چقدر

چقدر

معنی کلمه چقدر در دانشنامه عمومی

چقدر (ترانه چارلی پوث). «چقدر» تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا چارلی پوث است. این تک آهنگ در آلبوم یادداشت های صوتی قرار داشت.
این تک آهنگ در چارت مکزیک در رتبه یک چارت های بریتانیا، مالزی، لبنان، و اسرائیل جزو ده ترانه اول قرار گرفت. طرفداران چارلی میگویند که او این آهنگ را برای سلنا گومز خوانده است، زیرا در موزیک ویدیو آهنگ، تصویری از یک دختر که به سلنا گومز شباهت دارد دیده می شود. به هر حال پوث این را رد یا تایید نکرده است!

جملاتی از کاربرد کلمه چقدر

هم ظرفی دریا قفس وهم حبابست با دل چقدر دعوی اندازه‌کند چشم
کاپیتان اسمیت به توماس اندروز (طراح کشتی) گفت: قسمت‌های ۱ و ۲ و۳ و ۴ و ۵ پر از آب است این چقدر خطرناک است؟
به هزار خون تپیدم‌که به آبله رسیدم چقدر بلند چیند سر زیر‌ پا نشسته
گفتی‌ام صبر نما تا ز لبم کام بگیری آخر ای سنگدل این دل چقدر حوصله دارد
امیر بزم جهانیم و شاه ما ساقی است چه جای لیلی و مجنون چقدر عذرا و وامق
در مقاله سوم امامی به سرگذشت کتاب معروف "سرگذشت حاجی بابای اصفهانی" نوشته جیمز موریه و ترجمه میرزا حبیب اصفهانی می‌پردازد. این کتاب عموماً به عنوان یکی از بهترین ترجمه‌های فارسی شناخته می‌شود و امامی در این مقاله به سرگذشت این ترجمه و مقابله آن با اصل انگلیسی و ترجمه فرانسوی و همچنین مقابله اصل ترجمه با نسخه تصحیح شده توسط محمدعلی جمال زاده می‌پردازد. نتیجه او این است که این ترجمه هرچقدر خوب باشد ترجمه دقیقی نیست و اضافات و کمی‌هایی دارد. این مقاله اولین بار در زمستان ۱۳۵۳ در دفتر هشتم کتاب امروز به چاپ رسید.
چقدر حوصله ساز است دل آب شده شبنم از کوی تو با دیدهٔ حیران برخاست
یادش چقدر بها دارد هر ناله ما کلید باغی
عجز طاقت چقدر سرمهٔ عبرت دارد بسکه خم شد قد ما ماند نظر محو قدم
به عبرت آب شو ای ‌غافل از خمیدن موج که خودسری چقدر گشته بار گردن موج
همت چقدر زیر فلک بال‌ گشاید پست است به حدی‌ که درین خانه هوا نیست
علا وه بر این یکی از اولویت‌های اصلی یک شهر پایدار کم کردن رد پای خود بر محیط زیست با کاهش انتشار کربن می‌باشد که به زبان اقتصاد به معنی افزایش بهره‌وری است. افزایش نرخ بهره‌وری در یک صنعت هزینه‌ها را هم از لحاظ مالی و هم زیست‌محیطی کاهش می‌دهد. از این رو، هرچقدر که یک صنعت مولدتر می‌شود، می‌تواند مؤثرتر و تخصصی‌تر از هر دو سرمایه فیزیکی و انسانی استفاده کند، کاهش زمان مصرف شده برای ساخت همان مقدار کالا که پرداخت دستمرد بالاتر را میسر می‌سازد (چرا که کارمندان کار بیشتری انجام می‌دهند) و تأثیر زیست‌محیطی کمتر (به دلیل استفاده از منابع انرژی کمتر جهت همان میزان تولید).
چقدر بهار دارد سوی دل نگاه کردن به خیال قامت یار دو سه سرو آه ‌کردن
وی در انتقاد از دولت عربستان در یک سخنرانی گفت: اگر یک کشور خارجی مسئول اعتراض‌های شیعیان است، چرا به آن کشور حمله نمی‌کنید؟ چرا به ما بدبخت‌ها حمله می‌کنید؟ به مسئول اصلی و اگر منظورتان ایران است، به ایران حمله کنید و ببینید چقدر توانش را دارید؟