چچ

معنی کلمه چچ در لغت نامه دهخدا

چچ. [ چ َ ] ( اِ ) چوبی باشد پنج شاخ مانند پنجه دست و دسته ای هم دارد که غله کوفته را بآن بباد دهند. ( برهان ) ( آنندراج ). ابزاری چوبین و پنج شاخ مانند پنجه دست و دسته دار که غله کوفته را بدان باد دهند. ( ناظم الاطباء ). چیزی پهن که از نی بوریا و امثال آن سازند و غله بدان افشانند و غله برافشان گویند. ( فرهنگ نظام ). بواشه. سکو. چارشاخ. چک. آلتی چوبین که پنج یا شش شاخه دارد، بشکل پنجه دست با دسته ای جداگانه که گندم یا جو کوفته شده را بوسیله آن از کاه جدا کنند. هید. زراة. چارشاخ. رجوع به چارشاخ و چارشاخ زدن و چک و بواشه و سکو شود. || غربالی را نیز گفته اند که بدان غله پاک کنند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). غِربیل ( در لهجه روستائیان فیض آباد محولات بخش تربت حیدریه ). چِل. ( در اصطلاح روستائیان فیض آباد محولات بخش تربت حیدریه ) غربالی بزرگ که سوراخ های فراختری دارد. غربال درشت بیز. رجوع به غربال و چل شود.

معنی کلمه چچ در فرهنگ معین

(چَ ) (اِ. ) ۱ - چنگگِ چوبی که با آن غلة کوفته باد دهند تا دانه از کاه جدا شود. ۲ - غربالی که با آن غله پاک کنند.

معنی کلمه چچ در فرهنگ عمید

۱. چهارشاخ که با آن خرمن کوفته را به باد میدهند تا کاه از دانه جدا شود.
۲. غربال.

معنی کلمه چچ در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- چوبی باشد چند شاخه مانند پنج. دست و دسته ای هم دارد که غل. کوفته را بدان باد دهند چهار شاخ هید. ۲- غربالی که بدان غله پاک کنند.

معنی کلمه چچ در ویکی واژه

چنگگِ چوبی که با آن غلة کوفته باد دهند تا دانه از کاه جدا شود.
غربالی که با آن غله پاک کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه چچ

استارگات مرکز شهرستان استارگارت بوده و از سال ۱۹۹۹ به بعد، به‌عنوان یکی از شهرهای استان پومرانی غربی به‌شمار می‌رود؛ پیش از این تاریخ و از سال ۱۹۷۵ تا سال ۱۹۹۸ نیز یکی از شهرهای استان شچچین محسوب می‌شده‌است.
استاریه آتاگی (روسی: Ста́рые Атаги́) یک شهرک در شهرستان گروزننسکی ناحیه چچن در کشور روسیه است.
دادگاهی در دبی یک ایرانی و یک تاجیک را به اتهام کشتن یک فرمانده جنگی سابق چچن ، به ۲۵ سال زندان محکوم کرد.آشویتدپرس
شهرهای استارگارت اشچچینسکی و ماریهام خواهرخوانده‌های اسلگلز هستند.
آرتور اصالت چچنی دارد، او یک مسلمان است و چهار فرزند دارد
خانواده عمر شیشانی در منطقه‌ای فقیرنشین در چچن، در همسایگی گرجستان زندگی می‌کنند. عمر شش سال پیش ارتش گرجستان را به دلایل پزشکی ترک کرد.
هم در آن دم جامه رومی به تن پوشید و رفت تا در آن کسوت شود پور چچن را راه بر
در ۱۲ مارس ۲۰۱۷، مجلس قانونگذاری منبج با رؤسای جمهور انتخاب شد که پس از آن اداره را به دست گرفتند. در طی نشست اعضای این کمیته، رؤسای جمهور و کمیته‌ها پس از سخنرانی و ارزیابی‌ها تعیین شدند. ۱۳ کمیته مشخص شد. این ۱۳ کمیتهٔ جدید شامل ۷۱ عرب، ۴۳ کُرد، ۱۰ ترکمن، ۸ سرکسی، یک ارمنی و یک چچنی می‌باشند.
ارامنه سکونتگاه در منطقه استاوروپل به نام روستای ادسیا (ارمنی: Եդեսիա) تأسیس کردند که در مرز چچن در منطقه کورسک واقع شده‌است. این روستا در سال ۱۷۹۷ عمدتاً توسط ارامنه مهاجر از آذربایجان تأسیس شد. اسم این شهرک به نام شهر ادسیا در آناتولی گرفته شده‌است، جایی که زمانی ارامنه زیادی در آن زندگی می‌کردند. همه ساکنان روستا ارمنی هستند: حدود ۷۰۰۰ نفر.
تبعید چچن‌ها و اینگوش‌ها (چچنی: До́хадар, Махках дахар - «выселение، разрушение»، چچنی: Нохчий а, гӀалгӀай а махкахбахар به زبان اینگوشی: Мехка дахар) که همچنین به عنوان عملیات عدس شناخته می‌شود (روسی: Чечевица انتقال اجباری کل جمعیت وایناخ (چچن و اینگوش) قفقاز شمالی به آسیای مرکزی توسط شوروی در ۲۳ فوریه ۱۹۴۴ در طول جنگ جهانی دوم بود. این اخراج به دستور لاورنتی بریا، رئیس ان کا وه ده، پس از تأیید جوزف استالین، رهبر شوروی، به عنوان بخشی از برنامه اسکان اجباری شوروی و انتقال جمعیتی انجام شد که بر چندین میلیون عضو اقلیت‌های قومی در اتحاد جماهیر شوروی بین دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ تأثیر گذاشت.
بخش شمالی قفقاز که امروز در جنوب روسیه قرار دارد، شامل جمهوری‌های داغستان، چچن، اوستیای شمالی-آلانیا، کاباردینو-بالکاریا برای مدت‌های طولانی قسمت‌هایی از ایران و در حوزه تمدنی ایران بود تا اینکه در قرون هجدهم و نوزدهم توسط امپراتوری روسیه تصاحب شد. تأثیرهای فرهنگ ایرانی حتی تا تاتارستان در مرکز روسیه هم قابل مشاهده است. برای نمونه بسیاری از مناطق در قفقاز از سبک معماری ساسانیان در دربند تقلید می‌کنند. حتی امروز هم پس از دهه‌ها جدایی این مناطق، رگه‌هایی از فرهنگ ایرانی همچو بزرگداشت نوروز در آن‌ها دیده می‌شود.
شهر پر آشوب شد پورچچن مغلوب شد بخت گفت این خوب شد حمدالقلاب القدر