چهاردهمین

معنی کلمه چهاردهمین در لغت نامه دهخدا

چهاردهمین. [ چ َ / چ ِ دَ هَُ ] ( ص نسبی ، اِ مرکب ) چهاردهم. ( مرکب از چهارده + میم ماقبل مضموم ، پسوند عدد ترتیبی + «ین »، علامت نسبت ) آنچه درمرتبه چهاردهم قرار گیرد. رجوع به چاردهمین شود.

معنی کلمه چهاردهمین در فرهنگ فارسی

چهاردهم

جملاتی از کاربرد کلمه چهاردهمین

حسین یاری برای این فیلم جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد
سهم هزینه‌های نظامی در تولید ناخالص داخلی: ۳٫۴٪ (چهاردهمین در جهان) (۲۰۲۰)
این استان با ۶٬۱۳۰ کیلومتر مربع وسعت، هفتمین بخش کشور و با ۳۲۴٬۸۰۰ نفر جمعیت (۲۰۲۱)، چهاردهمین بخش کشور (کم‌جمعیت‌ترین استان) محسوب می‌شود.
اولین دوره آن در سال ۲۰۰۴ در اندونزی برگزار شده‌است و از آن سال به‌طور منظم و سالانه در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. نهمین دوره آن در سال ۲۰۱۲ در ایران برگزار شد و چهاردهمین دوره آن در سال ۲۰۱۷ در هلند برگزار می‌شود.
بازداشت این کارگران در چهاردهمین روز اعتراض کارگران هفت‌تپه در آبان ۱۳۹۷ صورت گرفت. پس از انتشار ادعاها پیرامون بازداشت اسماعیل بخشی، «نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه» و دو نفر دیگر، استاندار خوزستان بازداشت چهار نفر را در ارتباط با این اعتراضات تأیید کرد. اگرچه او از این بازداشت شدگان نامی نبرد، اما سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز یکشنبه ۲۷ آبان، خبر داد که اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگری این واحد صنعتی به همراه مسلم آرمند، یکی دیگر از نمایندگان کارگری و یک خبرنگار زن بازداشت و به اداره امنیت شهرستان شوش منتقل شدند.
در چهاردهمین جشن بازیگر خانهٔ تئاتر از آذر فخر تجلیل شد.