چکن

چکن

معنی کلمه چکن در لغت نامه دهخدا

چکن. [ چ َ / چ ِ ک َ / ک ِ ] ( ترکی ، اِ ) نوعی از کشیده و زرکش دوزی و بخیه دوزی باشد. ( برهان ).نوعی از کشیده بود. ( جهانگیری ). نوعی از کشیده و زرکش دوزی. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). نوعی از کشیده که ازابریشم الوان بر جامه و غیره نقش کنند. ( غیاث ). زرکش دوزی و بخیه دوزی. ( ناظم الاطباء ). چکین :
خروس وار سحرخیز باش تا سر و تن
به تاج لعل و قبای چکن بیارایی.کمال الدین اسماعیل ( از جهانگیری ).دلم به سوزن غم خسته باد همچو چکن
ز آستانه تو پای اگر کشیده کنم.رضی الدین نیشابوری.رجوع به چکن دوزی و چکین شود.
چکن. [ چ َ ک َ ] ( اِ ) در لهجه قزوینی ، به معنی ذقن و زنخ و زنخدان است. چک و چانه ، در تداول اهالی قزوین. و رجوع به چک شود.
چکن. [ چ ِ ک َ] ( اِخ ) دهی از دهستان آتش بیک بخش سراسکند شهرستان تبریز که در 30 هزارگزی باختر سراسکند و 14 هزارگزی راه آهن میانه به مراغه واقع است. کوهستانی است با هوای معتدل که 243 تن سکنه دارد. آبش از چشمه و رودخانه. محصولش غلات و حبوبات. شغل اهالی زراعت و گله داری و راهش مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه چکن در فرهنگ معین

(چِ کَ یا کِ ) (اِ. ) نوعی زرکش دوزی و بخیه دوزی .

معنی کلمه چکن در فرهنگ عمید

۱. نوعی زردوزی و بخیه دوزی.
۲. پارچۀ زردوزی شده.
۳. جامۀ زربفت: خروه وار سحرخیز باش تا سر و تن / به تاج لعل و قبای چکن بیارایی (کمال الدین اسماعیل: ۱۳ ).

معنی کلمه چکن در فرهنگ فارسی

( اسم ) نوعی از کشیده و زر کش دوزی و بخیه دوزی .
دهی از دهستان آتش بیک بخش سر اسکندر شهرستان تبریز .

معنی کلمه چکن در دانشنامه عمومی

چکن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نظرکهریزی بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود و در کنار رودخانه قرانقو واقع شده است.
این روستا به دلیل دارا بودن خاک حاصل خیز؛ دارای باغات و مزارع فراوانی می باشد و هر ساله محصولات کشاورزی فراوان و باکیفیتی را تولید میکند، از جمله سیب، گردو، زردآلو، هلو، آلوچه، گندم، نخود، . . . که سیب و گندم دو محصول اصلی این روستا میباشد .
این روستا به دلیل داشتن باغ های زیبا و و حاشیه سر سبز رودخانه قرانقو هر ساله در فصول بهار و تابستان از شهر های اطراف پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری میباشد

معنی کلمه چکن در ویکی واژه

نوعی زرکش دوزی و بخیه دوزی.

جملاتی از کاربرد کلمه چکن

رفت شبها که کس آنجا نشنید؛ نغمه ی مرغ سحر خوان، چکنم؟!
چون سر موی تو به از دو جهان از سر کوی تو گذر چکنم
قره العین نبی را زجفا کشت یزید زین عمل، روز جزا در بر داور چکند؟
گویند درین راه چه خواهی کردن نه دل دارم نه دین نه دنیی چکنم
من همه پند دادمت لیکن چکنم چون نه ای تو پند پذیر
نخستین رهبر ارکستر اپرای تهران مانریکو دتورا بود و پس از او رهبران گوناگونی از ایران و خارج آن را رهبری کرده‌اند از آن جمله: لوریس چکنوریان (رهبر ثابت از سال ۱۳۵۱) و رهبران میهمان: آلبرتو ارده، حشمت سنجری و ...
در زیر چکنده ستونچه‌ای به‌وجود می‌آید که چکیده‌سنگ نامیده می‌شود. این دو به مرور زمان به هم می‌رسند و ستون واحدی را تشکیل می‌دهند.
صبر برغارت لشکر چه کنم گر نکنم چکنم گر نکنم
لیکنم دیده و دل جان سخن می طلبد چکنم صورت بیجان دلم از کف نربود
دستشان گر ید بیضای کلیم‌الله نیست چکند رمح درو همچو عصا ثعبانی
گفتم که چرا صورتت از دیده نهانست گفتا که پری را چکنم رسم چنانست
یک غار آراگونیت نیز در اسلواکی یافت شده‌است؛ در آمریکا نیز آراگونیت در غارها به شکل چکنده دیده شده‌است. عبارت «گل‌های غار» یا آنتودیت نیز از پارک ملی حفره‌های کارلزبد و سایر غارها گرفته شده‌است. حجم بزرگی از ماسه‌های اولیتیک‌آراگونیت نیز در بستر دریا در باهاما یافت شده‌است.
در چنگ تو چون مرغ اسیرم پی پرواز بال و پر خود واچکنم گر نتوانم
استان قزوین دارای غارهای متعددی است که متعلق به دوره‌های مختلف زمین‌شناسی هستند؛ هریک از این غارها ویژگی‌های خاص خود را دارند که از میان آن‌ها می‌توان به غار قلعه کرد با چهل میلیون سال قدمت (متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی) از توابع بخش آبگرم، غار ولی گشنه رود متعلق به اواخر دوره زمین‌شناسی در بخش رودبار الموت، غار سفیدآب دارای چکیده و چکنده‌هایی با قدمت ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون سال (از نوع گل کلمی) در روستای سفیدآب، غار حاجت خانه آکوجان از زیارتگاه‌های مردم منطقه، غار یخی اِنگول در ۴۰ کیلومتری شمال غرب قزوین در روستای دینک و غارهای عباس‌آباد (از زیستگاه‌های انسان‌های اولیه) اشاره کرد.