کار شناس

کار شناس

معنی کلمه کار شناس در لغت نامه دهخدا

کارشناس. [ ش ِ] ( نف مرکب ) دانای کار. صیرفی و حاذق در کار. ( ناظم الاطباء ). دانشمند. بخرد. خبره. متخصص : شریک اعور رحمة اﷲ علیه که از دهاة عالم و زیرکان دنیاو کارشناسان جهان بود گفت... ( کتاب النقض ص 384 ).
من که شدم کارشناس اندکی
صد کنم و باز نگویم یکی.نظامی.ج ، کارشناسان. || کنایه از دانایان ومنجمان و اصحاب فراست و اهل تجربه و قاعده و قانون دانان و عارفان و بخردان و عاقلان. ( برهان ) ( آنندراج ) :
مست چه خسبی که کمین کرده اند
کارشناسان نه چنین کرده اند.نظامی ( ص 143 ).

معنی کلمه کار شناس در فرهنگ معین

(ش ) (ص فا. ) دانای کار، متخصص ، دارای تحصیلات در حد لیسانس .

معنی کلمه کار شناس در فرهنگ عمید

۱. کسی که در کاری بصیرت و مهارت دارد، متخصص، اهل خبره.
۲. دارای مدرک لیسانس.

معنی کلمه کار شناس در فرهنگ فارسی

کسی که درکاری بصیرت ومهارت دارد، متخصص، اهل خبره
دانای کار

معنی کلمه کار شناس در دانشنامه عمومی

کارشناس یا متخصص، فردی است که از طریق تمرین و آموزش در یک حوزه خاص دارای تجربه طولانی یا شدید شده باشد. به طور غیرمستقیم، یک متخصص، فردی است که به طور گسترده به عنوان یک منبع قابل اعتماد از تکنیک یا مهارت شناخته شده است.
یک متخصص، به طور کلی، یک فرد با دانش و توانایی گسترده بر اساس تحقیق، تجربه یا اشتغال و در یک حوزه خاص از مطالعه است.

معنی کلمه کار شناس در دانشنامه آزاد فارسی

در اصطلاح حقوق، شخصی حقیقی که به واسطۀ علم یا شغل یا تجربۀ طولانی، دارای معلومات و قدرت تشخیص قابل اعتماد باشد. کارشناس رسمی کسی است که با گذراندن امتحان و احراز شرایط لازم در رشتۀ خاصی، دارای پروانۀ کارشناسی باشد. پروانه کارشناسی مطابق با قانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۱۷ توسط کانون کارشناسان رسمی صادر می شود. امروزه، رشته های کارشناسی بسیار متنوع شده اند، اما در عمل، مهم ترین رشته های کارشناسی، امور مالی و حسابداری، امور ساختمانی، امور پزشکی، امور صنعتی اند. کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری، یکی از اَدِلّه اثبات دَعوی است. مطابق مادۀ ۲۵۷ آیین دادرسی مدنی دادگاه می تواند رأساً یا به درخواست هریک از اصحاب دعوی قرار ارجاع امر به کارشناس را صادر کند، ولی ارزیابی ارزش اثباتی آن، مانند سایر ادله برعهدۀ دادگاه است. در صورت اعتراض یکی از طرفین به نظر کارشناس، دادگاه می تواند موضوع را به هیئت کارشناسان ارجاع کند.

معنی کلمه کار شناس در ویکی واژه

professionista

جملاتی از کاربرد کلمه کار شناس

وی می‌افزاید: «فلسفهٔ تاریخ دانشی است که می‌خواهد با تراگذشتن از رویدادهای پراکنده به نیروهای رویدادساز تاریخ راه یابد و با این کار شناسایی تاریخ را ژرف‌تر گرداند».