چهارراه
معنی کلمه چهارراه در لغت نامه دهخدا

چهارراه

معنی کلمه چهارراه در لغت نامه دهخدا

چهارراه. [ چ َ / چ ِ ] ( اِ مرکب ) جائی که دو راه یا دو کوچه همدیگر را قطع کنند. محل تقاطع دو کوچه یا دو راه یا دو خیابان. آنجا که از چهار جهت و سوی گذر و معبر ممتد گردد و هر معبری راهی مقابل خود و ممتد در جهت مخالف خود داشته باشد. رجوع به چارراه شود.
- سر چهارراه ؛ ملتقای گذرهای چهارگانه یا نقاط متصل به محل تقاطع. حوالی جائی که از هر جهت از جهات چهارگانه آن گذر و معبری بیرون رفته باشد.
چهارراه. [ چ َ/ چ ِ ] ( اِ مرکب ) داروئی است. و صاحب ذخیره خوارزمشاهی در ترکیب معجون شلیثا نام آن آرد و به تازی آن را تراب اربعه گویند. ( یادداشت مؤلف ).
چهارراه. [ چ َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان طیبی گرمسیری بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان. در 12هزارگزی باخترلنده مرکز دهستان واقع است. 100 تن سکنه دارد. از چشمه آبیاری میشود. شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع آنان دستی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
چهارراه. [ چ َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان جاوید بخش فهلیان و ممسنی شهرستان کازرون. در 15هزارگزی خاور فهلیان و 4 هزارگزی خاور شوسه کازرون به بهبهان واقع است. 300 تن سکنه دارد. از چشمه آبیاری میشود، محصولش غلات ، حبوبات و برنج است. شغل اهالی زراعت و قالی بافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).
چهارراه. [ چ َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان لاین بخش کلات شهرستان دره گز، 165 تن سکنه دارد. از رودخانه آبیاری میشود. محصولش غلات و بنشن است. شغل اهالی زراعت و مالداری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
چهارراه. [ چ َ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از بخش سمیرم شهرستان شهرضا. در 46هزارگزی جنوب باختر سمیرم واقع است. 51 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

معنی کلمه چهارراه در فرهنگ عمید

جایی در خیابان یا کوچه که خیابان یا کوچۀ دیگر آن را قطع کند و به چهار سمت راه پیدا کند.

معنی کلمه چهارراه در فرهنگ فارسی

( اسم ) میدانی که ملتقای چهار خیابان باشد جایی که از آن چهار راه منشعب شود.
ده کوچکیست از بخش سمیرم شهرستان شهرضا .

معنی کلمه چهارراه در دانشنامه عمومی

چهارراه (سمیرم). چهارراه ( سمیرم ) ، روستایی از توابع بخش پادنا شهرستان سمیرم در استان اصفهان ایران است.
این روستا در دهستان پادنا سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۳ نفر ( ۲۰۴ خانوار ) بوده است.
چهارراه (فیلم ۱۹۸۶). چهارراه ( به انگلیسی: Crossroads ) یک فیلم درام و موزیکال آمریکایی محصول سال ۱۹۸۶ که با الهام از زندگی موسیقیدان افسانه ای بلوز رابرت جانسون ساخته شده است. بازیگران اصلی فیلم رالف ماکیو، جو سنکا و جیمی گرتز می باشند. این اثر به نویسندگی جان فاسکو و توسط والتر هیل کارگردانی شده است.
• رالف ماکیو در نقش یوجین مارتون
• جو سنکا در نقش ویلی براون
• جیمی گرتز در نقش فرانسیس
• جو مورتون در نقش دستیار خراش
• رابرت جود در نقش خراش
• استیو وای در نقش جک باتلر
• دنیس لیپسکمب در نقش لوید
• هری کری جونیور در نقش بارتندر
• جان هنکاک در نقش کلانتر تیلفورد
• آلن آربس در نقش دکتر سانتیس
• گرتچن پالمر در نقش دختر زیبا / رقصنده
• آل فان در نقش پون بروکر
• ویلی تیلور در نقش اُز
• تیم راس در نقش رابرت جانسون
• تکس دونالدون در نقش جان مک گرا
• گای کیلوم در نقش ویلی در ۱۷ سالگی
• آکوسوا بوسیا در نقش زن در مهمانخانه
• ادوارد والش در نقش هارلی ترهونه
• آلن گراف در نقش آلوین
چهارراه (فیلم ۱۹۹۴). چهارراه ( به انگلیسی: Chauraha ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۴ و به کارگردانی صداقت حسین است. در این فیلم بازیگرانی همچون جیتندرا، جکی شروف، جایا پرادا، آشوینی بیهیو، شاکتی کاپور، دنی دنزونگپا، آلوک نات، فرح ایفای نقش کرده اند.
چهارراه (کلات). چهارراه، روستایی در دهستان هزارمسجد بخش مرکزی شهرستان کلات استان خراسان رضوی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۰ نفر ( در ۱۱ خانوار ) بوده است. این آمار در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰نفر ( ۳۰خانوار ) افزایش پیدا کرده است.
معنی کلمه چهارراه در فرهنگ عمید

معنی کلمه چهارراه در ویکی واژه

incrocio

جملاتی از کاربرد کلمه چهارراه

مقبره ملا عباسعلی مربوط به دوره قاجار است و در کرمانشاه، خیابان آرامگاه چهارراه امیرکبیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در رشت در خیابان مطهری و چهارراه میکائیل تجمعاتی صورت گرفت؛ و بیش از ۱۰۰ نفر در رشت دستگیر شدند.
چهارراه امروزی آبرسان تقریباً انتهای محله خیابان است که در غرب آن کوی کلانتر کوچه قرار داشت و در جنوب آن کارخانه بزرگ یوسف آقا قزوینی و کارخانه بافندگی ظفر بود که درختان کهنسال این کارخانه در حال حاضر نیز در نزدیکی چهارراه آبرسان وجود دارند.
اکثریت مردم این شهر مانند بقیه استان فارس ، به زبان فارسی تکلم می کنند و ایلات لر تبار مانند لشنی و چهارراهی در منطقه زندگی می کنند که همگی امروزه به زبان فارسی صحبت می کنند.طایفه لشنی یکی از طوایف لر از شاخه لر شمالی می باشند که به همراه کریم خان زند به استان فارس وارد شدند.
امامزاده محمد مربوط به دوره تیموریان است و در دامغان، چهارراه چهار شیر، مجموعه امامزاده جعفر واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آرامگاه سر قبر آقا یا بقعه سرقبر آقا بنایی مربوط به دوره قاجار است و در تهران، ضلع جنوبی چهارراه مولوی انتهای خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس سابق) در میان باغی تقریباً بزرگ و قدیمی واقع شده‌است.