چهلم

معنی کلمه چهلم در لغت نامه دهخدا

چهلم. [ چ ِ هَِ ل ُ ] ( عدد ترتیبی ، ص نسبی ) ( مرکب از چهل + م ماقبل مضموم ، پسوند عددی ) مرتبه چهل که در میان مرتبه سی و نهم و چهل و یکم واقع است.

معنی کلمه چهلم در فرهنگ معین

(چِ هِ لُ ) ۱ - (ص . ) عدد ترتیبی چهل . ۲ - (اِ. ) مراسم بزرگداشت چهلمین روز شخص فوت شده .

معنی کلمه چهلم در فرهنگ فارسی

( صفت ) عدد ترتیبی چهل در مرتب. چهل .

معنی کلمه چهلم در ویکی واژه

عدد ترتیبی چهل.
مراسم بزرگداشت چهلمین روز شخص فوت شده.

جملاتی از کاربرد کلمه چهلم

برگزاری بیست و پنجمین کنگره در ونیز ایتالیا و چهلمین کنگره در یوکوهامای ژاپن
وی بابت مشارکت‌های ادبی-فرهنگی خود برندهٔ جوایزی همچون نشان افتخار تولد لهستان (۱۹۸۶)، صلیب لیاقت (۱۹۷۸) و نشان چهلمین سالگرد خلق لهستان (۱۹۸۵) شده‌است.
جمعی مردی را که با وی همواره مداعبت می کردند، خواندند، پاسخ نگفت و سپس گفت: دیروز به چهلمین سال زندگی پا نهادم و دیگر از سنم خجالت همی کشم.
باب چهلم اندر شرایط وزیری پادشاه
همچنین مراسم چهلم وی در کلن آلمان با حضور عده‌ای از ایرانیان برگزار گردید.
در مراسم لاتینکلیسای کاتولیک، ارائه، چهارمین راز شادی تسبیح مسیحیان است. این قسمت همچنین در سنت تقریباً رایج به کلیسا آمدن تازه مادران هنگام چهلم تولد نوزاد، منعکس شده‌است.
در شرایطی که با درخواست مشترک موسوی و کروبی برای برگزاری مراسم بزرگداشت کشته شدگان در چهلم ندا آقاسلطان مخالفت شده بود، این دو و هوادارانشان در بهشت زهرا و بر گور کشته شدگان حضور یافتند. تظاهرات‌هایی نیز در تهران و سایر شهرستان‌ها صورت گرفت. نیروهای امنیتی ضمن حمله به موسوی و کروبی آنان را وادار به خروج از بهشت زهرا کردند. آنان ضمن استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک تیر هوایی در تهران عده‌ای را بازداشت کردند. در میان بازداشت شدگان جعفر پناهی و همسرش و برخی دیگر از چهره‌های سرشناس حضور داشتند.