کاردانی

معنی کلمه کاردانی در لغت نامه دهخدا

کاردانی. ( حامص مرکب ) حالت و چگونگی شخص کاردان. عمل کاردان. زیرکی و وقوف و عقل و فراست. ( ناظم الاطباء ). رجوع به کاردان شود: احمدبن عبدالصمد کدخدای خوارزمشاه در کاردانی و کفایت یار نداشت. ( تاریخ بیهقی ). این پادشاه او را بشناخته بکفایت کاردانی ، و شغل عرب و کفایت نیک و بد ایشان بگردن او کرده. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 596 ).
عجب داشتم از کاردانی و عقل شما که بحکم همسایگی تا این غایت از جانب ما التماس نکردید و آرزوئی نخواستید.( راحة الصدور راوندی ).
جهاندیده دستور فریادرس
گشاد از سر کاردانی نفس.نظامی.لیکن بحساب کاردانی
بی غیرتی است بی زبانی.نظامی.بدان کاردانی و کارآگهی
چو بنشست بر تخت شاهنشهی...نظامی.بخت و دولت بکاردانی نیست
جز بتأیید آسمانی نیست.سعدی.حیف بردن ز کاردانی نیست
با گرانان به از گرانی نیست.سعدی ( هزلیات ).ملول از همرهان بودن طریق کاردانی نیست
بکش دشواری منزل بیاد عهد آسانی.حافظ.

معنی کلمه کاردانی در فرهنگ معین

۱ - (حامص . ) دانندگی کار، شناسندگی کار. ۲ - اطلاع ، بصیرت . ۳ - (اِ. ) وزارت . ۴ - دورة تحصیلات دانشگاهی دو ساله یا اندکی بیش تر، فوق دیپلم .

معنی کلمه کاردانی در فرهنگ عمید

١. کاردان بودن، دانندگی و بینایی در کار: بخت و دولت به کاردانی نیست / جز به تٲیید آسمانی نیست (سعدی: ۸۴ ).
۲. (اسم ) دورۀ تحصیلات دانشگاهی دوساله، فوق دیپلم.

معنی کلمه کاردانی در فرهنگ فارسی

شخص کاردان عمل کاردان
۱ - دانند گی کار شناسند گی کار . ۲ - اطلاع بصیرت وقوف : [ بدان کار دانی و کار آگهی چو بنشست بر تخت شاهنشهی ... ) . ( نظامی ) ۳ - وزارت . ۴ - خدمتگزاری چاکری .

معنی کلمه کاردانی در ویکی واژه

دانندگی کار، شناسندگی کار.
اطلاع، بصیرت.
وزارت.
دورة تحصیلات دانشگاهی دو ساله یا اندکی بیش تر، فوق دیپلم.

جملاتی از کاربرد کلمه کاردانی

دوش با من گفت پنهان کاردانی تیزهوش وز شما پنهان نشاید کرد سِرِّ مِی‌فروش
طلب فرمود مرد کاردانی به غایت زیرکی بسیار دانی
حالت دوم: دانشجویان در مقطع کاردانی، آموزش‌های عمومی اتاق عمل را طی می‌کنند و برای ایفای نقش خود به عنوان فرد سیار و اسکراب، آماده شده و سپس طی دوره دیگر آموزشی برای ایفای نقش به عنوان کمک اول جراح آماده می‌شوند.
این رشته در سال ۱۳۶۱ به رشته بهداشت حرفه ای تغییر نام پیدا نمود و در این سال اولین دوره در مقطع کاردانی در دانشگاه تهران شروع شد. در سالهای بعد دانشگاههای دیگر نیز در مقاطع تحصیلی مختلف دانشجو پذیرفته اند و بعد ها در نهایت به عنوان مهندسی بهداشت حرفه‌ای و مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار  هم اکنون در ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور دانشجویان در مقاطع کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند.
عشق آمد و عقل رخت بر بست این هم ز کمال کاردانیست
دانشگاه‌های ایران ارائه دهنده آموزش‌های دانشگاهی می‌باشند که منتهی به مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌گردد. همچنین سطح دیگری از آموزش عالی در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود که مستقل از دولت و زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه انجام می‌پذیرد. مدرک‌ها و درجه‌های حوزه با دانشگاه تفاوت دارد.
یقین اینست اگر تو کاردانی که بیخود جمله را دلدار دانی
ز هر کاردانی برای درست در آن داوری چاره‌ای باز جست
ملول از همرهان بودن طریق کاردانی نیست بکش دشواری منزل به یاد عهد آسانی
ای دریغ آن کاردانی ای دریغ آن آگهی ای دریغ آن رادمردی وآن دلیری وآن مهی
داستان ازدواج او با محمد چنین است که محمد ابتدا در کاروان‌های تجاری او کار می‌کرد و او از امانتداری و کاردانی او خوشش آمده بود و گفته می‌شود این خدیجه بوده‌است که از محمد خواستگاری کرده‌است.
عقل اندر ناتمامی بازماند عشق اندر کاردانی پیش راند
این آموزشگاه از سال ۲۰۱۲، دارای بیش از ۴۰۰ نفر پرسنل و بیش از ۵۰۰۰ دانشجو در سال است (بسیاری از آنها از خارج از ایالات متحده آمریکا هستند). آکادمی فیلم نیویورک ارائه‌دهنده مدارک کارشناسی ارشد، کارشناسی، و کاردانی است. این آموزشگاه همچنین برنامه‌های هنرستانی یک و دو ساله، کارگاه‌های کوتاه مدت، و برنامه‌های جوانان و اردوهای تابستانی را برای آموزش هنرجویان از سراسر دنیا برگزار می‌کند.
به یک نظر دل شهری شکاردانی کرد همیشه جور کنی و آشکاردانی کرد
شهش گفتا چرا گر کاردانی مرا از بندگان بنده خوانی