ژرفا

معنی کلمه ژرفا در لغت نامه دهخدا

ژرفا.[ ژَ ] ( اِ ) عمق. ( برهان ). قعر. گودی. یکی از سه بُعد جسم ، مقابل درازا و پهنا : بعدهای جایگاه چه چیزند؟ سه گونه اند: یکی درازا و دیگر پهنا و سه دیگر ژرفا. ( التفهیم ). || غور. || عمیق بودن. ( برهان ).

معنی کلمه ژرفا در فرهنگ معین

( ~. ) (اِ. ) عمق .

معنی کلمه ژرفا در فرهنگ عمید

گودی چاه، حوض، دریا، یا چیز دیگر، عمق.

معنی کلمه ژرفا در فرهنگ فارسی

گودی، عمق، گودی چاه یاحوض یادریایاچیزدیگر
( اسم ) عمق گودی .

معنی کلمه ژرفا در فرهنگ اسم ها

اسم: ژرفا (دختر) (فارسی) (تلفظ: zharfa) (فارسی: ژَرفا) (انگلیسی: zharfa)
معنی: عمیق، عمیق ترین یا دورترین نقطه جایی

جملاتی از کاربرد کلمه ژرفا

است به صورت کلی جستجوی ژرفایش تکراری نسبت به روش‌های دیگر جستجو وقتی یک فضای بزرگ برای جستجو داریم و عمق نیز نامعلوم است ارجحیت دارد.
اقیانوس‌شناسان، اقیانوس را بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و زیست‌شناسی تقسیم‌بندی می‌کنند. لایهٔ لجه شامل همهٔ قسمت‌های باز اقیانوس می‌شود و خود می‌تواند بسته به عمق یا فراوانی نور به زیر لایه‌هایی تقسیم کرد. بخش نورگیر از سطح آب تا ژرفای ۲۰۰ متری را شامل می‌شود. این لایه‌ای است که امکان فتوسنتز در آن وجود دارد و از همین جهت بیشترین گونهٔ جانوری را دار است. از آنجا که گیاهان به فتوسنتز نیاز دارند، زندگی در پایین‌تر از این ژرفا باید به یک منبع دیگر وابسته باشد. در بخش بی نور این منبع می‌تواند ریزش آبزیان یا مجراهای گرمایی درون آب باشد.
ایاس قاضی را گفتند: تنها عیب تو آن است که در قضاوت تعجیل همی کنی و در آن ژرفانگری نکنی. ایاس دست خویش برافراشت و گفت: چند انگشت دارد؟ گفتند: پنج.
پس آن نامه بگرفت کامپوی شاه که برشد مهش خود زژرفای چاه
در اسطوره‌ها او را ایزدبانوی ژرفاهای خاک می‌دانند.
آب‌های اسکاگراک در امتداد کرانه‌های دانمارک کم‌عمق است اما به سمت سواحل نروژ بر عمق آن افزوده شده و ژرفایی بیش از ۶۰۰ متر می‌یابد. این تنگه یکی از پررفت‌وآمدترین مسیرهای کشتیرانی است و از مهمترین بندرهای آن می‌توان به بنادر اسلو و کریستیان‌ساند در نروژ و اودولا و استرومستاد در سوئد اشاره نمود.
به ژرفای خاک ار نکو بنگری به هر گوشه‌اش خفته بینی سری
درازای این کانال ۲۸٫۷ کیلومتر، میانگین پهنای آن ۳۶ متر و ژرفای آن ۴٫۵ متر است.