چلک
معنی کلمه چلک در لغت نامه دهخدا

چلک

معنی کلمه چلک در لغت نامه دهخدا

چلک. [ چ َ ل ُ ] ( اِ ) دو پارچه چوب است که اطفال بدان بازی میکنند، یکی بقدر سه وجب و دیگری به مقدار یک قبضه و هر دو سر چوب کوچک نیز می باشد. ( برهان ). چالیک است. ( جهانگیری ). چالیک و چِلِک و چلیک. ( از رشیدی ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). دو پارچه چوب یکی کوچکتر و دیگری بزرگتر که کودکان بدان بازی کنند. ( ناظم الاطباء ). دو پاره چوب الک دولک که نوعی بازی کودکانه است. و رجوع به چالیک و الک دولک و چلک بازی شود.
چلک. [ چ ِ / چ ُ ] ( اِ ) کفچه دیگ را گویند. ( برهان ). کفچه دیگ. ( جهانگیری ) ( رشیدی ). کفچه و کفگیر. ( ناظم الاطباء ). || خنصر. ( ناظم الاطباء ). انگشت دست که میان انگشت وسطی و بنصر است. || انگشت کوچک. ( ناظم الاطباء ). انگشت بنصر و کوچکترین انگشت دست.
چلک. [ چ ُ ل َ ] ( اِ ) طناب ابریشمی باشد. ( برهان ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). || کلافه رانیز گویند، خواه کلافه ریسمان و خواه کلافه ابریشم باشد. ( برهان ). کلافه ابریشم. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). کلافه ریسمان و یا ابریشمی. ( ناظم الاطباء ).
چلک.[ چ ُ ] ( اِ ) چمچه و ملاغه و ملعقه. ( ناظم الاطباء ).
چلک. [ چ َ ل َ ] ( ترکی ، اِ ) در ترکی ، به معنی کاسه چوبین. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). || دلو برای کشیدن آب. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ).
چلک. [ چ َ ل َ ] ( اِخ ) دهی جزء دهستان قاقازان بخش ضیأآباد شهرستان قزوین که در 99 هزارگزی ضیاء آباد و 9 هزارگزی راه شوسه واقع است. کوهستانی و سردسیر است و 452 تن سکنه دارد. آبش از چشمه سار. محصولش غلات. نخود، عدس و لبنیات. شغل اهالی زراعت ، گله داری و بافتن جوال و ریسمان و راهش مالرو است. ساکنین این آبادی از طایفه غیاثوند می باشند و در زمستان به قشلاق طارم میروند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).
چلک. [ چ َ ل َ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان حومه بخش کوچصفهان شهرستان رشت که در 5 هزارگزی خاور کوچصفهان و یکهزار و پانصد گزی شمال راه شوسه کوچصفهان به لاهیجان واقع است. جلگه و معتدل است و 213 تن سکنه دارد. آبش از توشاجوب سفیدرود. محصولش برنج و صیفی. شغل اهالی زراعت وراهش مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
چلک. [ چ ِ ل َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان چلندر بخش مرکزی شهرستان نوشهر که در 15 هزارگزی خاور نوشهر و یکهزارگزی راه شوسه نوشهر به بابلسر واقع است ، دشت و معتدل و مرطوب است و 200 تن سکنه دارد. آبش از چشمه و رودخانه محلی. محصولش برنج و عسل. شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

معنی کلمه چلک در فرهنگ معین

(چِ یا چُ ) (اِ. ) ۱ - کفچة دیگ ، کفگیر. ۲ - انگشت وسطی ، بنصر.
(چُ لَ ) (اِ. ) ۱ - طناب ابریشمی . ۲ - کلافه (ریسمان ابریشم ).
(چَ لَ ) [ تر. ] (اِ. ) ۱ - کاسة چوبین . ۲ - دلو برای کشیدن آب .
(چِ لُ یا چِ لِ ) (اِ. ) دو پارچه چوب که اطفال بدان بازی کنند.

معنی کلمه چلک در فرهنگ عمید

۱. کفچه، کفگیر.
۲. ملاقه.
۳. (موسیقی ) = چکاوک
۱. طناب ابریشمی.
۲. کلاف نخ.
۳. کلاف ابریشم.

معنی کلمه چلک در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - کاس. چوبین . ۲ - دلو برای آب کشیدن .
دهی است از دهستان چلندر بخش مرکزی شهرستان نوشهر

معنی کلمه چلک در دانشنامه عمومی

چلک (ازبکستان). چلک ( به ازبکی: Chelak ) یک منطقهٔ مسکونی در ازبکستان است که در شهرستان پای آریق واقع شده است. چلک ۱۶٬۷۰۰ نفر جمعیت دارد.
چلک (گرمی). چلک روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان گرمی، بخش مرکزی، دهستان انی قرار دارد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۵۹ نفر با ۱۰۷ خانوار بوده است.

معنی کلمه چلک در ویکی واژه

کاسة چوبین.
دلو برای کشیدن آب.
کفچة دیگ، کفگیر.
انگشت وسطی، بنصر.
طناب ابریشمی.
کلافه (ریسمان ابریشم)
دو پارچه چوب که اطفال بدان بازی کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه چلک

اشکفت مال امیر مربوط به دوره نوسنگی با سفال است و در شهرستان بیضا، بخش بیضا، دهستان بانش، ارتفاعات شمالشرق، روستای قوام آباد، چیچلکو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۴۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ایران یکی از کشورهایی است که در آن قدیمی‌ترین آسیاب‌ها وجود دارند ولی توجهی به نگهداری آن‌ها صورت نمی‌گیرد. به‌طور نمونه در شهر میبد نمونه‌های فراوانی آسیاب وجود داشته‌است که بسیاری از آن‌ها تخریب شده‌اند و تنها برخی از آنان هنوز هم موجودند که از میان آن‌ها می‌توان به آسیاب سنگ سیاه، آساب بیده، آسیاب کچلک، آسیاب بفروئیه، آسیاب ده آباد، آسیاب امیری، آسیاب باغستان و آسیاب کوچک اشاره کرد.
آسیاب کچلک مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان میبد، بخش مرکزی، دهستان بفروئیه، روستای حسن‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.