چنانچه

معنی کلمه چنانچه در فرهنگ معین

(چِ یا چُ چِ ) ۱ - (ق تشب . ) آن طور، آن سان . ۲ - (حر رب . ) از ادات شرط و تعلیق .

معنی کلمه چنانچه در فرهنگ فارسی

چون، آنچه، آنطور، آن سان، بنابر آنچه، هرگاه
۱- آنطور آنسان بطوری که : (( و این بنده مدت دولت هر قوم چنانچه در تواریخ یافته ... ) ) ( تاریخ گزیده ) : (( در اجرائ حکم سیاست بروی از زبان بریدن و میل کشیدن چنانچه اعتبار تمامت غمازان و مفسدان و مستخر جان گردد . ) ) ( ترجم. محاسن اصفهان ) ۲ - از ادات شرط و تعلیق اگر : (( چنانچه راستکار باشی رستگار شوی. ) ) یا اگر چنانچه . اگر مثلا اگر (( اگر چنانچه پسندیده است فمرحبا و اگر بخلاف این فرمانی بود در عهد. شکستن نباشم که فرمان سلطان باضطرار لازم بود ... ) ) ( مجموع. مکاتیب غزالی )

جملاتی از کاربرد کلمه چنانچه

که دامنم بگرفته است و می کشد عشقش چنانچه گرسنه گردد کنار کندوری
پیش از آن او در دزدان دریایی استخدام شد. در ۱۷۰۳ مقام دریانورد از کینسیل در ایرلند در ۱۱ سپتامبر به سفر کشتی مسلح انگلیس و سیاح؛ ویلیام ومپیر به دریای جنوب پیوست. آنها نامه‌های مارک از لردهای آدمیرال داشتند که اجازه می‌داد که چنانچه جنگ سلسلهٔ اسپانیایی بین انگلیس و اسپانیا در بگیرد کشتی‌های تجاری را مسلح کنند تا به دشمنان خارجی حمله کنند. دمپیر کاپیتان اس تی جرج و سلسرک مه بر سینکو پورت (کشتی همراه اس تی جرج) به عنوان ناخدا تخت فرمان کاپیتان توماس استردلینگ
چنانچه فرد مورد نظر، آزاد نبوده و برده باشد (در اصطلاح آیات قرآن: آنچه دست‌هایتان داراست) باید از مالک برده برای نکاح اذن گرفته شود.
و اگر حق آبرویی باشد مثل اینکه او را دشنام یا فحش داده ای یا تهمت زده باشی یا غیبت نموده باشی یا بی جهت شرعی به او اهانت رسانیده باشی و دل او را شکسته باشی، باید اگر ممکن باشد و در اظهار آن، مظنه غیظ صاحب حق نباشد از او حلیت حاصل نمایی و او را از خود خوشنود نمایی و اگر ممکن نباشد به جهت او استغفار و طلب آمرزش نمایی و در زیادتی افعال حسنه کوشی که عوض حق او شود و چنانچه افترا و بهتانی به او زده باشی یا غیبت او را کرده باشی باید اگر دانی که در نزد کدام شخص گفته ای ثانیا در نزد او اعتراف به کذب خود نمایی.
زظلم و کفر آنها پر شد عالم عرصه شد تاریک چنانچه از لجن ابری بهر دشت و دمن بینی
ولایت پروان در دوره کوشانی اهمیت پیدا می‌کند چنانچه کنشکای کبیر برای اولین بار شهر بگرام را به عنوان پایتخت تابستانی امپراتوری کوشانی اعلام کرد.
دوم آنکه احتمال فایده و اثری بر امر و نهی خود بدهد پس چنانچه یقین داند یا ظن غالب او این باشد که اثری مترتب نمی شود امر به معروف و نهی از منکر واجب نخواهد بود.
بیا و بر سر و چشم جهان نشین عمری که رفته ای ز بر من چنانچه جان ز بدن