چهارشنبه سوری
معنی کلمه چهارشنبه سوری در فرهنگ معین
معنی کلمه چهارشنبه سوری در فرهنگ عمید
معنی کلمه چهارشنبه سوری در فرهنگ فارسی
معنی کلمه چهارشنبه سوری در دانشنامه عمومی
این اثر در واقع بخش دوم آلبوم «رنگین کمون» است که در سال ۱۳۵۸ منتشر شده است و در ابتدا قرار بود که نام رنگین کمون۲ برای آن گذاشته شود ولی در زمان ضبط به دلیل فضای متفاوت و غمگین تر این آلبوم در نهایت با مشورت همسر ثمین، اولین، نام چهارشنبه سوری بر روی آن گذاشته شد که اشاره ای به زمان فوت ثمین باغچه بان هم هست که در سه شنبه آخر سال ۱۳۸۶ فوت کرد. آهنگ ها در دهه ۶۰ در استانبول نوشته شده اند.
با مهاجرت ثمین باغچه بان از ایران بعد از انقلاب ایران، گسستی بین کار حرفه ای او به وجود آمد. تعدادی از کارهای او بعد از مهاجرت هیچ گاه فرصت اجرا و انتشار برایشان فراهم نیامد و این آثار تا سالیان زیادی به شکل پارتیتور در کتابخانه او باقی ماندند. این قطعات در ترکیه و محل اقامت باغچه بان توسط خود او نوشته شدند. پسر او، کاوه، برای مدت چند سال در سال های حیات ثمین با او بر روی کارهای نوشته شده کار کردند و بعد از فوت او به صورت تکی به دنبال ضبط و ساخت این کارها برآمد.
کاوه باغچه بان در مصاحبه ای که با روزنامه شرق داشت تأکید کرد که تمامی کارها توسط خود ثمین نوشته و آهنگسازی شده اند و کاوه تنها کار ضبط و اجرا را بر عهده داشته است. قسمت زیادی از ضبط آلبوم در خارج از ایران، در آنکار، پالوا و لندن انجام شده است. به دلیل هزینه بالای کار بعضی آهنگ ها در استودیوهای غیر متعارف خانگی یا سیار ضبط شده اند.
تعدادی دیگر از آهنگ های نوشته شده توسط ثمین باغچه بان همچنان در اختیار خانواده او قرار دارد که هنوز اجرایی از آنها وجود ندارد. طبق گفته های کاوه باغچه بان این آهنگ ها به دلیل پیچیدگی که دارند و اینکه آیا ثمین باغچه بان آنها را کامل کرده یا هنوز قصد تغییر در آنها داشته، هنوز ساخته و منتشر نشده اند اما انتظار می رود که در آینده منتشر شوند.
همهٔ آهنگ ها توسط ثمین باغچه بان نوشته شده اند:
معنی کلمه چهارشنبه سوری در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه چهارشنبه سوری در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه چهارشنبه سوری
نیروهای امنیتی در میدانهای اصلی شهر مانند میدان انقلاب، آزادی، ونک، صنعت، ولی عصر، هفت تیر و تجریش، اتومبیلهای گارد ویژه را پارک کرده و در هر یک از این مناطق حدود صد و پنجاه نیروی گارد موتورسوار مستقر شده بودند. در حالی که نیروهای امنیتی و موتور سواران ضد شورش، در خیابانهای اصلی شهر حضور سنگینی داشتند، شهروندان تهرانی چهارشنبه سوری را بیشتر در محلههای خود برگزار کردند.
با این حال رهبران مخالفان دولت در روزهای پیش از چهارشنبهسوری از مردم برای حضور در خیابانها در روز چهارشنبهسوری دعوت به عمل نیاوردند. بلکه تنها هواداران جنبش سبز بودند که فراخوانهایی را برای بیان اعتراضهای خود در مراسم چهارشنبه سوری داده بودند.
مرتضی مطهری در مورد نمادهای باستانی ایران (نوروز و چهارشنبه سوری) اینگونه گفتهاست: