چهرا

معنی کلمه چهرا در ویکی واژه

یا چاخرا، در مکان آن اختلاف است.
کشورهای مؤمن به آیین زرتشت در فرگرد اول ویدودات از کتاب بزرگ نسک‌ها. کشورهای مؤمن به آیین زرتشت در فصل اول ویدودات: اریان‌وئیجو، هاواسوغدا، مورو، نسایا، بخدش، هرویو، وایکرتا، اورو، هرکانه، هاراخوتی، هئتومنت، رغه، چهرا، ورنا، هپت‌هندو، رنگ‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه چهرا

همان دیو چهران برون تاختند به ساحل یکی رزمگه ساختند
ابراهیم چهرازی از بنیان‌گذاران و دبیر انجمن مبارزه با تریاک و الکل و نماینده دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در کمیسیون‌های مربوط به مبارزه با الکل و تریاک بود. وی با تشکیل نخستین تشکل مردمی با نام «انجمن ملی مبارزه با تریاک و الکل» در سال ۱۳۲۲، دولت وقت را به کوتاهی در مبارزه با مواد مخدر و الکل متهم کرد. در تیرماه ۱۳۲۴ ساختمان چهارطبقه بیمارستان آریا در بلوار کشاورز که در آن زمان ۳۰ متری نهر کرج نامیده می‌شد، به دست ابراهیم چهرازی تأسیس شد. همچنین او فعالیت خود را در وزارت دادگستری با عنوان کارشناس رسمی بیماری‌های اعصاب و روان ادامه داد و در سال ۱۳۲۷ به عنوان بازرس کل فنی بیمارستان‌ها انتخاب شد.
از آن دیو چهران با دار و برد از آن پس کس آهنگ ایشان نکرد
هوا تیره چون پود بر تار شد بر آن دیو چهران جهان تار شد
او یک دوره نیز به نمایندگی مجلس شورای ملی رسید که به جهت مشکلاتی در همان مراحل اولیه متوقف شد. این خاطرات به تفصیل در کتاب «خاطرات و زندگی‌نامه دکتر سیدابراهیم چهرازی» با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، انتخاباتی وی و حوادثی همچون نمایندگی مجلس شورای ملی، استعفا از نمایندگی، دستگیری و زندانی شدن، یاد شده‌است.
در فروردین ماه سال ۱۳۲۹ پس از تکمیل اولین بخش بیماری‌های روانی در بیمارستان پهلوی و سپس انتقال بخش بیماری‌های روانی در مهرماه ۱۳۳۰ به بیمارستان روزبه، زمینه ایجاد تخصص اعصاب و روان فراهم آمد. این امر با حمایت ابراهیم چهرازی که علاقه زیادی در ادغام این بخش و ایجاد انستیتو اعصاب و روان داشت، میسر شد و در مهر سال ۱۳۳۲، اولین جلسه انجمن اعصاب دانشکده با شرکت دکتر چهرازی، دکتر رضایی، دکتر سمیعی، دکتر عاملی، دکتر گیلانی و دکتر سلیمی به جهت پیشرفت دانش اعصاب و روان و شناساندن این رشته، تشویق پزشکان جوان به کسب تخصص در این رشته، تکمیل برنامه تدریسی دانشکده، تهیه وسایل مرتبط به بخش‌های مربوط و شرکت در کنگره‌های جهانی اعصاب و روان تشکیل شد.
هر آنگه کز آن دیو چهران یکی بجستی ز باد هوا اندکی
ز بس قیر چهران زده صف چو مور ببد روز تا رو سیه گشت هور
پریچهران به ماتم چهره خستند چو خورشید و شفق در خون نشستند
دکتر ابراهیم چهرازی در سال ۱۳۴۹ و در زمان تصدی علی نقی عالیخانی به ریاست دانشگاه پس از سال‌ها فعالیت علمی بازنشسته شد. و در اواخر سال ۱۳۸۹ در سن صد و دو سالگی در آمریکا درگذشت. او را در آرامگاه خانوادگی در کنار قبر پدرش در امامزاده شاهزاده ابراهیم در باغ بهادران به خاک سپردند.
فراوان از آن دیو چهران بکشت به گرز گران و به زخم درشت
فراوان ز هر گونه آید به دست مر آن دیو چهران ز بالا و پست
چهرازی اولین کتاب اخلاق پزشکی کشور ایران را با عنوان طبیب و جامعه در سال ۱۳۱۷ نوشته و چاپ کرد.
تن تیره چهران چو پیکان نمود گذر کرد و بیرون شد از پشت زود
دکتر چهرازی در زمان فوت تقی ارانی پزشک قانونی بود ولی از تأیید گواهی فوت جعلی دکتر ارانی که علت فوت را تیفوس درج کرده بودند سر باز زد.
مدهوش پیر و برنا در جوش ترک و دیلم گیسوی مهر چهران ازغم چو دم ارقم
ابراهیم چهرازی بین سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۴۷ دو جلد کتاب به زبان فرانسه و بیش از ده جلد کتاب در زمینه‌های اعصاب و روان و بیماری و سلامت آن نوشته‌است و نیز سی و شش مقاله در مجله دانشکده پزشکی و هشت مقاله در مجلات دیگر به چاپ رسانده. برخی از این نوشته‌ها از این قرارند: