چه اندازه

معنی کلمه چه اندازه در ویکی واژه

فارسی
چقدر

جملاتی از کاربرد کلمه چه اندازه

بچه اندازه تو ای شوخ زبر دستی که ببردی دل و بر گیسو پیوستی
آناتولی تنها یک فرد فوق‌العاده بود. من او را بسیار پیش‌تر از فاجعه ۱۹۹۶ اورست در اوایل دهه ۸۰ دیده بودم. زمانی که در پامیر راهنما بودم. او یکی از مربیان فدراسیون ورزشی شوروی بود. من به شدت به اسباب مربوط به پیچ‌های یخ محتاج بودم و او آن‌ها را به من داد. در مقابل من کلاهی پشمی به او دادم که پس از آن تقریباً در تمام صعودهایش می‌پوشید. انگلیسی‌اش خیلی ضعیف بود و به همین خاطر بود که مردم متوجه نمی‌شدند تا چه اندازه در کوهنوردی ماهر است و نمی‌فهمیدند تا چه حد با ملاحظه، درونگرا و شاعرانه بود.
تغییر رنگی نحوه تغییر رنگ‌ها با زاویه دید و زاویه تابش است که به سنگ قیمتی برخورد می‌کند. در مقاطع بالاتر، این تغییرات تقریباً منشوری است، در حالی که درجات پایین‌تر تنوع بسیار کمی را نشان می‌دهند. محدوده چرخشی این است که نمونه تا چه اندازه می‌تواند بچرخد و در عین حال بازی رنگ خود را حفظ کند. بهترین‌ها ۳۶۰ درجه بدون ایراد می‌چرخند، در حالی که سنگ‌های کوچکتر ممکن است رنگ‌های بسیار جهت‌دار را نشان دهند که فقط در یک محدوده چرخشی باریک، تا ۹۰ درجه یا کمتر قابل مشاهده هستند. درجات متوسط دارای محدوده ۱۸۰ تا ۲۴۰ درجه هستند.
جُز گُل کَرَم نروید، چون با دشمن با چنان پس با دوستان چه اندازه و چار پایان.
عشق بلبل به چه اندازه که بر گل باشد عشق من بر گل رخسار تو صد چندان است
حنا ز خون دل نو بهار می بندد عروس لاله چه اندازه تشنه رنگ است
بی پرده دید هر که رخ دوست را چومن داندکه حسن تا به چه اندازه می شود
آرتور شخصیت مرکزی در افسانه‌های ماهیت بریتن است. شخصیت اسطوره‌ای او به‌طور کلی به دلیل کتاب قرن دوازدهمی تاریخچه پادشاهان بریتانیا که توسط جفری مانموثی نوشته شد، توجهات بین‌المللی را جذب کرد. در برخی از داستان‌های ولزی و بریتونی مربوط به قبل از نوشته‌شدن این اثر، آرتور چون مبارزی بزرگ که از بریتانیا در برابر دشمنان انسانی و فراطبیعی محافظت می‌کند یا به سان شخصیتی جادویی در داستان‌های عامیانه نمایانده شده‌است. گاه او را با انون، جهان بعد از مرگ در افسانه‌های ولزی، مربوط دانسته‌اند. اینکه جفری مانموثی در نوشتن تاریخچه پادشاهان بریتانیا تا چه اندازه به منابع قدیمی وفادار بوده، مشخص نیست.
تا نگرم پایه خود حاصل و سرمایه خود تا بچه اندازه و حد گیج و کجم پست وردم