کاتوره

معنی کلمه کاتوره در لغت نامه دهخدا

کاتوره. [ رَ / رِ ] ( ص ) سرگشته. ( لغت فرس نسخه خطی متعلق به مرحوم اقبال ) ( صحاح الفرس ) ( معیار جمالی ) ( اوبهی ) ( برهان ) . شیفته سار. حیران. سرگردان بود همچون آسیمه. ( فرهنگ اسدی نسخه نخجوانی ) :
آن بلبل کاتوره ٔبرجسته ز مطموره
چون دسته طنبوره گیرد شجر از چنگل.منوچهری.دوستش عاقل است و پابرجای
دشمنش ابله است و کاتوره.شمس فخری. || ( اِ ) آسیمگی. سرگردانی :
هیچ راحت می نبینم در سرود و رود تو
غیر از این فریاد کز وی خلق را کاتوره خاست.رودکی.مؤلف فرهنگ انجمن آرا گوید: فخر قواس بزای معجمه بمعنی گرانی آورده و این بیت ( فوق ) رودکی را شاهد کرده... و برای زای معجمه وقتی شاهد شود که قافیه بیت معلوم باشد. || دوار. سرگیجه. || مؤلف برهان گوید: بمعنی کارآگاه هم هست که منهی و اخبار رساننده باشد. این معنی اشتباه است ، زیرا در صحاح الفرس ( نسخه کتابخانه مؤلف ) پس از شرح کلمه «کاتوره » آمده : کارآگاه ،منهی باشد که اخبار باز رساند و کارآگاه لغتی است مستقل و معنی آن بمعنی کاتوره داده شده.

معنی کلمه کاتوره در فرهنگ معین

(رِ ) (ص . ) سرگشته ، سرگردان ، شیفته - سار.

معنی کلمه کاتوره در فرهنگ عمید

۱. سرگشته، سرگردان، گیج، حیران.
۲. (اسم مصدر ) سرگشتگی، سرگردانی: هیچ راحت می نبینم در سرود و رود تو / جز که از فریاد و زخمه ات خلق را کاتوره خاست (رودکی: ۵۲۱ ).

معنی کلمه کاتوره در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) سرگشته شیفته سار حیران : [ آن بلبل کاتوره برجسته ز مطموره چون دست. تنبوره گیرد شجر از چنگل ] . ( منوچهری ) ۲ - سرگشتگی آسیمگی : [ هیچ راحت می نبینم در سرود و رود تو جز که از فریاد و زخمهات ( غیر از ین فریاد کزوی ) خلق را کاتوره خاست ] . ( رودکی )
سرگشته شیفته سار

معنی کلمه کاتوره در ویکی واژه

سرگشته، سرگردان، شیفته - سار.

جملاتی از کاربرد کلمه کاتوره

فرمانده کل سپاه پاسداران، حسین سلامی کارمندان شارلی ابدو را به دلیل کشیدن کاریکاتورهای سید علی خامنه‌ای به مرگ تهدید کرد. او گفت: «مسلمانان دیر یا زود انتقام خواهند گرفت و ممکن است شما انتقام گیرندگان را بازداشت کنید، اما مردگان دیگر زنده نمی‌شوند.»
یکی از تم‌های اصلی کاریکاتورهای منتشر شده صحنه‌های رایج اعدام در ایران است.
هیچ راحت می‌نبینم در سرود و رود تو جز که از فریاد و زخمه‌ات خلق را کاتوره خاست
گروهی از ایرانیان مقیم فرانسه در روز ۲۲ دی ۱۴۰۱ با حضور در برابر دفتر شارلی ابدو در فرانسه از اقدام این هفته‌نامه برای انتشار کاریکاتورهای رهبر جمهوری اسلامی حمایت کردند و در مقابل ورودی ساختمان این نشریه دسته‌های گل قرار دادند.
عربانی از سال ۱۳۶۹ و ابتدای تأسیس گل‌آقا در این نشریه فعالیت داشته‌است. یکی از سوژه‌های مهم وی در این مجله حسن حبیبی بوده‌است و بخاطر کاریکاتورهایی که از وی طراحی کرده و بخاطر آن از طرف حسن حبیبی مورد تقدیر قرار گرفته‌است.
اِ‌ریش اُزر در دوران حکومت هیتلر به علت کاریکاتورهای سیاسی اش، در سال ۱۹۴۰ به زندان افتاد. او که می‌دانست او را پس از محاکمه خواهند کشت، در۵ آوریل ۱۹۴۴ در زندان خودکشی کرد.
وی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن آسیفا می‌باشد و کاریکاتورهایش در روزنامه‌هایی مانند روزنامه شرق چاپ می‌شود.