کارایی

معنی کلمه کارایی در فرهنگ معین

(اِمص . ) سودمندی ، اثربخش .

معنی کلمه کارایی در فرهنگستان زبان و ادب

{efficiency} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی] میزان عملکرد مناسب نرم افزار با توجه به منابع به کارگرفته شده در شرایط معین

معنی کلمه کارایی در دانشنامه آزاد فارسی

کارآیی. کارآیی (efficiency)
(یا: بازده) در فیزیک، اصطلاحی برای نشان دادن میزان تبدیل پذیری انرژی در دستگاه یا فرآیند از صورتی به صورت دیگر. همچنین، میزان بهره برداری مؤثر و حداقل اتلاف انرژی هایی مانند انرژی گرما و صوت را مشخص می کند. معمولاً به صورت کسر یا درصد بیان می شود، در این صورت کارآیی ۱۰۰ درصد به معنی تبدیل بدون اتلاف است. مثلاً کارآیی ماشین حاصل تقسیم انرژی خروجی به انرژی ورودی است. این نوع کارآیی، به سبب اتلاف های گرمایی ناشی از اصطکاک، همیشه کمتر از ۱۰۰ درصد است. ۷۵ درصد انرژی الکتریکی در لامپ های روشنایی به گرما تبدیل می شود و فقط ۲۵ درصد آن به صورت نور درمی آید. از این رو، لامپ روشنایی مبدل انرژی کارآمدی نیست. کارآیی بعضی ماشین های الکتریکی که قسمت های متحرک ندارند، مثل ترانسفورماتورها، ممکن است به ۱۰۰ درصد نزدیک شود. از آن جا که مزیت مکانیکی یا نسبت نیرو را به صورت نسبت بار مقاوم (نیروی خارجی) به بار مؤثر (نیروی ورودی) تعریف می کنیم و نسبت سرعت را حاصل تقسیم مسافت پیموده شدۀ بار مؤثر بر مسافت پیموده شدۀ بار مقاوم می دانیم، کارآیی بعضی ماشین ها را به صورت حاصل تقسیم مزیت مکانیکی بر نسبت سرعت نیز تعریف می کنند. کارآیی در حالت خاصِ ماشین گرما هرگز از مقدار (فرمول ۱) تجاوز نمی کند، در این جاT۱دمای مطلق چشمۀ گرم ورود گرما، وT۲دمای مطلق چاهک سرد خروج گرماست.فرمول ۱:

معنی کلمه کارایی در ویکی واژه

سودمندی، اثربخش.

جملاتی از کاربرد کلمه کارایی

با همه با هم ولیکن ز آشکارایی نهان با همه آمیخته از لطف چون با آب شیر
در انیمیشن و جلوه‌های ویژه، مرحله استوری برد ممکن است به وسیله مدل‌های ساده شده‌ای که انیماتیک نامیده می‌شوند، دنبال شود تا تصویر بهتری از صحنه با حرکت و زمانبندی بدهد. در ساده‌ترین حالت، انیماتیک تصاویری ثابت هستند که با هم ویرایش شده و به ترتیب نشان داده می‌شوند. برای آزمایش درست بودن کارایی تصاویر و صدا، معمولاً دیالوگ یا موسیقی متن نیز (که معمولاً از استوری برد گرفته می‌شود) به این توالی تصاویر ثابت اضافه می‌شود.
استفاده از کامپوزیت‌ها در ساخت خودروها تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن و بهبود عملکرد دارد. کامپوزیت‌ها موادی هستند که از ترکیب دو یا چند ماده با خواص مختلف به دست می‌آیند . امپوزیت‌ها اغلب سبک‌تر از فلزها هستند و این امر به کاهش وزن کلی خودرو منجر می‌شود. این امر به بهبود کارایی، مصرف سوخت، و تجربه سواری کمک می‌کند .
تخمهٔ بهمنی و دارا‌یی از تو می‌پاید آشکارایی
آشکارایی ولی گشته نهان بگذرم من از نهانت بر عیان
نهان و آشکارایی همیشه نه در جا و نه بر جایی همیشه
شکل اصلی پیاده‌سازی آن به این صورت است که پس از سطل بندی، هر سطل را با مرتب‌سازی درجی مرتب می‌کنیم، می‌توان نشان داد که هر سطل تقریباً در زمان خطی مرتب می‌شود. اگرچه کارایی این الگوریتم به شیوه سطل بندی کردن بسیار وابسته است. اگر سطل بندی به گونه‌ای باشد که کلیدهای زیادی درون یک سطل قرار بگیرند، مرتب‌سازی به کندی صورت می‌گیرد.
آشکارایی و پنهانی نگر دوست با ما، ما فتاده در طلب
آخرین ۱۴۳ فروند اف-۱۰۵ از نوع اف-۱۰۵اف آموزشی بودند. این ورژن بر پایهٔ اف-۱۰۵دی ساخته شده بود و دارای همان کارایی اف-۱۰۵دی بود و فقط ۷۹ سانتیمتر درازتر از اف-۱۰۵دی بود تا فضا برای اتاقک خلبان عقب فراهم شود. تا سال ۱۹۶۴ که روند تولید اف-۱۰۵ متوقف شد ۸۳۳ فروند اف-۱۰۵ تولید شده بود. بهینه سازی‌هایی برای اطمینان بخشی بیشتر و گنجایش بیشتر سلاح بر روی اف-۱۰۵دی‌ها انجام شد. برای پاسخ به موشک‌های سام که تهدیدی در آسمان ویتنام به‌شمار می‌آمدند چندین فروند اف-۱۰۵اف تبدیل به جنگندهُ وایلدویزل ضدرادار شدند که با بهینه‌سازی بیشتر تبدیل به اف-۱۰۵جی گردیدند.
چو اندر چشم هر ذره، چو خورشید آشکارایی چرایی از من حیران چنین پنهان؟ نمی‌دانم
آشکارایی و پنهان چون کنم چون عیان اندر عیانی چون کنم