چمدان

چمدان

معنی کلمه چمدان در لغت نامه دهخدا

چمدان. [ چ َ م َ ] ( اِ ) مصحف «جامه دان » که جای مخصوص نهادن جامه ها در مسافرت است. در تداول عامه ، به صندوق چرمی بزرگ یا کوچکی اطلاق شود که هنگام سفر جامه ها را در آن نهند. جامه دان و رجوع به جامه دان شود.

معنی کلمه چمدان در فرهنگ معین

(چَ مِ ) [ روس . ] (اِمر. ) کیف بزرگ چرمی یا برزنتی یا غیره که هنگام سفر لباس ها یا لوازم دیگر را در آن نهند.

معنی کلمه چمدان در فرهنگ عمید

کیف بزرگ مستطیل شکل برای گذاشتن لوازم سفر، جامه دان.

معنی کلمه چمدان در فرهنگ فارسی

جامه دان، جای لباس که بشکل صندوق ازچرم درست کنند
( اسم ) صندوق چرمی بزرگ یا کوچکی که هنگام سفر جامه ها و لوازم دیگر را در آن نهند جامه دان حرمدان خرمدان .

معنی کلمه چمدان در دانشنامه عمومی

جامه دان، جامدان یا چمدان کیف بزرگ یا صندوقچه دسته داری را می گویند که رخت و جامه و وسایل شخصی فرد در آن قرار داده می شود. از جامه دان هم برای جابجایی و هم برای نگهداری رخت و جامه استفاده می شود.
جامه دان های امروزی معمولاً از جنس الیاف مصنوعی، فلز، پلاستیک سخت، چرم، پارچه های مقاوم یا ترکیبی از اینها ساخته می شوند. برخی جامه دان ها دارای دسته های بلند و برخی دارای چرخند. درب بعضی جامه دان ها نیز برای امنیت بیشتر به قفل مجهز است.
واژهٔ چمدان واگفتِ روسی واژهٔ جامه دان است ( به روسی: Чемодан ) که شاید از ریشه «جامه دان» بوده، در گذشته از فارسی و از طریق زبان های ترکی تبار در آسیای میانه به زبان روسی راه پیدا کرده، و در دوران معاصر به عنوان وام واژه از روسی به فارسی وارد شده باشد. تعدادی از برندهای معروف چمدان عبارت است از Power Manchester Topeuoro Eagler Paris Sonada

معنی کلمه چمدان در ویکی واژه

کیف بزرگ تقریبا مکعب مستطیل شکلی که معمولا در آن، وسایل سفر را می‌گذارند. چمدان ممکن به زبان معیار باستان تعلق داشته باشد و متشکل از دو کلمه چَمِه - دان بوده و دان علاوه بر دانستن، معرف مجموعه نیز هست، مانند خاندان یعنی مجموع خانواده.
کیف بزرگ چرمی یا برزنتی یا غیره که هنگام سفر لباس‌ها یا لوازم دیگر را در آن نگه می‌دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه چمدان

آرتوش ۸ آلبوم موسیقی منتشر نمود که از نخستین آلبوم وی، با نامِ «چمدان»، به عنوانِ یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی ایران یاد می‌شود. این آلبوم به تهیه‌کنندگی فرخ آهی و توسط شرکت کلتکس منتشر شد که بیشتر ترانه‌ها و قطعات این آلبوم از ساخته‌های آرتوش است.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به دختری با یک چمدان، حقوق، تاکسی شب، معشوقه پنهانی و گذرنامه سرخ اشاره کرد.
دست و پا کن که خرید چمدان باید کرد
صادقی هنگامیکه در مورد سفرش با اتوبوس مورد سؤال قرار گرفت، گفت که او تنها سفر کرده بود و در خانه عمه اش بنام مانجو اقامت داشته‌است. این برخلاف تحقیقات ضدتروریسم کانادا بود. مأمورین به هنگام جستجوی چمدان او، دو عدد سی دی جاسازی شده در چمدان کشف کردند.
منظور از ادبیات اجتماعی به‌دست‌دادن احساسِ خاص زمان نویسنده از حیث اجتماعی و تاریخی و فرهنگی است؛ به‌این معنی که خواننده حس کند نویسنده در کانون یک صحنه عمومی، یک کش‌مکش، ظاهر شده‌است و دارد شهادت می‌دهد و بنای این شهادت بر انتقاد اجتماعی است. در نوشته‌های دوره دوم نویسندگی علوی ـ بعد از مجموعه داستان «چمدان» ـ در آثاری مانند «ورق‌پاره‌های زندان» و «نامه‌ها»، این تمایل یا گرایش کاملاً محسوس است، و در خاطرات رمان‌گونه او «پنجاه‌وسه نفر» به اوج خود می‌رسد. در این آثار آنچه تازگی دارد نوشتن دربارهٔ زندان است، از زندانی و زندان‌بان و خاطرات ایام حبس؛ چیزی که می‌توان آن را «ادبیات زندان» نامید و علوی مُبدع آن است.
این اثر به درخواست پیتر پل روبنس نقاش که در سال ۱۶۲۹ از اسپانیا نیز بازدید کرده بود، در رم ایجاد شد. ولاسکس دو بوم بزرگ را در خانه سفیر اسپانیا نقاشی کرد. این دو بوم یک جفت را تشکیل دادند و با چمدان او به اسپانیا بازگردانده شدند: پیراهن یوسف و آپولو در آهنگری ولکان.