چلم

معنی کلمه چلم در لغت نامه دهخدا

چلم. [ چ َ ل َ / چ ِ ل ِ ] ( اِ ) چیزی که تنباکو در آن گذاشته آتش بر آن نهند. ( آنندراج ). مأخوذ از هندی ؛ به معنی سر غلیان گلی. ( از ناظم الاطباء ). مرادف چلیم و سر قلیان ( مجموعه مترادفات ص 119 ). حقه قلیان :
باقر، چلمی چو نافه آهو کو
چون فاخته تا چندزنم کو کوکو
در محشر اگر آتش دوزخ بینم
فریاد برآورم که تنباکو، کو.باقر کاشی ( از آنندراج ).و رجوع به چلیم شود. || در افغانستان به معنی مطلق قلیان متداول است. نوعی قلیان که کوزه آن نارگیل است. || نوعی از مخدرات از قبیل بنگ و چرس. قسمی بنگ که درویشان بکار برند. نوعی بنگ و قسمی از مخدرات.
چلم. [ چ َ ل َ ] ( اِ )در گرگان ؛ به «همیشک » که درختچه ای است کوچک و در همه نقاط جنگلهای شمال موجود است ، گویند. در تلفظ گرگانیان درختی است که نام علمی آن «داناراسمزا» می باشد. و رجوع به همیشک شود.
چلم. [ چ َ ل َ ] ( اِ ) به لغت اهالی مازندران ، چگلگ و توت فرنگی. ( ناظم الاطباء ).
چلم. [ چ ِ ل ُ ] ( عدد ترتیبی ، ص نسبی ) چهلم و چیزی که در مرتبه چهل واقع شده باشد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه چلم در فرهنگ معین

(چَ لَ ) ۱ - همیشک . ۲ - توت فرنگی .
(چَ لَ یا چِ لِ ) (اِ. ) = چلیم : ۱ - سر قلیان گلی که تنباکو در آن گذاشته آتش بر آن نهند، حقة قلیان . ۲ - (در افغانستان ) قلیان . ۳ - نوعی از مخدرات از قبیل بنگ و چرس .

معنی کلمه چلم در فرهنگ عمید

=چلیم
=توت فرنگی

معنی کلمه چلم در فرهنگ فارسی

توت فرنگی
( اسم ) ۱ - سر قلیان گلی که تنباکو در آن گذاشته آتش بر آن نهند حق. قلیان . ۲ - ( در افغانستان ) قلیان . ۳ - نوعی از مخدرات از قبیل بنگ و چرس .
به لغت اهالی مازندران چگلک و توت فرنگی

معنی کلمه چلم در ویکی واژه

همیشک.
توت فرنگی.
چلیم:
سر قلیان گلی که تنباکو در آن گذاشته آتش بر آن نهند؛ حقة قلیان.
قلیان.
نوعی از مخدرات از قبیل بنگ و چرس.

جملاتی از کاربرد کلمه چلم

ای از نفاذ امر تو و سنگ چلم تو در چرخ بی‌قراری و اندر زمین قرار
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پورت ویل، باشگاه فوتبال لوتون تاون، باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر، باشگاه فوتبال پلیموث آرگیل و باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سلو تاون، باشگاه فوتبال والتون اند هرشام، باشگاه فوتبال ساتون یونایتد، باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی، باشگاه فوتبال برنتفورد، باشگاه فوتبال وایکام واندررز، باشگاه فوتبال هرفورد یونایتد، و باشگاه فوتبال استاینز تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال گیلینگام، باشگاه فوتبال ساوتند یونایتد، باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی، باشگاه فوتبال داگنم و ردبریج، و باشگاه فوتبال برایتون اند هوو آلبیون اشاره کرد.
جمعی که به هند رانده از ایرانند چلمرد در سرای سنبل خانند
گفت کمال عافیت در سر زلف ما رسی هم برسم بشست چون عمر گذشت از چلم
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی و باشگاه فوتبال کولچستر یونایتد اشاره کرد.
نورالله طبرسی در فروردین ۱۳۱۹ در روستای «سوچلما» بخش هزار جریب مازندران از توابع شهرستان نکا متولد شد.
بلکه از تو پست تر صد مرحله هیچکس را او نگیرد چلمله
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کولچستر یونایتد، باشگاه فوتبال لوتون تاون، باشگاه فوتبال ساوت‌همپتون، باشگاه فوتبال چلتنهام تاون، و باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سوئیندون تاون، باشگاه فوتبال گیلینگام، باشگاه فوتبال ابسفلیت یونایتد، باشگاه فوتبال کارلایل یونایتد، باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی، باشگاه فوتبال بارنت، و باشگاه فوتبال شروزبری تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کمبریج یونایتد، باشگاه فوتبال هیستون، باشگاه فوتبال هیبرنین، باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی، و باشگاه فوتبال ایپسویچ تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ناتینگهام فارست، باشگاه فوتبال کاونتری سیتی، باشگاه فوتبال کریستال پالاس، باشگاه فوتبال بری، باشگاه فوتبال دربی کانتی، باشگاه فوتبال لوتون تاون، و باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی اشاره کرد.
مورد آزمون هر نادان مایه امتحان هر چلمن
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آرسنال، باشگاه فوتبال سوئیندون تاون، و باشگاه فوتبال چلمزفورد سیتی اشاره کرد.