چندال

چندال

معنی کلمه چندال در لغت نامه دهخدا

چندال. [ چ َ ] ( اِ ) شخصی است که نجاستهاو پلیدیها را پاک کند، و او را بعربی «کناس » و در هند «حلال خور» گویند. ( برهان ). بزبان هندی معنی اصلی آن فرومایه ترین مردم است که اکثر بپاسداری و نگاهبانی قریه ها و مواضع مأمور باشند و در اصل شیوه آنها خوکبانی بوده و اینکه از مدتی بر در سلاطین و امرای هندقومی باشند که آنها را «خدمتیه » گویند و در اصل «چندال » بوده اند، از عهد اکبر پادشاه این خدمت بر این قوم مقرر شده و طرف مقابل ایشان گروهی دیگر است مسمی به «کَلال » و اینها شراب فروشند، میگویند که در عهد پادشاه مزبور شراب و گوشت خوک فروش شده بود و این دو فرقه مأمور بودند که هر دو جنس را فروخته نگهبانی دروازه میکرده باشند و از آن پس دربانی سلاطین بعهده آن دو فرقه مذکور در فوق قرار گرفته بود، اگرچه آن رسم ناپسندیده برطرف شده. ( آنندراج ). فرومایه. ( غیاث ). کناس. جاروب کش. ( ناظم الاطباء ). || در زبان کشمیر بمعنی نگهبان. ( آنندراج ). بمعنی پاسبان نیز آمده. ( غیاث ). پاسبان. ( ناظم الاطباء ) :
بر آن که ز چندال و از برهمن
فراوان بهر گوشه دید انجمن.اسدی.به نگهبانی چندال که دزد چمن است
خضر را گم شده نعلین و عصا در کشمیر.طغرا ( از آنندراج ).
چندال. [ چ َ ] ( اِخ ) ( چندال بهور ) نام یکی از بزرگان و متهوران هند که قلعه «آسیی » درتصرف وی بوده است. ( از تاریخ یمینی ص 415 و 416 ).

معنی کلمه چندال در فرهنگ معین

(چَ )(اِ. ) نام طبقه ای پست در هند که به کارهای پست و تمیز کردن شهرها می پردازند.

معنی کلمه چندال در فرهنگ عمید

مردم فرومایه و پست.

معنی کلمه چندال در فرهنگ فارسی

( اسم ) شخصی که نجاستها و پلیدیها را پاک کند کناس .
نام یکی از بزرگان و متهوران هند که قلع. (( آسیی ) ) در تصرف وی بوده است .

معنی کلمه چندال در دانشنامه عمومی

چندال ( انگلیسی: Cendol ) یک دسر شیرین یخی است که حاوی مقادیر کمی از ژله آرد برنج سبز رنگ، شیر نارگیل و شربت شکر پالم است. به طور معمول در جنوب شرق آسیا موجود است و در اندونزی، مالزی، برونئی، کامبوج، تیمور شرقی، لائوس، ویتنام، تایلند، سنگاپور و میانمار محبوب است. اضافه بر ژله سبز رنگ، ممکن است روی آن موادی از جمله نان صحرایی خرد شده، لوبیا آزوکی قرمز شیرین شده، یا خارگیل گذاشته شود.

معنی کلمه چندال در ویکی واژه

نام طبقه‌ای پست در هند که به کارهای پست و تمیز کردن شهرها می‌پردازند.

جملاتی از کاربرد کلمه چندال

از تو بی‌دل دوستانت همچو قفچاقان ز خان وز تو پر دل همرهانت همچو چندالان زرای
گر بشب یاد آورد چیپال هند از کین تو باز نشناسد بروز از قامت چندال دال
برهمن در هند بر چندال ناکس فضل داشت بندهٔ دین و هنر نشگفت اگر شد برهمن
الگوریتم رابین-کارپ در جستجوی رشتۀ تک‌الگویی نسبت به الگوریتم کنوث-موریس-پرت، الگوریتم جستجوی رشته بویر-مور و دیگر الگوریتم‌های سریع جستجوی رشتۀ تک‌الگویی، به علت زمان اجرای کند خود در بدترین حالت، عملکرد ضعیف‌تری دارد اما برای جستجوی رشتۀ چندالگویی الگوریتم مناسبی به شمار می‌رود.
ببوم دوزخ ماند زمین هند همه ز بس فروخته انگشت و سوخته چندال