چوار

چوار

معنی کلمه چوار در لغت نامه دهخدا

چوار. [ چ ُ ] ( اِخ ) مرکز بخش چوار شهرستان ایلام است که در 18 هزارگزی شمال باختر ایلام کنار راه شوسه ایلام به شاه آباد واقع شده. کوهستانی و سردسیر است. 400 تن سکنه دارد. از چشمه و رودخانه مورت آبیاری میشود. محصولاتش گندم ، جو، حبوبات ، برنج و لبنیات است. مردمش به زراعت و گله داری اشتغال دارند. بخشداری ، پاسگاه ژاندارمری ، گمرک و یک دبستان چهارکلاسه دارد. صنایع دستی زنان قالیچه و گلیم بافی در آن جا رواج دارد. در 200 گزی شمال آبادی تپه ای قدیمی وجود دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
چوار. [ چ َ ] ( اِخ ) یکی از بخش های ده گانه شهرستان ایلام حدود آن بشرح زیر است : از طرف شمال به ارتفاعات کوه شرازول و بخش ایوان از طرف خاور به ارتفاعات کوه بانگول و دهستان خزل بخش شیروان چرادول از جنوب به بخش صالح آباد و سیاه کوه از باختر به مرز عراق. منطقه ای است کوهستانی. هوای قریه هایی که در دامنه ارتفاعات قرار دارند، سردسیر و قریه های دشت و تپه ماهور گرمسیر است. کوه شرازول و کوه بانگول و کوه سیاه در شمال و خاور بخش واقع شده است. رودخانه های این بخش عبارتند از: رودخانه گلال که از کوه شرازول سرچشمه گرفته پس از آبیاری کردن قریه های پلکانه ، چشمه سرخ ، پلک در قریه بوالحسن با رودخانه مورت یکی شده از مرز ایران خارج میشود. 2- رودخانه قیران که از دامنه های کوه مانشت سرچشمه گرفته از هزارگزی جنوب خاور مرکز بخش عبور نموده داخل رودخانه مورت میشود. این بخش از 43 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده. جمعیت آن در حدود 4700 تن است. محصولات عمده اش گندم ، جو، حبوبات ، برنج و لبنیات است. مردمش بزراعت و گله داری اشتغال دارند. در آنجا صنایع دستی زنان از قبیل قالیچه ، گلیم ، چادرسیاه بافی رواج دارد. راه شوسه شاه آباد به ایلام از خاور بخش میگذرد. بقیه راههای بخش مالرو است. ساکنین بخش از دو طایفه بولی و ازکوازی هستند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه چوار در فرهنگ فارسی

یکی از بخش های ده گانه شهرستان ایلام

معنی کلمه چوار در دانشنامه عمومی

چوار، شهری در بخش مرکزی شهرستان چوار در استان ایلام ایران است. این شهر، مرکز شهرستان چوار است.
مردم این شهر از تبار کرد هستند و به زبان کردی ارکوازی سخن می گویند
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر چوار برابر با ۵٬۸۳۱ نفر ( ۱٬۵۶۲ خانوار ) بوده است.
چوار یکی مراکز استراتژیک حکومت ساسانی و و پس از آن اسلام بوده است. به گفته بومیان حدود ۳۰۰سال پیش اولین خانه توسط کدخدای طایفه چواری ( کدخدا عبدالله محمد بیک ارکوازی ) ساخته شده است و تا دو صده قبل از قبیل آبادی های پشتکوه ایلام محسوب شده است. به تدریج با ساخت منازل دو طایفه همجوار مله شونی و قره شونی ( ایل کُرد ارکوازی ) تا یک قرن گذشته این آبادی به روستایی پر جمعیت تبدیل شد. در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی به نوشتهٔ سرتیپ حسینعلی رزم آرا، بیش از چهارصد تن جمعیت داشته است. این شهر در سال ۱۳۱۶ جز استان پنجم کشور قرار داشته است. در سال ۱۳۴۴به بخشداری چوار از توابع شهرستان ایلام و استان کرمانشاهان تبدیل شد. در سال ۱۳۵۵ شهری از استان استان ایلام بود و به بخشداری شهباز بگ ارکوازی ( بگ بگ ) اداره می شد. سر انجام در سال۱۳۹۹ شهر چوار به مرکز شهرستان چوار تبدیل شد.
اماکن مهم این شهر می توان به پارک شهر، پارک چوار، پارک کودک، رستوران نگین غرب و کتابخانه چوار، ورزشگاه شهدای چوار اشاره کرد.

معنی کلمه چوار در دانشنامه آزاد فارسی

چَوار
واقع در استان ایلام، شهرستان ایلام، و مرکز اداری بخش چَوار. در منطقه ای کوهستانی و نیمه جنگلی به فاصلۀ ۱,۳۱۵کیلومتری شمال غربی شهر ایلام، سر راه ایلام به ایوان، قرار دارد. ارتفاع آن حدود هزار متر است. اقلیم این شهر معتدل و نیمه مرطوب و جمعیت آن۵,۶۶۹ نفر است (۱۳۸۵).

معنی کلمه چوار در ویکی واژه

چهار

جملاتی از کاربرد کلمه چوار

ال مچوار- استینیا ۵٬۳۸۷ نفر جمعیت دارد.
کوه قلاقیران (قلا در زبان کردی به معنای قلعه است) یکی از کوه‌های زیبای استان ایلام است که در شهرستان چوار قرار دارد. این کوه نماد این استان و همچنین شبکه استانی است.
او چرا نیست درین زمره چوارباب هنر ؟ که همه بهره ورند از کرم و نعمت من
سه شنبه ۱۵ آذر اعتصاب کارگران سیمان سپاهان و پتروشیمی کردستان برای دومین روز ادامه یافت. ۶۰۰ کارگران پیمانی پتروشیمی چوار و ۴۵۰۰ کارگر پالایشگاه آبادان به عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل اعتراض کردند. خبر اعتراض کارگران روغن نباتی نرگس شیراز و داروگر تهران به تعویق حقوق و حق بیمه، رکود تولید و نداشتن امنیت شغلی نیز ۱۵ آذر به رسانه‌ها راه یافت. اعتصاب کامیون‌داران که از ۵ آذر آغاز شده نیز ادامه یافت.