چهارپایان
معنی کلمه چهارپایان در دانشنامه عمومی

چهارپایان

معنی کلمه چهارپایان در دانشنامه عمومی

به جانور یا ماشینی که با کمک چهار پا بر روی خشکی جابجا می شوند، چهارپا گفته می شود. در فارسی ادبی به جمع چهارپایان، سُتوران نیز می گویند که جمع ستور به معنی اسب و قاطر و چهارپایان مانند آن است.
بیشتر چهارپایان مهره داراند. نمونه های چهارپایان عبارتند از: در گروه پستانداران: گاو، سگ و گربه، در گروه خزندگان مانند مارمولک.
پرندگان، انسان ها، حشرات، سخت پوستان و مارها چهارپا به شمار نمی روند. البته در این میان استثناهایی هم وجود دارد. برای نمونه در میان حشرات، آخوندک یک چهارپا به شمار می رود. بعضی از پرندگان هم در شرایط ویژه برای جابجایی مانند یک چهارپا رفتار می کنند. لک لک نیل از این دسته است. این جانور در هنگام یورش ناگهانی به سمت طعمه، برای راست نگه داشتن خود از بال هایش، هم استفاده می کند.
تمامی موجوداتی که چهار عضو دارند، چهارپا به حساب نمی آیند، با این وجود در مفهوم تکاملی بازوها و بال ها به عنوان عضو اصلاح شده بدن در مهره داران چهار عضوی هستند که در حقیقت در طبقه بندی علمی، شامل زیرمجموعه چهار عضوی می شود. این موضوع شامل همه مهره داران با اجداد چهارپایی، از جمله پستانداران، خزندگان، دوزیستان و پرندگان می شود.
یک تفاوت مهم زیست شناسی تکاملی بین چهارپایان و چهارعضوی و به ویژه در دوپایان، وجود بال یا اندامی است که قابلیت سازگاری پیدا کرده است. تمامی این جانوران چهار عضو هستند اما چهار پا به حساب نمی آیند. با این حال در مارها که عضو به صورت وستیجیال درآمده یا اثر دست و پای خود را از دست داده اند یک چهار عضوی به حساب می آیند.
دانشمندان در ژوئیه ۲۰۰۵، در یک منطقهٔ روستایی در ترکیه خاندانی از مردم کرد را پیدا کردند که یادگرفته بودند بر روی دست و پای خود راه بروند. آنها برخلاف شامپانزه ها که بر روی مشت خود را می روند، بر روی کف دستان خود راه می رفتند.
در ادبیات فارسی، واحد شمارش چهارپایان رأس گفته می شود.
معنی کلمه چهارپایان در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه چهارپایان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] چهارپایان (قرآن). خداوند متعال در قرآن کریم با تعابیر مختلفی به چهارپایان اشاره می کند، مانند انعام و بهیمه و گاهی هم صراحتا از بعضی از چهارپایان نام می برد.
آفرینش حیوانات چهارپا، نشانه قدرت خداوند:
← آیه قرآن
نحوه حرکت دسته ای از حیوانات بر روی چهارپا:
← آیه قرآن
خداوند متعال در قرآن کریم در تعابیر مختلفی به چهارپایان اشاره می کند گاهی صراحتا از تعبیر چهارپایان در حرکت استفاده می کند و گاهی آن را در قالب الفاظی مانند بهیمه و انعام می آورد و گاهی نام بعضی از چهارپایان را به صراحت می آورد، مانند اسب، گاو، شتر و...
← بهائم
...

جملاتی از کاربرد کلمه چهارپایان

بلی، از برای بنی نوع انسان و عرضی است عریض، اول آن فروتر از عالم چهارپایان، و آخرش برتر از اقلیم فرشتگان در حق اولش فرموده: «ان هم الا کالانعام بل هم اضل سبیلا» یعنی «نیستند ایشان مگر مانند چهارپایان، بلکه پست رتبه تر و گمراه ترند» و به این جهت می گویند: «یا لیتنی کنت ترابا» یعنی: «کاش که من خاک بودمی» و در شأن آخرش رسیده «لولاک لما خلقت الأفلاک» یعنی «اگر مقصود تو نبودی آسمان ها را خلق نکردمی».
زکوه چهارپایان
قوله تعالی زُیِّنَ لِلنَّاسِ برآراستند مردمان را حُبُّ الشَّهَواتِ. دوستی آرزوها (و بایستها) مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِینَ از زنان و پسران وَ الْقَناطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ و قنطارهای گرد کرده، مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ از زر و سیم، وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ و اسبان بانگاشت (و رنگ نیکو) وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ و چهارپایان و کشت‌زار ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا اینست برخورداری این جهانی وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ، (۱۴) و بنزدیک اللَّه است مومنان را نیکویی بازگشتن‌گاه.
و در جای دیگر می فرماید: «ان هم الا کالانعام بل هم اضل سبیلا» یعنی «نیستند ایشان مگر مثل چهارپایان، بلکه گمراه ترند».
و عمده در علاج این صفت، قطع طمع کردن است از مردم و این حاصل نمی شود مگر به قناعت، زیرا هر که قناعت را پیشه خود کرد از مردم مستغنی می شود و چون از ایشان مستغنی شد دل او از ایشان فارغ می گردد و رد و قبول مردم در نظر او یکسان می نماید بلکه هر که از اهل معرفت باشد و او را طمعی به کسی نباشد مردم در نظر او چون چهارپایان می نمایند.
وَ قالُوا و گفتند هذِهِ أَنْعامٌ وَ حَرْثٌ آن چهارپایان را و آن کشت را که خود حرام کرده بودند بتان را حِجْرٌ که آن حرام است و محرم بر خلق لا یَطْعَمُها بنچشد آن را إِلَّا مَنْ نَشاءُ مگر آنکه میخواهیم بِزَعْمِهِمْ بگزاف گفت ایشان وَ أَنْعامٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُها و چهار پایانی که پشتهای ایشان حرام میداشتند بر نشستن وَ أَنْعامٌ لا یَذْکُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهَا چهارپایانی که بر کشتن آن خدای را نام نمی‌بردند افْتِراءً عَلَیْهِ این همه میکردند بدروغ ساختن بر خدای سَیَجْزِیهِمْ پاداش دهد اللَّه ایشان را بِما کانُوا یَفْتَرُونَ (۱۳۸) بآن دروغها که میگفتند.