کاجی

معنی کلمه کاجی در لغت نامه دهخدا

کاجی. ( هندی ، اِ ) اسم هندی تخم زردک است. ( تحفه حکیم مؤمن ). اسم فارسی حسوی است که از برور سازند. ( فهرست مخزن الادویه ).
کاجی. ( حامص ) لوچی. حَوَل. دوبینی.

معنی کلمه کاجی در فرهنگ معین

(ق . ) کاش ، کاشکی .

معنی کلمه کاجی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - حلوایی است که با آرد سرخ کرده و روغن و زعفران یا زرد چوبه پزند شلهای که از شیر یا شکر و آرد و روغن سازند ( مخصوصا برای زچگان ) : [ صحن کاچی چو پر از روغن و دوشاب بود نرساند بگلو لقم. آن هیچ آزار ] . ( بسحاق اطعمه ) ۲ - نوعی خوراک و طرز تهی. آن چنین است : آرد را از الک نرم بیرون کرده آبرا در دیگ جوش آورده یکی آرد را در دیگ میریزد و دیگری شور میدهد . پس از چند جوش سفت میشود . آب را جدا گرم کنند و همین که سفت شد باز میریزند و نازک میکنند تا باز بجوش آید . تا هفت مرتبه چنین عمل میکنند . دفع. آخرهمین که سفت شد برداشته با کشک یا ماست قاتق زده نعناع و سیرداغ میریزند . توضیح این خوراک سنگین و دیر هضم را بخطا برای [ نرم شدن رود. زنان ] پس از وضع حمل بدیشان می خوارانیدند . پیا کاچی به از هیچی . وجود ناقص به از عدم صرف است یا کاچی قیقناغ . ( قیقناع ترکی و بمعنی خاگینه است ) نوعی کاچی است
اسم هندی تخم زردک لوچی

معنی کلمه کاجی در ویکی واژه

کاش، کاشکی.

جملاتی از کاربرد کلمه کاجی

در 11 آوریل 1898 ، چیوسونه بر اثر نارسایی قلبی در خانه خود در کاجیماچی درگذشت و در قبرستان آویاما ، جایی که هنوز مقبره وی در بخش خارجی دیده می شود ، به خاک سپرده شد. در روزنامه ها مقالاتی طولانی درباره مرگ وی به چاپ رسید و روزنامه هفتگی ژاپن از شهرت بالای وی چه به دلیل توانایی هنری و چه به دلیل طبیعت دوستانه اش صحبت کرد.
همی گفت کاجی من این انجمن توانستمی برد با خویشتن
که کاجی حق تعالی مینبودی که تا من در دو عالم خویش بودی
همچنین شخصیتی با این اسم ، در "انیمه سگ های ولگرد بانگو" وجود دارد که از آتسوشی ناکاجیما، الهام گیری شده است.
«کاگه‌تورا» به عنوان اوئه‌سوگی کنشین نیز شناخته می‌شود. در این فیلم، کاگه‌تورا باید از ولایت اچیگو در مقابل تاکدا شینگن دفاع کند. این فیلم نمایشی از جنگ‌های معروف نبردهای کاواناکاجیما است.
چون نیست ما را با او وصالی کاجی بکویش بودی مجالی
همه مانگاهای آکیرا توریاما بعد از مجموعه مانگای دراگون بال به داستان‌های کوتاه (۱۰۰ تا ۲۰۰ صفحه‌ای) از جمله کاوا، کاجیکا و زمین شنی گرایش داشتند.