چهاردهم

معنی کلمه چهاردهم در لغت نامه دهخدا

چهاردهم. [ چ َ/ چ ِ دَ هَُ ] ( عدد ترتیبی مرکب ، ص نسبی ) ( مرکب از:چهارده + میم ماقبل مضموم ، پسوند عدد ترتیبی ) و مراد از آن بیان مرتبه عدد است. رجوع به چاردهم شود.

معنی کلمه چهاردهم در فرهنگ عمید

ویژگی آن که یا آنچه در مرتبۀ چهارده قرار دارد، چهاردهمی، چهاردهمین.

جملاتی از کاربرد کلمه چهاردهم

فصل چهاردهم: منازل سیر و سفر روح در دنیا.
چهاردهم: اگر با او نیکی کند مکافات کند
در روز چهاردهم ماه دهم، او اعلامیه‌ای داد مبنی بر این که مالیات سالانه ولایت‌های ولایت توکای و هیگاشی یاما، زیارتگاه‌ها و معابد و املاک رؤسای سلطنتی باید مانند گذشته از اربابان پیروی کنند. این امر به اقدامات یوریتومو نیز بستگی دارد.
و امیر از آنجا برخاست و سوی بلخ کشید. در راه نامه رسید از سپاه سالار علی که بوری‌تگین بگریخت و در میان کمیجیان شد، بنده را چه فرمان باشد؟ از ختلان دم او گیرد و یا آنجا بباشد و یا بازگردد؟ جواب رفت که ببلخ باید آمد تا تدبیر او ساخته آید. و امیر ببلخ رسید روز پنجشنبه چهاردهم صفر [و] بباغ فرود آمد. و سپاه سالار علی نیز در رسید پس از ما بیازده روز و امیر را بدید و گفت «صواب بود دم این دشمن گرفتن که وی در سر همه فساد داشت»، و بازنمود که مردمان ختلان از وی‌ و لشکرش رنج دیدند، و چه لافها زدند و گفتند که هرگاه که سلجوقیان را رسد که خراسان بگیرند، او را سزاوارتر که ملک‌زاده‌ است.
باب چهاردهم اندر عشق ورزیدن و رسم آن
وی برنده جوایزی همچون جایزه اسکار بهترین کارگردانی در [[چهاردهمین دوره جوایز اسکار‌]] شده است.
آفت چهاردهم (دورویی کردن است میان دو دشمن)
فصل چهاردهم در بیان احتیاج مرید به تلقین ذکر از شیخ و خاصیت آن
مورسمو در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۴ به ردهٔ یک جهان راه یافت و برای پنج هفته این مقام را در اختیار داشت. پس از ایجاد سامانهٔ رده‌بندی رایانه‌ای، او چهاردهمین تنیسور زن با رتبهٔ یک بود. او به خاطر بک‌هندهای تک‌دست قوی و بازی کنار تور خود مشهور است.
تا میانه قرن چهاردهم میلادی، ارمنی‌ها اکثریت را در ارمنستان شرقی تشکیل می‌دادند.
شب چهاردهم از جمادی‌الاولی چهارده شبه ماهی بخاک شد پنهان
چهاردهم عیاری است بایدکه درین راه عیار وار رود که کارهای خطرناک بسیار پیش آید باید که لاابالی‌وار خود را در اندازد و هیچ عاقبت اندیشی نکند و از جان نترسد. چنانک این ضعیف میگوید.
چهاردهم قفل رومی
چهاردهم ربیع الاول از تبریز روانه شدیم، به راه مرند و با لشکری از آن‌ِ امیر وهسودان تا خوی بشدیم و از آن جا با رسولی برفتیم تا برکری، و از خوی تا برکری سی فرسنگ‌ست و در روز دوازدهم جمادی الاولی آن جا رسیدیم، و از آن جا به وان وسطان رسیدیم.