چور

چور

معنی کلمه چور در لغت نامه دهخدا

چور. ( اِ ) تورنگ را گویند و آن را تذرو نیز نامند. ( جهانگیری ). پرنده ای است که تذرو می گویند و آن خروس صحرائی است. ( از برهان ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( ناظم الاطباء ). پرنده ای است بقدر ماکیان اما خیلی خوشرنگ که در تکلم قرقاول و در مازندران تیرنگ گفته میشود. ( فرهنگ نظام ). ترنگ. تذرو. تیرنگ. قرقاول. خروس دشتی. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به تذرو و قرقاول شود.
چور. [ چ َ وَ ] ( اِ ) نوعی علف هرزه پیچان که زمین را فرا گیرد و از رشد دیگر گیاهان و نباتات مانع آید. فریز ( در تداول مردم خراسان ).
- چور واچیدن ؛ در تداول مردم گیلان ، بی خو کردن زمین. پاک کردن زمین از چور و آماده کردن برای زراعت. و پیراستن زمین از خو.
چور. ( اِ ) چول. در تداول عوام بمعنی غارت و چپاول است. رجوع به چول شود.
چور. ( اِ ) ( ترکی چول ). چُل. بیابان. رجوع به چول شود.
- بیابان چور ؛ بیابان بی آب و علف را گویند.
چور. [ چ َ ] ( اِ ) در کلمه اتباعی درد و چور، ظاهراً ترکی باشد. بمعنی درد یا بیماری بد. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به درد و چور و کوفت و چور شود.
چور. [ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بالک بخش مریوان شهرستان سنندج. دارای 350 تن سکنه. آب آن از رودخانه و چشمه و قنات. محصول آن غلات ، حبوبات ، لبنیات و توتون است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه چور در فرهنگ معین

[ په . ] (اِ. ) تذرو.

معنی کلمه چور در فرهنگ عمید

= قرقاول

معنی کلمه چور در فرهنگ فارسی

( اسم ) تذرو خروس صحرایی .
دهیست از دهستان بالک بخش مریوان شهرستان سنندج ٠

معنی کلمه چور در دانشنامه عمومی

چور (مجارستان). چور ( به مجاری: Csór ) یک شهرداری در مجارستان است که در ناحیه سکش فهروار واقع شده است. چور ۴۱٫۴۹ کیلومتر مربع مساحت و ۱٬۷۰۰ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه چور

چوره بردم بکوی دوست کی گنجم دگر درپوست بیفکندم ز خود خود را رهش را پا ز سر کردم
کجا ماه تابان ومهر درخشان فروغی چوروی نکوی تو دارد
ناگهان بر سپه خصم چورانی تو سمند جای خوی خون زندش موج ز بیمت بمسام
نه کان بدخشان چو لعل تو دارد نه خورشیدرخشان چوروی توباشد
مسیر شمالی از روستای نسن آغاز می‌شود و با عبور از دشت کمانکوه و گردنه چورن به قله آزادکوه می‌رسد. صعود از این مسیر حدود ۲ روز طول می‌کشد
سخن چوره بمدیح تو جست آبله پای بمانده حیران، در سنکلاح گمراهی
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به چورنومورتس اودسا، و چورنومورتس اودسا، و چورنومورتس اودسا، و کریفباس کریفیی ریه اشاره کرد.
آکادمی آلبانی (با نام‌های پیشین کالج علمی آلبانی و دبیرستان آلبانی) یک مدرسه آموزش متوسطه در چورلی در منطقه لانکاشر در ناحیه شمال غربی انگلستان است.
دهر دارد به تو زینت چوتن شخص به روح شهر دارد به تو زیور چورخ دوست به خال
ابچور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است.
چور ایت شه گیتی بدشت پیدا شد نهان شدند سپه در درون یکان و دوگان
برادر چوروی برادر بدید کمان را بزه کرد واندرکشید
چورخصت ازسهیل و زاهدان خواست برای بودن او هم نشان خواست
به بر پرند و پرندش چو یاسمین سپید به رخ بهار وبهارش چوروضه رضوان
غذاهای اوکراینی مجموعه ای از سنت‌های مختلف آشپزی مردم اوکراین است که طی سالیان متمادی جمع شده‌اند. غذاها به شدت تحت تأثیر خاک غنی و چورنوزم قرار دارند که مواد تشکیل دهنده آن از آن می‌آیند و اغلب اجزای زیادی را درگیر می‌کنند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آرسنال کی‌یف، باشگاه فوتبال چورنومورتس اودسا، باشگاه فوتبال متالوره دونتسک، باشگاه فوتبال دینامو کیف، باشگاه فوتبال مکابی تل‌آویو،اشاره کرد.
این روستا دارای چشمه‌ها و قنات‌های بسیار زیادی است (از جمله قنات دره بزرگه (محلی:دره گپه)، قنات کوه چرا (محلی:کوچوره بالا و دوون) بالا و پایین) که مقداری از آنها به دلیل خشکسالی‌های اخیر خشک شده‌اند[نیازمند منبع]. اطراف این روستا را کوه‌های زاگرس پوشانده‌اند و پوشش اصلی تپه‌های آن گون می‌باشد.