ژانر

معنی کلمه ژانر در فرهنگ معین

(نْ ) [ فر. ] (اِ. ) مقولة تألیف ادبی و هنری که دارای ویژگی در سبک ، شکل یا محتوا است .

معنی کلمه ژانر در فرهنگ عمید

گونه یا نوع خاصی از اثر ادبی، هنری، و مانند این ها.

معنی کلمه ژانر در دانشنامه آزاد فارسی

ژانْرْ (genre)
(یا: گونه) نوع ادبی یا هنری که وجه افتراقش ممکن است ساختار، درونمایه، یا سبک باشد. مثلاً رمان، یک ژانر ادبی است، و رمان تاریخی در دایرۀ شمول ژانرِ رمان قرار می گیرد. وسترنیک ژانر سینمایی است، و پوئم سمفونیژانری از موسیقی به شمار می رود. لازم به ذکر است که در موضوع هنر، از معادل های «گونه» و نیز «سنخ» برای واژۀ ژانر استفاده می شود.
ژانرهای ادبی. در ادبیات، ژانر برای طبقه بندی متون به کار می رود، و متن هایی با ساختار، درونمایه، یا سبک مشابه، در یک ژانر می گنجند. در کلی ترین حالت، ادبیات را به ژانرهای شعر، نثر، داستانی، و غیرداستانیمی توان تقسیم کرد. ژانر ممکن است بر ساختار اثر (مثل رباعی و قصیده)، درونمایۀ آن (مانند علمی ـ تخیلییا وسترن)، سبک اثر (ازجمله غناییو روایی)، کاربرد آن (همچون مرثیهیا خطابه)، و یا منبع اثر (مثل قصه های عامیانه) دلالت داشته باشد.
ژانرهای هنری. اصطلاح ژانر به طور خاص به نقاشی هایی اطلاق می شود که صحنه هایی آشنا از زندگی روزمره اند. یکی از نخستین استادان نقاشی از صحنه های زندگی روزمره، پیتر بروگلِمهتر بود. زندگی روستایی در هلند در تِنیرسهای پدر و پسر و آدریان بروئوورنیز تأثیر گذاشت. برادران لونَندر فرانسه نیز زندگی روستاییِ قرن ۱۷ را به تصویر کشیدند. هلند معدن نقاشی های زندگی روزمرۀ شهری به قلم یان ورمیر، پیتر دِ هوخ، گابریِل متسو، خرارت تربورخ، یان استن، و دیگران است. ژان باپتیست شاردنزندگی طبقۀ متوسط پاریسی را در قرن ۱۸ به تصویر کشید. ویلیام هوگارتاز خلال این نوع نقاشی به کندوکاو اخلاقی در لایه ای از اجتماع می پردازد. نقاشی های اِدوئار مانه، اوگوست رنوار، و ادگار دگااز زندگی پاریسی نشان می دهند که نقاشی صحنه های زندگی روزمره از نظر زیبایی یا کیفیت، لزوماً نازل تر از نقاشی هایی با موضوع های مهم تر نیست.

جملاتی از کاربرد کلمه ژانر

اکبر عالِمی (زادهٔ ۱۳ تیر ۱۳۲۴ – درگذشتهٔ ۲۲ مهر ۱۳۹۹) مجری و کارشناس تلویزیون صدا و سیما، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان اهل ایران بود که بیشتر آثار وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای دکترای سینما از انگلستان بود. اکبر عالمی همچنین از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶، عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. از نسل نخست شاگردان اکبر عالمی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ چهره‌های مطرحی در زمینه نویسندگی و نقد فیلم و تدریس سینما سربرآوردند.
این فیلم بسیار شبیه به فیلم قبلی خود، سری فیلم‌های جیمز باند و کلیشه‌های ژانر جاسوسی را تقلید می‌کند و دومین همکاری اتکینسون و تیم مک‌اینرنی را پس از مجموعه بلک‌ادر نشان می‌دهد. جانی اینگلیش دوباره متولد می‌شود با نقدهای متفاوتی روبرو شد اما در مجموع ۱۶۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است.
از آنجایی که بازی‌ها نیز مانند فیلم‌ها می‌توانند به نوبه خود تأثیرات منفی و حتی مخربی را بر مخاطبان خود داشته باشند، طراحان اتاق فرار نیز در مشخص کردن محدوده سنی با توجه به ژانر و سناریوی بازی به خصوص برای کودکان و نوجوانان دقت کافی را داشته‌اند و همیشه آن را یادآور می‌شوند.
به لحاظ محتوا این کتاب را با کتاب معروف سه‌شنبه‌ها با موری نوشتهٔ میچ آلبوم مقایسه می‌کنند و هر دو را در ژانر تجربیات استاد دانشگاه قبل از مرگ نسبت می‌دهند.
آخرالزمان یاکوزا (ژاپنی: 極道大戦争) فیلمی در ژانر اکشن، فانتزی، یاکوزا و خون‌آشام به کارگردانی تاکاشی میکه محصول سال ۲۰۱۵ است. تولید این فیلم در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ آغاز شد.
افسانه‌های ظهور معمولاً پیدایش انسان‌ها و/یا موجودات فراطبیعی را به‌صورت صعود مرحله‌ای یا دگردیسی از اشکال اولیه توصیف می‌کنند که از طریق مجموعه‌ای از جهان‌های زیرزمینی به جایگاه و شکل فعلی خود می‌رسند. اغلب، گذر از یک جهان یا مرحله به مرحله بعدی ناشی از نیروهای درونی است و مانند رشد جنین از یک سلول تخم است. این ژانر بیشتر در فرهنگ‌های بومی آمریکا یافت می‌شود که در آن‌ها اسطوره‌ها اغلب ظهور نهایی مردم را از سوراخی که به دنیای زیرین باز می‌شود، به داستان‌های مربوط به مهاجرت‌های بعدی و سکونت نهایی آن‌ها در سرزمین‌های اصلی‌شان مرتبط می‌کنند.
اپرای مونته وردی در حقیقت بخش تکامل یافته فرم قبلی این ژانر موسیقی یا همان «اینترمدیا» ها می‌باشد که ترکیبی از درام، موسیقی، رقص، بازیگری و آواز کر هستند.