کارتل
معنی کلمه کارتل در لغت نامه دهخدا

کارتل

معنی کلمه کارتل در لغت نامه دهخدا

کارتل. [ ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) شرکت بزرگی که از چند شرکت کوچکتر برای تثبیت بهای کالائی تشکیل شود.

معنی کلمه کارتل در فرهنگ معین

(تِ ) [ فر. ] (اِ. ) اتحادیه ای مرکب از چند شرکت یا مؤسسة اقتصادی برای در دست گرفتن بازار و نرخ ها.

معنی کلمه کارتل در فرهنگ عمید

ائتلاف صاحبان چند کارخانه یا مؤسسه برای ثابت نگه داشتن بهای اجناس و محصولات خود، اتحادیه چند شرکت بزرگ اقتصادی برای کنترل قیمت ها.

معنی کلمه کارتل در فرهنگ فارسی

یکی از دو ولایت مهم و بزرگ گرجستان که سلسله ای از امیران بر آن حکومت میکردند و در عهد صفوی تابع ایران بودند .
( اسم ) اجتماعی از صاحبان شرکتها و موسسات تجاری غیر دولتی که بوسیل. قرارداد هایی با یکدیگر همبستگی می یابند و دربار. نوع و مقدار مصنوعات و فروش آنها توافق میکنند و بدین وسیله بهای ثابتی برای اجناس خود در جهان در نظر میگیرند اتحادی. شرکتها .

معنی کلمه کارتل در دانشنامه عمومی

کارتل (شرکت). کارتل ( به ایتالیایی: Kartell ) یک شرکت ایتالیایی تولید و فروش مبلمان معاصر پلاستیکی است. دفتر مرکزی آن در نوویلیو، شهر متروپولیتن میلان، ایتالیا قرار دارد و یکی از شرکت های تابعۀ فلوفین است.
این شرکت تولید لوازم جانبی خودرو را در سال ۱۹۴۹ آغاز کرد. در سال ۱۹۶۳ میلادی به اثاثیۀ منزل گسترش یافت. این شرکت توسط جولیو کاستلی و آنا کاستلی فریری تأسیس شد. کارتل به دلیل کار طراح و معمار آنا کاستلی فریری به شهرت رسید.
این شرکت اولین فروشگاه خود را در ایالات متحدۀ آمریکا در سال ۱۹۹۸ میلادی افتتاح کرد، زمانی که یک فروشگاه آمریکایی کارتل در خیابان گرین در شهر نیویورک افتتاح شد. ایوان لوئینی، رئیس بخش ایالات متحدۀ آمریکا در آن زمان، بر افتتاح فروشگاه های اضافی در میامی، سان فرانسیسکو، آتلانتا، بوستون و لس آنجلس نظارت داشت. [ نیازمند منبع]
استراتژی بازاریابی خرده فروشی کارتل این است که اقلام را در سبک ها و رنگ های مختلف با قیمت هایی که برای خریداران فوری جذاب باشد، عرضه کند. درآمد این شرکت ۱۰۰ میلیون دلار در سال است. علاوه بر فروشگاه های خود، مبلمان کارتل توسط بیش از ۱۵۰ خرده فروش مستقل در ایالات متحدۀ آمریکا فروخته می شود. [ نیازمند منبع]
لوئینی در زمان مرگش در حال مذاکره برای اثاثیۀ پلاستیکی کارتل بود تا در هتل های زنجیره ای که توسط فیلیپ استارک طراحی شده بود استفاده شود. [ نیازمند منبع]
این شرکت یکی از شرکت های تابعۀ فلوفین است. رئیس، مدیر اجرایی و رئیس آن کلاودیو لوتی است.
معنی کلمه کارتل در فرهنگ معین
معنی کلمه کارتل در فرهنگ عمید
معنی کلمه کارتل در فرهنگ فارسی
معنی کلمه کارتل در دانشنامه عمومی

معنی کلمه کارتل در دانشنامه آزاد فارسی

کارتل (cartel)
توافق بین تعدادی از شرکت های ملی یا بین المللی در مورد تثبیت قیمت کالاها و خدمات آنان. کارتل ممکن است برای افزایش سود، عرضه را محدود کند و قیمت کالای مورد نظر را افزایش دهد و لذا فعالیت شبه انحصاری دارد مانند اُپِک که یک کارتل نفتی است. به عبارت دیگر نوعی فعالیت بازرگانی محدودکننده است که توسط چند شرکت به منظور حذف رقابت بین آنان و ممانعت از ورود شرکت های دیگر به بازار از طریق تثبیت قیمت ها، سهمیه بندی و غیره صورت می گیرد.

معنی کلمه کارتل در ویکی واژه

اتحادیه‌ای مرکب از چند شرکت یا مؤسسة اقتصادی برای در دست گرفتن بازار و نرخ‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه کارتل

آبانو (به گرجی: აბანო) در گرجستان با جمعیت ۳۶۸ نفر است که در شیدا کارتلی واقع شده‌است.
گفته می‌شود که کارتل «سینالوآ» در ۴۰ کشور مختلف (از کشورهای قاره آمریکا گرفته تا اروپای شرقی و استرالیا و ژاپن و ایتالیا و پرتغال و اسپانیا و آلمان و چندین کشور آفریقایی) فعالیت می‌کند و در واقع یک شرکت بین‌المللی است که علاوه بر تجارت مواد مخدر مانند کوکائین و ماری‌جوآنا، در تولید و فروش مواد مخدر مصنوعی و شیمیایی نیز دست دارد.
در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰، فاش شد که زامبادا مایل بوده است که در صورت موافقت با پیوستن به مواد مخدر، رافائل و میگل کارو کینترو به بزرگ‌ترین سالاران مواد مخدر مکزیکی، در کارتل سینالوآ، پست‌های بلندپایه‌ای را در اختیار آنها قرار دهد. با این حال، تلاش برای به خدمت گرفتن برادران کارو کوینترو با رو به زوال ماندن سلامت زامبادا و پسران ال چاپو که کمتر تمایلی به اعطای رهبری به آنها نداشتند، نفوذ بیشتری به دست آوردند.
تا کنون ۱۸ فصل از این برنامه پخش شده‌است و برندگان به‌ترتیب، خاویر کلون، جرمین پل، کسیدی پوپ، دنیلا باردبری، تسانه چین، جاش کافمن، کریک وین بوید، ساویر فردریکس، جردن اسمیت، الیسن پورتر، ساندنس هِد، کریس بلو، کلوئی کوهانسکی، برایان کارتلی، شول شفرد، میلین جرمن، جیک هووت و تاد تیلمن بوده‌اند.
در سال ۲۰۰۶، دولت رئیس‌جمهور فیلیپه کالدرون حمله ای را علیه شبکه‌های قاچاق مواد مخدر مکزیک آغاز کرد. سازمان آرلانو فلیکس (کارتل تیجوانا)، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کارتل مکزیکی در آن زمان، بیشترین ضربه را دریافت کرد. با بهره‌گیری از فشار وارد شده بر کارتل تیجوانا، دیگر کارفرمایان مواد مخدر، به ویژه اسماعیل زامبادا و خواکین گوزمان، شروع به تجاوز به دژهای مستحکم در شمال غربی مکزیک کردند که منجر به جنگ تمام عیار شد.