چوب بر
معنی کلمه چوب بر در لغت نامه دهخدا

چوب بر

معنی کلمه چوب بر در لغت نامه دهخدا

چوب بر. [ ب ُ ] ( نف مرکب ) که چوب برد. که قطع چوب کند. که چوب از هم جدا کند به اره و جز آن.

معنی کلمه چوب بر در فرهنگ فارسی

که چوب برد ٠ که قطع چوب کند

معنی کلمه چوب بر در دانشنامه عمومی

در قاره آمریکای شمالی به کسی که کارش درخت بری و الوارسازی است چوب بُر لامبرجک یا درخت انداز می گویند. چوب بر یک کارگر در صنعت چوب بری است که برداشت اولیه از محصولات جنگل شغل اوست. ریشه این اصطلاح به زمانی در آمریکا باز می گردد که از ابزارهای دستی برای بریدن درختان استفاده می شد. کار آن چوب بران سخت و طاقت فرسا بود و درآمد کمی به دست می آوردند.
چوب بر (فیلم). چوب بر ( انگلیسی: Lumberjack ) فیلمی در ژانر وسترن به کارگردانی لزلی سلاندر است که در سال ۱۹۴۴ منتشر شد.

جملاتی از کاربرد کلمه چوب بر

باد در نای دماند نایی چوب بر طبل نوازد طبال
خدنگش چو رو کرد آمد چو شیر بزد چوب بر بازوی آن دلیر
موشک‌های آگنی از سال ۱۹۸۳ میلادی، در چارچوب برنامهٔ موشکی هند تولید می‌شوند. نسل اول این موشک‌ها، یعنی موشک‌های آگنی-۱ و اگنی-۲ در رابطه با اختلافات با همسایهٔ این کشور پاکستان ساخته شد. بعدها انواع دیگری از این موشک بالستیک ساخته شد که دارای بُرد بیشتری بودند و چین، بخش‌هایی از خاورمیانه، بخش‌هایی از روسیه و بخش‌هایی از اروپای شرقی را در بُرد خود داشتند.
گنجه یک سامانه ترابری شهری بزرگ دارد که توسط وزارت ترابری جمهوری آذربایجان گردانده می‌شود. در سال ۲۰۱۳ میلادی، وزارت ترابری اعلام کرد که این شهر به همراه نخجوان و سومقاییت در چارچوب برنامه توسعه و گسترش ۲۰ ساله مترو دارای یک خط مترو جدید و تازه خواهند بود. این شهر دارای سامانه اتوبوس سریع شهری بود که از سال ۱۹۵۵ تا ۲۰۰۴ کار می‌کرد.
آن چون شرار از نار عدو را ز پا فکند وین دست و سر چوب برگ خزان ریخت بر زمین
من چنان که عادت من بود در قفای وی بدویدم تا آن بره را بستانم، اما به وی نرسیدم چون بازآمدم شبان چوب بر من کشید و بی موجبی مرا رنجانید، من نیز رابطه دوستی از وی بگسستم و با دشمن قدیم او بپیوستم.
آن پرورده اسرار آن خوکردهٔ انوار آن مفتی تقوی آن مهدی معنی آن ولی صفی شیخ وقت بوعلی ثقفی رحمةالله علیه امام وقت بود و عزیز روزگار و صحبت بوحفص و حمدون یافته و در نشابور تصوف ازو آشکارا شد در علوم شرعی کمال داشت و در هر فنی مقدم بود و دست از همه بداشت و به علم اهل تصوف مشغول شد و در میان صوفیان در سخن آمد و بیانی نیکو داشت و خلقی عظیم چنانکه نقل است همسایهٔ داشت کبوتر باز و همه روز او را از آن زحمتی عظیم بودی که کبوترانش بر بام سرای نشستندی و او سنگ انداختی روزی شیخ نشسته بود و قرآن همی خواند همسایه سنگی در کبوتر انداخت سنگ بر پیشانی شیخ آمد و بشکست و خون بر روء او فرو دوید اصحاب شاد شدند و گفتند فردا به حاکم شهررود و شر او را دفع کند که به نزدیک امیر شیخ مقبول القول است و ما از زحمت او باز رهیم شیخ خدمتکاری را بخواند و گفت: در آن بوستان برو و چوبی باز کن و بیاور چون خادم چو ببیاورد گفت: اکنون برو به کبوتر بازده و بگو این کبوتران را بدن چوب برانگیز.
مرکب بحری زسفر گشته چوب بر طرف بحر شده پای کوب
بزد چوب بر فرق آن بدگهر که مغز سرش کوفت بر یکدگر
دو گیسوش بر چوب بسته چو سنگ ببسته چنان چوب بر رشته چنگ
نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی، یک شعار و راهبرد سیاسی در روابط خارجی ایران بود که در زمان نظام جمهوری اسلامی پیگیری میشد. این شعار از جمله مهم‌ترین نمادهایی بود که حکومت تازه تاسیس بعد از انقلاب ۱۳۵۷ به‌عنوان سیاست خارجی استفاده کرد. در سردر وزارت خارجه ایران این شعار نقش بسته است. نگاه به شرق از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و در چهارچوب برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین جایگزین این راهبرد نشد.
چون روا داری که چوپان تو اندر ملک من ترکتازی آرد و صد چوب بر هندو زند
صنایع اصلی شهر آلبانی استرالیا عبارتند از گردشگری، ماهیگیری، چوب بری و کشاورزی. از سال 1952 تا سال 1978 صید نهنگ منبع اصلی درآمد و اشتغال برای مردم محلی بوده‌است.
بکوبد سپس چوب بر آن دو لب که بوسیدی اش مصطفی (ص) روز و شب