چه‌دار

معنی کلمه چه‌دار در ویکی واژه

چوبه‌دار در زبان فارسی. دئوعَنه یوکی نَن گئور مِلَع، چی‌بینه چه‌دار لِلَع. شتر را با بارش نمی‌بینند، مگس را دار می‌کشند.

جملاتی از کاربرد کلمه چه‌دار

در سال ۱۸ قبل از میلاد، امپراتور آگوستوس توجه خود را به مشکلات اجتماعی در روم معطوف کرد. اسراف و زنا بسیار گسترده بود. در میان طبقات بالا، ازدواج به‌طور فزاینده ای نادر بود و بسیاری از زوج‌هایی که ازدواج می‌کردند بدون فرزند بودند. آگوستوس که امیدوار بود از این طریق اخلاق، بتواند موجب افزایش تعداد نفرات طبقات بالا در روم و جمعیت ایتالیایی‌های بومی در امپراتوری شود، قوانینی را برای تشویق ازدواج و بچه‌دار شدن، از جمله مقررات تنبیهی برای زنا به عنوان جرم و در مقابل جوایزی را برای ازدواج و فرزندآوری ارائه کرد. برای جرم زنا در قانون مجازات تبعید و مصادره اموال تعیین شد.
او در فیلم‌هایی همچون سوپر کراس (۲۰۰۵)، زنده یا مرده (۲۰۰۶)، جنگ عروس‌ها (۲۰۰۹)، قرض گرفته شده (۲۰۱۱)، در چشمانت (۲۰۱۴)، بازی تمام شد مرد! (۲۰۱۸)، بچه‌دارشدن (۲۰۱۸) و استوبر (۲۰۱۹) و سریال بی شرم به ایفای نقش پرداخته‌است.
گر چه به غیبت شدئی کینه توز رنجه چه‌داری به حضورم هنوز
به‌این‌فرصت‌بضاعت‌هرچه‌داری‌رفته‌گیر ازکف گمانی هم ‌کزین بازیچه بردی باختن دارد
از برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به کوانتیکو، بچه‌دارشدن و پایان خوش اشاره کرد.
افرادی که احتمال می‌رود حاملِ ژن معیوب باشند و در نتیجه فرزندان بیمار در آینده به دنیا بیاورند، می‌توانند با انجام یک آزمایش خون، وضعیت خود را از لحاظ حامل بودن یا نبودن بررسی کنند. «انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا» توصیه می‌کند همهٔ افرادی که تصمیم دارند در آینده بچه‌دار شوند، این آزمایش را انجام دهند.
رحم اجاره‌ای روشی مناسب برای بچه‌دارشدن در میان زوج‌های همجنس‌گرای مرد است. به‌عنوان نمونه نیل پاتریک هریس و دیوید بورتکا با این روش صاحب فرزند شدند.
۱. وینسنت استفنز (کارل اوربان): معمار و طراح ساختمانی که اتاق زیرشیروانی در آن قرار دارد. متاهل و بچه‌دار. کسی که در ابتدا به بقیه پیشنهاد استفاده از اتاق را داد و بقیه به او دربارهٔ قتل مشکوک هستند.
ولیکن عوان بداندیش زشت پدیداست‌تاخودچه‌داردسرشت
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به کندو، از مردگان متحرک بترسید، لوگان، جک به قایق‌رانی می‌رود و بچه‌دارشدن اشاره کرد.
سه آلبوم بعدی توانستند فروش بسیاری داشته باشند امّا ازدواج و بچه‌دار شدنش کمی او را از فضای موسیقی دور کرد. در سال‌های بعد او چندین بار از حرفه فاصله گرفت و دوباره بازگشت؛ حاصل این دوره از فعالیت او دو آلبوم دیگر بود که دوباره برای او نامزدی جوایز مختلف از جمله گرمی را به همراه داشت. در مهٔ ۲۰۰۵، کالج موسیقی برکلی مدرک افتخاری دکترای موسیقی را به بیکر اهدا کرد.
نمی‌دانم‌چه‌دارد با شکست شیشهٔ رنگم نگاه بیخودی هنگامهٔ میخانه تعمیرت