چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری

معنی کلمه چهارشنبه سوری در لغت نامه دهخدا

چهارشنبه سوری.[ چ َ / چ ِ شَم ْ ب َ / ب ِ ] ( اِ مرکب ) جشنی که در غروب سه شنبه آخر سال شمسی برپا دارند و آتش افروزند و بر آن به جهیدن گذرند برای رسیدن به سعادت و سلامت درسال نو. کُلَه چهارشنبه. رجوع به چارشنبه سوری شود.

معنی کلمه چهارشنبه سوری در فرهنگ معین

( ~. شَ بِ ) (اِمر. ) غروب آخرین سه شنبه سال که در آن شب معمولاً هفت بوته آتش درست می کنند و به ترتیب از روی آن می پرند و می گویند: سرخی تو از من زردی من از تو.

معنی کلمه چهارشنبه سوری در فرهنگ عمید

جشن ایرانی که در شب پیش از آخرین چهارشنبۀ سال برگزار می شود و از جمله آیین های آن افروختن آتش و پریدن از روی آن است.

معنی کلمه چهارشنبه سوری در فرهنگ فارسی

( اسم ) آخرین چهارشنب. هر سال شمسی . در عصراین روز بوته های خار را مشتعل کنند و از روی آن پرند و گویند: سرخی تو از من. زردی من از تو. و این عمل را بشگون گیرند.

معنی کلمه چهارشنبه سوری در دانشنامه عمومی

چهارشنبه سوری (آلبوم). چهارشنبه سوری نام دومین آلبوم موسیقی کودکان ثمین باغچه بان است که توسط او آهنگسازی و ترانه سازی شده است. این آلبوم در اسفند ۱۳۹۴ به کوشش فرزند ثمین باغچه بان، کاوه، در ایران منتشر شد. نقاشی های این مجموعه نیز مانند رنگین کمون، توسط پرویز کلانتری کشیده شده اند هرچند که مانند اثر قبلی کتاب جداگانه برای آنها وجود ندارد و تعداد نقاشی ها نیز کمتر شده است.
این اثر در واقع بخش دوم آلبوم «رنگین کمون» است که در سال ۱۳۵۸ منتشر شده است و در ابتدا قرار بود که نام رنگین کمون۲ برای آن گذاشته شود ولی در زمان ضبط به دلیل فضای متفاوت و غمگین تر این آلبوم در نهایت با مشورت همسر ثمین، اولین، نام چهارشنبه سوری بر روی آن گذاشته شد که اشاره ای به زمان فوت ثمین باغچه بان هم هست که در سه شنبه آخر سال ۱۳۸۶ فوت کرد. آهنگ ها در دهه ۶۰ در استانبول نوشته شده اند.
با مهاجرت ثمین باغچه بان از ایران بعد از انقلاب ایران، گسستی بین کار حرفه ای او به وجود آمد. تعدادی از کارهای او بعد از مهاجرت هیچ گاه فرصت اجرا و انتشار برایشان فراهم نیامد و این آثار تا سالیان زیادی به شکل پارتیتور در کتابخانه او باقی ماندند. این قطعات در ترکیه و محل اقامت باغچه بان توسط خود او نوشته شدند. پسر او، کاوه، برای مدت چند سال در سال های حیات ثمین با او بر روی کارهای نوشته شده کار کردند و بعد از فوت او به صورت تکی به دنبال ضبط و ساخت این کارها برآمد.
کاوه باغچه بان در مصاحبه ای که با روزنامه شرق داشت تأکید کرد که تمامی کارها توسط خود ثمین نوشته و آهنگسازی شده اند و کاوه تنها کار ضبط و اجرا را بر عهده داشته است. قسمت زیادی از ضبط آلبوم در خارج از ایران، در آنکار، پالوا و لندن انجام شده است. به دلیل هزینه بالای کار بعضی آهنگ ها در استودیوهای غیر متعارف خانگی یا سیار ضبط شده اند.
تعدادی دیگر از آهنگ های نوشته شده توسط ثمین باغچه بان همچنان در اختیار خانواده او قرار دارد که هنوز اجرایی از آنها وجود ندارد. طبق گفته های کاوه باغچه بان این آهنگ ها به دلیل پیچیدگی که دارند و اینکه آیا ثمین باغچه بان آنها را کامل کرده یا هنوز قصد تغییر در آنها داشته، هنوز ساخته و منتشر نشده اند اما انتظار می رود که در آینده منتشر شوند.
همهٔ آهنگ ها توسط ثمین باغچه بان نوشته شده اند:

معنی کلمه چهارشنبه سوری در دانشنامه آزاد فارسی

جشن (سور، به معنی مهمانی، جشن، سرخ) جشن معروف ایرانیان در شبِ آخرین چهارشنبۀ هر سالِ خورشیدی. این جشن را از غروب روز سه شنبه تا نیمه های شب، با افروختن آتش و جهیدن از روی آن، مهمانی و شب نشینی و خوردنِ نوشیدنی ها و تنقلات برگزار می کنند (← نوروز). زمان دقیق پیدایی آن دانسته نیست. از گفتۀ نَرشَخی در تاریخ بخارا چنین برمی آید که این جشن در روزگار سامانیان، در یکی از روزهای آخر هر سال، با نام «شب سوری» برگزار می شده است. در سبب انتخاب روز چهارشنبه برای برگزاری این جشن نیز گفته اند که چون اعراب روز چهارشنبه را نحس می دانسته اند، ایرانیان نومسلمان برای راندن پلیدی ها و در امان ماندن از نحوسَت، در شب منتهی به این چهارشنبه روز، یعنی سه شنبه شب، آتش روشن می کرده اند. از دیگر مراسم و باورهای مربوط به چهارشنبه سوری عبارت اند از آب پاشی و آب بازی؛ فالگوش نشینی؛ قاشق زنی؛ بخت گشایی؛ فال بلونی؛ باطل کردن سحر و جادو؛ خوردن آش چهارشنبه سوری، معروف به آش ابودردا؛ رفع نحسی کودک؛ نذرِ آجیل، معروف به هفت مغز. مراسم چهارشنبه سوری در مناطق گوناگون ایران، آمیخته با سنت های قومی هر منطقه، باورهای خاص همان منطقه را دارد؛ مثلاً، زنان گیل و دیلم باور دارند که چهارشنبه سوری، بانویی زیبا به نام چهارشنبه خاتون است.

معنی کلمه چهارشنبه سوری در ویکی واژه

غروب آخرین سه شنبه سال که در آن شب معمولاً هفت بوته آتش درست می‌کنند و به ترتیب از روی آن می‌پرند و می‌گویند: سرخی تو از من زردی من از تو.

جملاتی از کاربرد کلمه چهارشنبه سوری

نیروهای امنیتی در میدان‌های اصلی شهر مانند میدان انقلاب، آزادی، ونک، صنعت، ولی عصر، هفت تیر و تجریش، اتومبیل‌های گارد ویژه را پارک کرده و در هر یک از این مناطق حدود صد و پنجاه نیروی گارد موتورسوار مستقر شده بودند. در حالی که نیروهای امنیتی و موتور سواران ضد شورش، در خیابان‌های اصلی شهر حضور سنگینی داشتند، شهروندان تهرانی چهارشنبه سوری را بیشتر در محله‌های خود برگزار کردند.
با این حال رهبران مخالفان دولت در روزهای پیش از چهارشنبه‌سوری از مردم برای حضور در خیابان‌ها در روز چهارشنبه‌سوری دعوت به عمل نیاوردند. بلکه تنها هواداران جنبش سبز بودند که فراخوان‌هایی را برای بیان اعتراض‌های خود در مراسم چهارشنبه سوری داده بودند.
مرتضی مطهری در مورد نمادهای باستانی ایران (نوروز و چهارشنبه سوری) این‌گونه گفته‌است: