین کرده‌اند
کارشناسی پی تفتیش حال کرد از او بر سر راهی سؤال
وحید دستجردی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی الکترونیک و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع است، همچنین در رشته علوم استراتژیک در مقطع دکترا در حال تحصیل می‌باشد.[نیازمند منبع]
ز کار خویش مگو زآنکه پیش کارشناس چو غنچه هر گره کار را زبانی هست
خواجه چو شد با غم و آزار خفت کارشناسیش در آن کار گفت
احمد مازنی کارشناس ارشد مدیریت و درس خارج فقه و مدرس دانشگاه است.