چندهمسری

معنی کلمه چندهمسری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تعدد زوجات، نوعی چند همسری است که در اسلام با شرایطی پذیرفته شده است.
تک همسری طبیعی ترین شکل زندگی زناشویی است.
برخی اَشکال دیگر ازدواج ، از جمله چندشوهری و ازدواج اشتراکی، جز در میان برخی اقوام بدوی، مانند اقوام ساکن تبت ، بروز نداشته و عملاً از میان رفته؛ اما چندزنی یا تعدد زوجات ظهور بیشتری داشته و تا حدودی دوام یافته است.
تعدد زوجات در اسلام
تعدد زوجات در نظام حقوقی اسلام با قیود و شرایطی پذیرفته شده است.
با این همه، دانشمندان مسلمان در باره چگونگی پذیرش تعدد زوجات در اسلام و حدود آن آرای مختلفی ابراز داشته اند.
همچنین اسلام شناسانِ غیرمسلمان از این امر انتقادهایی کرده اند که واکنش محققان اسلامی را در پی داشته است.
تعدد زوجات پیش از اسلام
رسم تعدد زوجات در اعصار پیش از اسلام، هم در میان ملت ها و هم در ادیان مختلف، وجود داشته است؛
مثلاً در عراق قدیم، قانون حمورابی ازدواج دوم را برای زوج در صورت بیماری زوجه روا می دانست.
آشوریان نیز با تعدد زوجات آشنا بوده اند.
در دیگر تمدن های بزرگ، از جمله در ایران و مصر و چین و هند ، هم تعدد زوجات رواج داشته و در میان عرب پیش از اسلام نیز چندزنی رایج بوده است.
← نظر نادرست مستشرقان
...

معنی کلمه چندهمسری در ویکی واژه

چند زنی نوعی از ازدواج چند همسری است که در آن یک مرد در یک‌زمان با بیش از یک زن ازدواج کرده باشد. قوانین ادیان به مرد چند زنی اعتقاد دارد ولی به زن اجازه نمی‌دهد چند شوهر داشته باشد. قوانین فلسفه به هر دو اجازه چند همسر داشتن را می‌دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه چندهمسری

بااین‌که چندهمسری مجاز بود، علی در زمان حیات فاطمه، با زن دیگری ازدواج نکرد. رابطهٔ زناشویی علی و فاطمه رابطهٔ ویژه‌ای بود و تک‌همسری علی تا پایان عمر فاطمه نشانه‌ای بر این امر است.
اجبار موفقیت‌آمیز زنان توسط بخش‌هایی از جامعه برای پوشیدن لباس اسلامی یا حجاب در غزه گزارش شده‌است، جایی که مجامع اسلامی، سلف حماس، بنا بر گزارش‌ها، ترکیبی از رضایت و اجبار را برای «بازگرداندن» حجاب بر زنان تحصیل‌کرده شهری در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در غزه به کار برده‌است. . حماس در انتفاضه اول نیز چنین رفتاری از خود نشان داد. حماس برای پوشیدن حجاب در کنار سایر اقدامات، از جمله اصرار زنان در خانه ماندن، جدایی از مردان و ترویج چندهمسری، مبارزات انتخاباتی انجام داد. در جریان این کمپین، زنانی که بی‌حجابی را انتخاب کردند مورد آزار و اذیت کلامی و فیزیکی قرار گرفتند که در نتیجه حجاب «فقط برای جلوگیری از بروز مشکلات در خیابان» صورت گرفت.
در جوامع زیادی ازدواج به طبقهٔ اجتماعی فرد محدود بوده‌است - پدیدهای که انسان‌شناسان درون‌همسری می‌نامند. یک نمونه از چنین محدودیت‌هایی شرط ازدواج با هم‌قبیله‌ای است. محدودیت در برابر چندهمسری نیز متداول بوده‌است. مخالفت دولت فدرال آمریکا با به رسمیت شناختن دِسِرِت به عنوان یک ایالت بر پایهٔ مخالفت با ازدواج‌های چندهمسری‌ای بود که در گذشته در میان مورمونها رواج داشته‌است.
با وجود کاهش نرخ کلی ازدواج، چندهمسری در دولت حماس رشد کرده‌است.