کار ساختن

معنی کلمه کار ساختن در لغت نامه دهخدا

کار ساختن. [ ت َ ] ( مص مرکب ) احتیال. تهیه دیدن :
چرا برنسازی همی کار خویش
که هرگز نیامد چنین کار پیش.فردوسی.فرستاده ای آمد از نزد اوی
که شد ساخته کار و پر رنگ و بوی.فردوسی.چو بی بهره باشی ز شاهنشهی
چه سازی مرا کار چون تو رهی.فردوسی.حال وی بگفت و آنگاه بازنمود که اختیار ما بر تو می افتد بازگرد و کار بساز. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 395 ). کار تاش و لشکری که آنجاست بسازد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 399 ).
نیامد وقت آن کورا نوازیم
ز کارافتاده ای را کار سازیم.نظامی.بساز ایدوست کارم را که وقت است
ز سر بنشان خمارم را که وقت است.نظامی.با شراب تازه زاهد ترشروئی میکند
کو جوانمردی که سازد کار این بی پیر را.صائب.- کار کسی را ساختن ؛ او را کشتن. نابود کردن.

معنی کلمه کار ساختن در فرهنگ معین

(تَ ) (مص م . ) چاره نمودن ، تهیه دیدن .

معنی کلمه کار ساختن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - مقدمات کار را فراهم کردن آماده شدن : [ حال وی بگفت و آنگاه باز نمود که اختیار ما بر تو میافتد . باز گرد و کار بساز ( بیهقی ) ۲ - حاجت کسی را بر آوردن کار او را انجام دادن : در سنبلش آویختم از روی نیاز گفتم من سودا زده را کار بساز ] . ( حافظ ) ۳ - کشتن بقتل رسانیدن .
احتیال تهیه دیدن

معنی کلمه کار ساختن در ویکی واژه

چاره نمودن، تهیه دیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه کار ساختن

با افزایش شمار کشته و زخمی شدگان اعتراضات در یمن، حتی تعدادی از نمایندگان پارلمان این کشور از مقام خود استعفا کردند. پس از تظاهرات قضات این کشور در اعتراض به عملکرد دولت و تقاضای تغییر شورای عالی قضایی و استقلال دستگاه قضا از دخالت‌های دولت، شورای علمای یمن نیز با آشکار ساختن اعتراضات خود، تجاوز و تعرض به تظاهر کنندگان یمنی را حرام اعلام کرده‌اند. حتی پیوستن گروه زیادی از زنان یمنی به تجمعات اعتراضی که در این کشور کمتر سابقه داشته، تفاوت این بحران با بحران‌های پیشین را برای عبدالله صالح که به گفته وی دولتی خو کرده با بحران‌ها است، آشکار ساخته‌است.
این سرزمین خوش آب و هوا از آرامشگاه‌های بهاری و تابستانی شاهان اشکانی بود. در همین دوران بود که ساختن دیوار بزرگ گرگان که به نام سد سکندر شناخته می‌شود، آغاز شد تا از یورش هون‌ها به خاک ایران جلوگیری کند. کار ساختن این دیوار، که درازای آن را از ۱۵۵ تا ۱۷۰ و گاهی ۳۰۰ کیلومتر نوشته‌اند، در دورهٔ ساسانی نیز پیگیری شد و می‌گویند که انوشیروان به بازسازی آن فرمان داد.
رغبت افزود در نواختنم مهربان شد به کار ساختنم