چندک
معنی کلمه چندک در لغت نامه دهخدا

چندک

معنی کلمه چندک در لغت نامه دهخدا

چندک. [ چ ُ دَ ] ( اِ ) چنباتمه. رجوع به چنباتمه شود. چندک زدن. چنباتمه نشستن.

معنی کلمه چندک در فرهنگ فارسی

چنباتمه . چندک زدن . چنباتمه نشستن

معنی کلمه چندک در فرهنگستان زبان و ادب

{quantile} [آمار، ریاضی] مجموعه ای از (n-1 ) مقدار که فراوانی کل یک جامعه یا یک نمونه را به n قسمت برابر تقسیم می کند

معنی کلمه چندک در دانشنامه عمومی

چندک (جمهوری آلتای). چندک ( به لاتین: Chendek ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در جمهوری آلتای واقع شده است.
معنی کلمه چندک در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه چندک

ازمون نشر امواج صوتی می تواند به صورت تک کاناله( استفاده از یک مبدل) و یا چندکاناله(استفاده از چند مبدل) صورت بگیرد.
آلمانی معیار از نظر واژگان، تلفظ و حتی دستور زبان و دستور خط بسته به منطقه در میان کشورهای آلمانی‌زبان تفاوت دارد. این گوناگونی را نباید با گوناگونی گویشهای محلی اشتباه گرفت. گرچه گویش‌های محلی آلمانی معیار فقط تا حدودی تحت تأثیر گویش‌های محلی هستند، اما بسیار از آن‌ها متمایز هستند؛ بنابراین آلمانی یک زبان چندکانونی در نظر گرفته می‌شود.
هر چندکه اظهار جمال از تو نهفتند اما چه توان‌کردکه پرآینه خویی
کاسکاول از موفق‌ترین تولیدات دهه ۷۰ و ۸۰ صنایع دفاع برزیل در بازار صادراتی بود. کاسکاول در اوایل دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک خودرو زره‌پوش نسبتاً کم‌هزینه و ساده و در عین حال کارآمد برای جایگزینی زره‌پوش‌های ام۸ گری‌هوند بازمانده از جنگ جهانی دوم ارتش برزیل طراحی شد و تاثیر ام۸ در طراحی آن نیز مشهود است. طراحی اعتمادپذیر و ساده کاسکاول و چندکارگی آن رمز محبوبیت این خودرو زره‌پوش در بازار جهانی بوده‌است.
کو بقاگر نفست‌گشت مکرر پیدا پا ندارد چو سحر، چندکنی سر پیدا
آمیگا ۲۰۰۰ یکی از قابل ارتقاءترین و چندکاره‌ترین مدل‌های تولید شده آمیگا بود و به مدت چهار سال که «آمیگا ۳۰۰۰ تی»[پانویس ۳] معرفی شد این عنوان را در اختیار داشت.
قبلهٔ ادب و عشقست گلچین جهانبانی گل‌چین ز ادب ای دل هرچندکه بتوانی
از بیخبری چندکنی فخر لباسی پشمی‌ست‌که‌بر دوش‌تو درکسوت‌شال‌است
ز چرخ چندکشم انفعال شیشه دلیها روم جنون‌ کنم و پوست زین پلنگ برآرم
هرچندکه کودکی‌، بزرگ آمد قدر تو به چشم تیزبین من
چو بوهریره احادیث چندکردم جعل به فضل بوسه و خواندم بر او به استعجال
پس چون ابلیس گرد جمله قالب آدم بر آمدهر چیزی را که بدید ازو اثری بازدانست که چیست. اما چون بدل رسید دل را بر مثال کوشکی یافت در پیش او از سینه میدانی ساخته چون سرای پادشاهان هر چندکوشید که راهی یابد تا در اندرون دل در رود هیچ راه نیافت. با خود گفت هرچ دیدم سهل بود کار مشکل اینجاست اگر ما را وقتی آفتی رسد ازین شخص ازین موضع تواند بود و اگر حق تعالی را با این قالب سر و کاری باشد یا تعبیه‌ای دارد درین موضع تواند داشت. با صدهزار اندیشه نومید از در دل بازگشت.
استفانو گارتزلی (زادهٔ ۱۶ ژوئیه ۱۹۷۳) رکابزن حرفه‌ای سابق ایتالیایی است که در رشتهٔ دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. او توانست در سال ۲۰۰۰ برندهٔ جیرو دیتالیا شود. گارتزلی رکابزنی چندکاره بود و افزون بر قدرت بالا در رقابت‌های سرعتی و تایم تریل، مهارت‌هایی در مسیرهای کوهستانی نیز داشت. او توانست هم در مسابقات یک‌روزهٔ سرعتی مانند جایزه بزرگ میگل ایندوراین و تره والی وارزینه و هم مسابقات چند روزهٔ کوهستانی مانند تیرنو–آدریاتیکو و تور سوئیس قهرمان شود.
قابلیت حمل‌ونقل، استحکام، دقت بالا، اعتمادپذیری، چندکارگی و سادگی استفاده و نگهداری باعث شده تا ام‌گه۳ در یگان‌های نظامی مختلف کشورهای متعددی مورد استفاده قرار گیرد. این سلاح علاوه بر آلمان در کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، پاکستان، یونان، مکزیک، ایران و سودان نیز با مجوز سازنده آلمانی تولید می‌شود.
نسیه کاری را اگر کردی هوس الحذر نسیه مده بر چندکس
چندکزان زلف بر ستردی‌، امروز مشگ نباشد به خطهٔ ختن اندر
این اسقف‌نشینی سپس به دو نیمه تقسیم شده و دو اسقف‌نشینی مقدونیه و اسقف‌نشینی داکیه در شمال، و احتمالا تحت حکومت کنستانتین یکم (حـ.۳۳۷-۳۰۶) را تشکیل داد، هرچندکه این این جدایی تا سال ۳۷۰ تایید نشده بود. این دو اسقف‌نشینی نو در نیمه‌ی دوم سده چهارم میلادی به عنوان بخشی از فرمانداری پرایتوری ایلیریکوم گروه‌بندی شدند، که الزاما همان مناطقی را که اسقف‌نشینی موئسیا پوشش می‌داد را شامل می‌شد.