چوبه دار

چوبه دار

معنی کلمه چوبه دار در دانشنامه عمومی

چوبه دار (فیلم). چوبه دار ( انگلیسی: The Gallows ) یک فیلم ترسناک فراطبیعی پیداشده به نویسندگی و کارگردانی کریس لوفینگ و تراویس کلف است. چوبه دار توسط برادران وارنر پیکچرز و نیو لاین سینما در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ اکران شد.
فیلم پذیرش خوبی را از طرف منتقدان و تماشاگران نداشت اما در برابر بودجه ۱۰۰۰۰۰ دلاری، ۴۳ میلیون دلار از فروش در سراسر جهان به دست آورد. دنباله ای با عنوان قانون دوم چوبه دار در اکتبر ۲۰۱۹ اکران شد.

جملاتی از کاربرد کلمه چوبه دار

حزب بعث عراق پس از حملهٔ نظامی ایالات متحده آمریکا و متحدانش به عراق در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳ م) قدرت را از دست داد و صدام حسین در دادگاه عالی عراق محاکمه و به جرم جنایات علیه مردم عراق به اعدام با چوبه دار محکوم گردید و در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۵ در بغداد به دار آویخته شد.
اینک جعفر است که بر چوبه ی دار، وزش بادهای پرغبار زیبائی هایش را زایل ساخته، سوگند به خدا که اگر بیم سخن چینان نبودی و چشمانی که به جاسوسی بهر خلیفه نمی خوابد، گرد چوبه دارت طواف همی گردیم و همچنان که مردمان حجرالاسود را بوسند، و دست کشند، بر چوبه دارت بوسه همی زدیم.
بعیاری سر ایشان بیارم تمام ملک را زرچوبه دارم
اوج سعادتی که به آن فخر می کنند خلق خسیس، چوبه دارست پیش ما
شریعتمداری و حزب جمهوری خلق مسلمان زیر نظر او به مخالفت خود با این قانون ادامه دادند و هنگامی که در درگیری بین آن‌ها و حامیان خمینی، یک محافظ شریعتمداری کشته شد، نیروهای حزب خلق مسلمان، قیامی را در تبریز به راه انداخته و ایستگاه رادیو و تلویزیون شهر را تصرف کردند. سپاه پاسداران به دفتر مرکزی حزب یورش برده و شماری از افراد شورشی توسط دادگاه‌های انقلاب به چوبه دار سپرده شدند.